avsluttet Startet 14.April.2009 Link til dette innlegget Startet 14.April.2009 Jeg går å tenker på å lage en slags varmeveksler på røykrøret for å transportere varmluft fra dette og frem i lugaren. Det er ikke noe annen varme der fremme enn luft fra motorvarme. Den rette delen av røykrøret er vel 70-80 cm, og 90 mm diameter. Jeg har gjort meg noen tanker, men det kunne vært interresant om andre her har vært borti noen snedige løsninger, hvilke deler som er brukt etc. Så skal jeg poste her etterhvert som det blir realisert. ps lugaren vises ikke, men er mot høyre i bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Jeg har en Dickinson oljeovn i kabinen, og har forsøkt div. løsninger for å transportere varmluften så den ikke bare går opp i røykrøret og i taket. Jeg har havnet på en løsning som for meg funker bra. Jeg har en såkalt Ecofan vifte som pga varmen fra ovnen produserer sin egen strøm, og driver en vifte som sprer varmluften omkring i kabinen. Virker meget bra, og bruker ikke strøm! Du setter den oppå ovnen, og når den blir varm nok, begynner viften å gå. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
avsluttet Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 blir det generert elektrisk strøm på noen måte? Jeg tenker på å sette på en vifte, for å blåse varmluft gjennom en slange, feks under benken og inn i lugaren. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Jeg har en slik http://www.go2marine.com/product.do?no=20169F på røykrøret på min Dickinson. Blåser varmluft til forpigg og akterkabin. Ble egentlig overrasket over at den gir såpass varme som den gjør. Mener den suger lufta opp langs røykrøret, og ned til stussen gjennom en smal rektangulær kanal fra toppen og ned. Kan prøve å ta noen bilder av den en dag, om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Gjerne, det hadde vært veldig interresant. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 blir det generert elektrisk strøm på noen måte? Jeg tenker på å sette på en vifte, for å blåse varmluft gjennom en slange, feks under benken og inn i lugaren. Pga viftens konstruksjon (varm nederst ved foten, kald øverst) produseres det strøm som driver en elektromotor som igjen driver en vifte. Men den egner seg ikke for å blåse gjennom en slange, den fungerer som en bordvifte. Egner seg også på en kokeplate f.eks. Wallas ceramic. Kan ta et bilde av den ved neste båttur. (Som blir imorgen og ut uken) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Framtia Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 denne? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Figaro Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
TMe Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Forekommer meg at "Walter S" hadde en varmevekslerpatent på den forrige båten. Selvlaget med enkle midler og som fungerte helt OK. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 hvor mye varme tåler egentlig en vifte?, mange løsninger med varmluft har viften på kaldluftsiden, jeg planlegger å ha en vifte på varmluftsiden. Noen som har større erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Jeg ødela to vifter kjøpt hos CO som skulle kunne flytte varme fra et sted til et annet via en rund kanal. Jeg monterte den i enden av et fleksibelt alu-rør,(den kalde enden) hvor den andre enden var montert inntil røykrøret på ovnen for å dra varmen nedover gjennom røret. Fungerte litt for bra, da viften ikke tålte varmen. Derfor har jeg satset på Eco-fan viften som jeg setter oppå ovnen, som jeg har beskrevet over. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
avsluttet Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Det går sakte, men nå er jeg kommet så langt at jeg har en plan. Her er røykrøret (90mm) som det står i dag. Utenpå den rette delen av røret (90mm) kommer et halvmeters (114mm) rør, med 90-114mm overganger i hver ende. Jeg gjør ikke noe med det eksisterender røykrøret bortsett fra å flytte varmeskjoldet utenpå installasjonen min. Utfordringen blir å få presset den nederste overgangen helt ned på det eksisterende røret. Disse refleksrørene er svakt koniske, og teoretisk skal ikke overgangen gå utenpå så langt ned på røykrøret. Oppe bør det ikke være noe problem, siden det er tynnest der. ..om det ikke var motsatt.. Etterpå skal jeg få et verksted til å sveise på et luftinntak oppe, og et uttak nede på denne "varmeveksleren". Vifta skal da være oppe slik at det er overtrykk rundt røret, går ut fra det er sikrest, og best for vifta. Ellers blir det en utfordring å unngå at vifta lager "dur" i mot røret. Fra luftuttaket skal jeg få laget et rør som akkurat går gjennom benken, eller gjennom kobberplata. Herfra på baksiden skal det gå varmluftslanger til dassen, ned på gulvet, frem i lugaren eller opp på babord vindu foran. Denne vifta er børsteløs, 12V og 10w 2300 omreininger pr min. Noen her som er god på å finne en måte å koble slik at jeg får 2 hastigheter på vifta? Kan dette gjøres med en motstand?, og hvor stor bør den være sånn ca for at vifta skal yte halvparten.? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Denne kan du bruke java script:popupWindow('http://www.ledteknikk.no/popup_image.php?pID=206ℑ=0') som regulator til vifta og den er trinnløs og tåler 1,5 amp. Har brukt den sjøl og fungerer helt greit til små elektro motorer, selv om dette er en led-dimmer. Pris kr 123,- pluss ev. ramme Redigert 22.Desember.2009 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 smart, skal bestille den. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Ja det er vel greit med trinnløs regulering på vifta Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Hei Bøljan Hvor får du kjøpt denne? Skal montere ekstra vifte til defrosteren. Trinnløs vifte i Maritim katalogen koster jo 2000.- Mvh Nils Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 (redigert) Hei Nils Ivar! Du får den hos www.ledteknikk.no (se under led-dimmer) Men obs på at den tåler max 1,5 amp (18W) Redigert 23.Desember.2009 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Dette holder jeg også på med. Men jeg skulle bare ha det opp på vinduene som defroster. Så jeg har tatt av yttermantelen på det isolerte piperøret mitt. Så setter jeg en vifte i bunn av røret som blåser det opp og ut ved bunn av vinduene... litt enklere å flytte varmen opp heldigvis. Hvis en må ha vifter som tåler varmen, her jeg iallefall slitt med å finne noe som tåler det. ( annet en 240V vifter til varmluft ovn... ) Men disse dimmerene for LED, er det ikke noe problem å bruke de på vifter?? til nå har jeg måttet sette på en lyspære i "riktig" størrelse for å senke hastigheten under trinn 1 fart på disse "defrosterviftene" men da er jo forbruket av strøm like ille... Ser di også har en ferdigbygget til kr 297.- som tåler 96W. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Jens_P Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Var et produkt i sin tid som het Kråkelurer'n som utnyttet varmen i røykrøret. Kan være idéer å hente her. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ingar Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Skal det gå på strøm er det vel ingenting som slår 'PC vifter' med tanke på støy og strømforbruk. Denne Papst viften f.eks., flytter 95m3 i timen og bruker bare 1.2W. 30db støy er også svært lavt. Tåler 70grader, da er luften så varm at man brenner seg på den. Går også an å seriekoble 2 stk 12V vifter i serie slik at de får 6V hver, da blir støy og forbruk minimalt, men de flytter fortsatt mye luft. Har man en gjenvinningsstasjon i nærheten er tilgangen på gratis vifter ubegrenset. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 takk for tips. Vifta er nok allerede kjøpt og betalt. Det er en pyrovifte, ekstrautstyr til pyro oljeovn p24. Den var svinaktig dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.