Bützfleth Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Det tror jeg. I hvertfall etter hva jeg ser hva som skrives her på forumet. Samt det enn hører rundt om. Hvis du har mulighet så se om du ikke kan få prøve ut et par. Kall opp Rogaland Radio og be om en radio sjekk. Så sier de om de hører deg bra eller dårlig. Da hører du også om det er bra eller dårlig. Enklere kan det ikke bli. Når det er sagt så er det jo smaken som baken... Noen har VHF for de det kjekt å ha. Andre har det som sikkerhetsutstyr. Er du av de sist nevnte ville jeg vurdert å få et eget batteri til VHF'en også. Som er så høyt som mulig i båten. Og ikke i maskinrommet. Eller et ekstra nødbatteri hvis det er en håndholdt. Som kun skal brukes i nød. Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Vert vel mest for at det er kjekt å ha her ombord. Og fordi eg tok kurset:) Viss nokon kan anbefala ein rimelig VHF med god lyd, dsc og fritidskanalar innprogrammert, trur eg berre eg suser til å bestiller ein. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg er godt fornøyd med min Standard Horizon GX1500E, koster 2390 hos Seatronic. Kom ut med toppscore i en test av VHFer i Practical Sailor i februar. VHF test Practical Sailor Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Nokon som veit om COBRA MRF55 er brukande eller skrap? fann den til rundt 1500... Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Eller denna frå maritim: M-TECH MT500 MED DSC? Ser dei har ein del VHFar på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Ingen som veit? Hadde forresten ein diskusjon med ein påståelig kompis i dag, og fekk så øyrene flagra. Han påstod at radioantenna mi var ei vhf antenna. Eg kunne ikkje skjøna kvifor han meinte det. Han påstod han kunne sjå det på den. Då sa eg at eg meinte å hugsa frå kurset at VHF antenner skal vera 45, 90 eller 180 cm. Var eg heilt på bærtur? Eller kan eg arrestera han i morgon? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 M-TECH M500 skal være en helt grei VHF etter det jeg har hørt, koster 1690kr hos Seatronic mener jeg å huske. Vil likevel anbefale deg å legge til de ekstra kronene og kjøpe Standard Horizin GX1500E, varemerket Yaesu fra samme firmaet er sannsynligvis mer kjent. Dette er produkter som på alle måter kan måle seg med Icom, men til en mye hyggeligere pris. Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Takker for svar! Då ser det ut som eg er blitt overbevist om å kjøpa standard horizon:) Nokon som kan hjelpa meg med diskusjonen med min påståelige kompis? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Et utmerket valg av VHF Antennelengdene dine stemmer bra for halvbølge, kvartbølge og åttedelsantenne, en halv bølgelengde er ca 1,92m. I tilegg finnes 5/8 antenner på ca 2,4m. Antenner kan ha en coil innebygd som gjør at selve antennen fysisk er kortere. Er umulig å gjenkjenne en marin VHF antenne bare av utseende hvis en ikke kjenner modellen, men det er selvsagt en god indikasjon hvis lengden er en av de som er listet her. Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) Du mener selvfølgelig at en HEL bølgelengde er 1,92m. 5/8-dels antenna blir da 1,2m. Redigert 14.Mai.2009 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Jeg har i dag mottatt min nye håndholdte Standard Horizon HX750E. Dette er så langt uten tvil den beste håndholdte VHFen jeg har benyttet. Her er litt av opplysningene fra katalogen til Seatronic: * Flyter * Stort belyst LCD skjerm og knapper * 1150maH oppladbart Li-Ion batteri * Belyst LCD skjerm * Innebygget termometer * Vanntett IPX7 * Kraftig SOS strobe lys innebygget * Scanning * Direkte knapp til kanal 16 * Batterilader 12V/220V kabel og batterier * Effekt 6/5/2/eller 1W * Filter for bakgrundstøy * Kraftig høyttaler lyd * Brukstid Standby ca 20timer * Mic inngang for ekstern håndsett 390,- * Belteklips, håndstropp * Mål: 62 B x 41 D x 141mm H (u/antenne) * Vekt 350g med batterier Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) Gratulerer, Roaldbj! Min etterhvert ganske så velbrukte, men meget gode Icom M31 begynner å trenge nytt batteri etter utallige oppladninger, og jeg vurderer i denne sammenhengen å la den ligge i en grabbag med en AA-batteri-kassett som ekstra sikkerhet, og heller satse på en ny håndholdt til daglig bruk. Valget mitt står mellom denne som du har kjøpt og Icom M71. Vet du noe om hvordan batterikapasiteten og mottageren er på din nye til sammenligning med blant annet Li-Ion-pakken på M71? Redigert 28.Mai.