Kodvaag Startet 14.April.2009 Del på Facebook Startet 14.April.2009 Da var Joda'en klar for sjøen. De siste putene ble lagt inn i går kveld. Her er et utdrag av hva jeg har gjort denne vinteren, i helt usystematisk rekkefølge: Laget kursfortegnelse fra sikringsboks med nummererte sikringer. Polert propell med 3M fin pusseduk. Sparklet småriper i gelcoat over og under vann med gelcoat farge 1132. Skiftet oljefilter motor, og olje motor og gear. (samme oljetypen) Trukket kobberkabel fra rorhylse til minus for å unngå tæring på motor og gear. Montert bjelkeklammer 3mm på akselgjennomføringa, for å jorde minus mot zink i sjøvann. Grunnet/male trustlagerbrakett. TIG sveiset sprekker i badeplattform, og lagt nytt tykkere tredekke. Skrapet, pusset, primet to strøk og stoffet et strøk med selvpolerende under vannlinjen. Malt øverste dollbord blått, var opprinnelig brunt. Montert 2 messing/glass ko-øyer fra stikkøye til cockpit. Koblet så Ladix 15A landstrømladeren ladet rett batteri. Montert BEP skillerele for automatisk lading av begge batterier. Montert manuell lensepumpe. Klamret fast slanger langs skott til/fra lensepumpe. Montert ny teak wc dør og cabin dør. Byttet kalesje i Markilux stoff fra Helly Hansen, til blå. Kjøpt skaiposer til å ha den nedslåtte kalesjen i. Isolert motorrom med 50mm Porolon isolasjon på vegger, og Biltemas blygummi/skummmatter i lokket. Montert manglende krom-ring låsebeslag pantry dør. Deksel over propanbrenner: Kuttet i to og montert hengsler. Skiftet propellzink Skiftet akselhylsezink, og forbundet denne med hæljernet via kobberkabel. Klemt alle store uisolerte kabelsko pånytt med skikkelig tang. Smørt propellhylse med EP2 fett Støpt igjen hull i siden etter gammel vhf antenne. Montert låsebeslag pantry dør. Skiftet signalhorn. Printet ut Servicemanual og Deleliste til motoren (PDF filer) Rengjort varmeveksler Skyllet ferskvannskjøling med Systemrens. Skiftet termostat og rød kjølevæske. Innjustert gear/gasshendel Forsenket mutre/skruer til innfesting av gear/gasshendel pga fingerklemfare. Skiftet turbo pga eksoslekkasje grunnet rust i eksosturbinkjølekappa, og treghet i senterlager. Sveiset ører på turboflens (utbedret hjemmelaget syrefast eksosbend) Byttet til ny generator, sjekket tilkoblinger, lader Byttet impeller (original) Bedret ventilasjon/kaldlufttilførsel i motorrom med 4stk 3" slanger og 2 nye luftinntak på bb. side. Lagd servanthylle/innredning bad med vannfast finerplate, kantet med teaklist. Montert skai på "ytterveggen", og malt gulv bad. Montert vannslange fra T-stykke ved trykkvannspumpe frem til vask på toalett. Montert teak dørkarmer og montert ny baderomsdør i teak. Dørk utenom motorrom er "Laminert" (avstivet) med 6mm finer, malt og kledd med 10mm selvklebende Biltema isolasjonsmatter. Tapet isolasjonsskjøter med sølvtape. Motorromsluker laminert og kledd med Biltemas bly/skumgummimatter. Felt ned syrefaste håndtak/dørkbeslag i mange dørkplater både inne og utendørs. Forsterket dørk (laminert dobbel) under cabinbord. Lagt ny 16mm teakgulv med teaklist i forkant til gulv førerplass. Stivere, og litt større enn det gamle. Montert dobbelt opp med rustfrie slangeklemmer og kuleventiler på alle skroggjennomføringer. Strammet og montert ekstra skruer der det manglet i salong foran. (Løse ryggstøtter o.l.) Dashbord: Støpt igjen gamle hull. Kledd hele dashbord (5 flater) med 4mm teakfiner, kantlistet med teaklister og oljet. Montert hydraulisk "kort"styring med kun 3,5 runder på rattet fra full sving ene veien til full sving andre veien. Montert manglende bolter i rorblad. Montert mahogny destroyerratt. Under montasje av hydraulisk styring ble denne montert lengre oppe/vinklet på dashbord, så det blir lettere å stå å kjøre. Montert 2 stk 12VDC sigarettennerkontakt i dashbord. Montert to voltmetere, en til forbruk og en til startbatteriet. Montert ny dieselmåler med giver. Montert ny vanntankmåler. Skiftet plasdekselet i yanmarpanelet. Lagt opp alt elektrisk nytt. Montert superswitchbryter for: -Trykkvann -Kjøleskap -Innvendig belysning -Instrumentbelysning -3 stk vindusviskerbrytere -Topplanterne -Alle andre lanterner -Horn. Montert Wallas 2400 varmeapparat bb side bak, og bryterpanel for dette på dashbordet. Skiftet alle tre vindusviskermotorer, viskerarmer og pusserblader. Fikset "alarm" summer motoralarm/oljetrykkfall. Montert Radio/CD spiller med skjult "Boss Hide-away" radioantenne og 4 høyttalere Så følger det noen bilder av det ferdige resultatet, der det står og venter på kranbil. Nå kan sesongen 2009 offisielt begynne. Helt til slutt kan jeg legge inn noen bilder som er to-tre år gamle. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 WOW, jeg vil være den førstetil å gratulere deg med en nyyyyydelig båt Makan til ståpåvilje skal mann lete lenge etter. Ha en nydelig båtsesong Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
880 Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Dette så jo pinadø bra ut :smiley: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Polarn Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Blir det ny lakk på bordet også? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 14.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2009 Blir det ny lakk på bordet også? Bill. mrk. "har lakk mangler pågangsmot" Nei Det blir ingen ny lakk i år, hverken på respatexbordet inne eller teakfinerbordet ute. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Dieselboy Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Godt utført arbeid. Nå skal du bare nyte Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Å joda, vent å se. Det er sånne detaljer som irriterer deg det Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