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Noe av det påfallende er at jeg har latt VHFen stå på ladning hjemme i dag. Jeg har flere ganger fått hørbar informasjon på K 16. Dette har jeg aldi tidligere opplevd med andre bærbare VHFer. Anbefaler deg å ringe til Seatronic i Moss for mer oppdatering. De er relativt klare i sine anbefalinger når det gjelder håndholdte VHFer. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) Kanal 16 er en simplex-kanal og er derfor ikke kontrollerbar mot enkeltstasjoner. Mao du lytter til flyttbare stasjoner. Derfor er sansynligheten liten for at du hører samme stasjon to ganger fra samme sted. I disse dager har det vært gode lytterforhold på VHFen. Svenskekanaler durer inn her på Hurum. (ikke simplex) Forøvrig gratulerer med ny håndholt. Redigert 28.Mai.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjøtunga Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Jeg har i dag mottatt min nye håndholdte Standard Horizon HX750E. Gratulerer! Jeg har også sett meg ut den samme modellen som den beste for mine behov. Den er fysisk litt større enn Icom M31, men har til gjengjeld litt større uteffekt og dessuten en LED-strobe som kan være kjekk å ha. Men fikk du den med L-kanalene programmert inn? Da jeg snakket med Seatronics tidligere i vår hadde de ikke fått inn programvare til å programmere den med. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
roaldbj Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Ja, fikk med L-kanalene. Den ble programmert i går med ny programvare mottatt dagen i forveien. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Er det noen som har erfaring med Simrad HT53?? Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Finnes det bærbar VHF med en skikkelig "docking"? Drømmen hadde vært en bærbar, som man satte i en docking der man kunne tilkoble ekstern antenne, GPS, samt få flere watt. Dvs. fungere som en stasjonær i docking, men som man grabber med seg i det båten går ned.. Finnes det noe slik? Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Tviler på det, men det er ikke noe problem å koble den håndholdte på båtens antenne. Dvs., du trenger en overgang, helst en noenlunde myk kabel ("pigtail") med de rette pluggene i hver ende. Ulempen er at hvis båten går ned, så har du sikkert glemt hvor du la den håndholdtes antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Valget mitt står mellom denne som du har kjøpt og Icom M71. Jeg står i nøyaktig samme situasjon. Hva valgte du, og er du fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
Zakarine Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Kjøpte nytt batteri til min håndholdte Simrad HT50. Pris 1869,- og da beregnet ikke butikken frakt for bestillingen. Dette var da en skrekkelig pris for et batteri. Måtte bytte etter 4 år. Viste fullt utslag i hvilemodus, men så snart jeg sendte "døde" den ut (slo seg av). Ellers fornøyd med vhf-en, men forbruksmateriell bør tas med i betraktningen når man kjøper. Sitér dette innlegget Zakarine Link to post
o.b.lix Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Maritim i Bergen selger i disse dager Cobra håndholdt VHF til 799,-. Har oppladbare batteri, men av AAA-typen, slik at om nødvendig kan vanlige batteri settes i. Jeg får inn mye her hjemme, har ikke rukket å teste denne enda på sending. Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Ad Cobra: Gir du et kjapt ord om modellen funker bra? Lurte på kjøpe en slik til opphavet, så har han vhf i nybåten i høst (han planlegger fast radio med tiden, men dette blir neppe gjort før til våren.) Han ferdes stort sett rundt askøy, så et håndholdt apparat bør være ok, med synsavsand til relestasjonen på Rundemanen de fleste steder pluss mye nyttetrafikk (som repekterer lytteplikten) i Hjeltefjorden og Herdlefjorden. mvh j Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Jeg har bruk en billig Cobra til havnebruk og for kontakt mellom båter i over to år, hjemme og i Middelhavet. Den er helt ok til slikt bruk. Jeg tok foresten inn Tjøme radio helt klart fra altanen (Brundlanes) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Ble advart mot de billige Cobraene da jeg tok VHF kurs i fjor av Instruktøren fra Maritim Radio. Problemet er at de ikke tåler vann, de dyrere Cobramodellene er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.