M/S Bastard Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Båten ble kjempebra, lakk til neste vinter Sjøl har jeg stoppet oppusiingen på denne siden av sommeren, tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Godt jobba! Men den der med ledning mellom batteriminus og anoden for å unngå tæring på motor og gear skjønte jeg ikke! Motoren står i luft, ikke i vann! Så den eneste tæringen du kan være utsatt for her er innvendig i sjøvannsdelen av kjølesystemet, og der skal det være egne anoder hvis kombinasjonen av materialer tilsier at dette er nødvendig. ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Draco24styling Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Dæven Du har jo laget fin frue ut av ei gammal hore Imponert Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
LALUNA II Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Se det ja, ble noe annet enn det jeg var nede å tittet på ...ble jo riktig flott Tror jaggu du kan ta jobben i min til vinteren nå har du det jo i fingra Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kodvaag Svart 14.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2009 Men den der med ledning mellom batteriminus og anoden for å unngå tæring på motor og gear skjønte jeg ikke! Motoren står i luft, ikke i vann! Det strømmer saltvann gjennom motoren (varmeveksler og intercooler) Ergo oppstår det galvaniske strømmer, og motoren ruster opp. Har akkurat byttet turbo, for at kjølekappa rundt eksosturbinene var opprustet. Dessuten. Pappa sa det. Tror jaggu du kan ta jobben i min til vinteren nå har du det jo i fingra Båtmekkingen min var en forberedelse til ferien min, ikke en jobbsøknad. Men, jeg takker for tilbudet. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 15.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2009 I dag, 15-04-2009: ...smoke on the water: Høy tomgang: Gikk 25 knop, eller gode 46 km/t (nesten 47 km/t) med fulle tanker. Så deilig med lydisolasjon, og radio! Kunne slippe ned turtallet til 2500 rpm uten at den gikk ut av plan, og da var det ganske stille og fint ombord. Kjørte den en time, og så prøvde jeg maks turtall i noen sekunder, 3500 rpm gikk den nå, i fjor høst gikk den bare 3100 rpm. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Intruder Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 Grattis med kjempeflott utført arbeid og en super båt, nyt sommeren.... Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 15.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2009 Grattis Takker! Typisk altså!!! Med en gang jeg sjøsetter båten så blir det slik vær... http://www.yr.no/nyheter/1.6567259 Bor du i Sør-Norge kan du se frem til mange dager med fint vårvær. I nord må folk derimot forberede seg på en god runde med nordnorsk vintervær. Varer i mange dager I sør er det altså mange som kan glede seg over høytrykk og godvær i dagene fremover, forteller statsmeteorolog Øyvind Johnsen. – Store deler av landsdelen får ganske bra vær. Denne værsituasjonen blir rimelig lik frem til og med mandag. Kanskje går det også en dag til. Ikke bare fordeler med å bo i Kristiansand. Noen som kan anbefale en god solfaktor? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
index Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 Dessuten. Pappa sa det. Derfor ja. Da er det jo ikke noe mer å lure på nei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 Grattis Koddis, misunnelig nå Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Jazzmatazz Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 Legger meg til i bunken av gratulasjoner. Flott båt du har! Drømmer om at Nidelven min kunne gjort samme fart! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Åssen går det med båten Kodvaag? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Åssen går det med båten Kodvaag? Strykende... Den ligger i havna og venter på lørdags morgen... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Har du varmer ombord? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Har du varmer ombord? Du ser kontrollpanelet nederst til høyre på dashbordet.. Men det er smør på flesk.. Her sør har vi solskinn og varme alltid! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
VannTro Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Her er det en som har tatt den enda litt lengre enn deg med en Joda 7500 Kodvaag, men han får ikke mer fart selv om han har mer pulver.... Joda 7500 med VP D3 160hk Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Polarn Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Bytte propell i vinter? Å en ting til, la merke til at du stoppet litt da du så Polar 770`n på filmen din, skjønner deg godt jeg Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 Motoren min hadde 140 hk når den ble satt inn, og da greide den 2800 rpm for at i valget mellom en litt for lett og en litt for tung propell, så ble den tyngste valgt. Etter litt stilling på dieselpumpa, og fabrikkny turbo, så gjør den 3500 rpm, så den yter vel litt mer enn den skal, sikkert det samme som Volvoen yter. Volvoen i annonsen er en moderne 2,4 liter, jeg har en gammeldags 3,5 liter, med de fordeler og ulemper det medfører... Kunne godt hatt 222 hk versjonen av samme motoren som jeg har, men nå prioriterer jeg å bygge ut loftet her hjemme først.... Men, det er bare en ting båten min mangler når du kjører full fart, og det er 100 hk mer... Selv Ulv_1 kjører jo fra meg! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.