Jump to content

Håndholdt VHF, anbefalinger?

John N

Recommended Posts

He he. Jeg anbefalte Seafarer RT100 da jeg holdt VHF kurs og jobbet hos importøren.

Og gjett hva Sailor importøren anbefalte på sine kurs.

Maritim Radio selger ikke apparater, og burde derfor ikke ha egeninteresser i å fraråde eller promotere spesielle apparater.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg kjøpte først en Cobra HH125VP. Den svarte ikke til mine forventninger. Fikk byttet den inn i en Standard Horizon HX750E. Den er kjempebra og oppfyller mine forventninger og litt til!

Kan heller ikke få fullrost Seatronic Moss som sendte ny VHF før de hadde mottatt den gamle i retur - og fikk mellomlegget innbetalt etter ferien min!

Bløtkake til dem!!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

En håndhold VHF som ikke har minst IPx7 er tilnærmet verdiløs i en nødsituasjon, ikke kan en forvente den vil fungere over lengre tid i et maritimt miljø heller.
Jeg kjøpte først en Cobra HH125VP. Den svarte ikke til mine forventninger. Fikk byttet den inn i en Standard Horizon HX750E. Den er kjempebra og oppfyller mine forventninger og litt til!

Jeg har også en HX750E, og den er klasset til IPX7 som betyr at den er garantert å overleve på 1 meters dyp i minst 30 minutter. Dessuten flyter den.

En håndhold VHF som ikke har minst IPx7 er tilnærmet verdiløs i en nødsituasjon.

En håndholdt VHF skal kun være et supplement til en fast VHF. Den har 3-4 W sendeeffekt, og svært liten antenne. I en nødsituasjon skal en altså ikke stole på bærbar VHF!

Som et supplement virker cobra sin veldig grei. Til bruk i lettbåt ellerpå strand f.eks. Kommer med mer info når jeg har brukt den en del.

En håndholdt VHF skal kun være et supplement til en fast VHF. Den har 3-4 W sendeeffekt, og svært liten antenne. I en nødsituasjon skal en altså ikke stole på bærbar VHF!

Bortsett fra at vanlig max sendereffekt på håndholdte er 5W (HX750E har 6W), så er jeg i utgangspunktet helt enig i dette.

Men ramler man i vannet når man seiler singlehanded, så rekker man ikke å bruke distressknappen, og da er man veldig mye bedre stilt med en håndholdt som tåler vann enn en som ikke tåler vann. Hvis man har den i lomma eller clipsa fast i vesten, altså...

Da vil vel life-tag fra raymarine være et bedre alternativ...

Det er mulig det er noe vesentlig jeg ikke har fått med meg, men hvordan skal den kunne hjelpe deg når du ligger i vannet og båten er ubemannet?

En nødpeilesender vil derimot kanskje være et bedre alternativ. Ulempen er at EPIRBer for store til å bære på seg til enhver tid, og personlige nødpeilesendere koster både i innkjøp og i årlige avgifter.

Men ramler man i vannet når man seiler singlehanded, så rekker man ikke å bruke distressknappen, og da er man veldig mye bedre stilt med en håndholdt som tåler vann enn en som ikke tåler vann. Hvis man har den i lomma eller clipsa fast i vesten, altså...

Gjelder ikke bare singlehanded.

Hvor mange seilere og, fiskere og sjøfolk har omkommet etter fall ovebord i dårlig vær. De har hele tiden sett båten, mens båten ikke har funnet dem.

Snakk om jæ**lig måte å dø på.

Å ha en vhf i lomma i tilfelle en skulle falle overbord høres litt søkt ut, det er mye annet jeg kunne foretrekke å ha i lomma. Jeg har en hovedstasjon ombord og hadde jeg hatt forbindelse opp til copiten hadde jeg blåst i en håndhold. Denne bruker jeg kun til å evnt. kalle opp havnemyndigheter, noe jeg gjør svært sjeldent, eller til å snakke med andre båter ( som hender av og til). Til dette fungere min billig Cobra helt utmerket og selv en håndholdt til 5 x prisen vi neppe være vesentlig bedre. Men dersom den håndholdte er den eneste stasjon en har og båten i tillegg er åpen er jeg enig i at en sprutsikker vhf er tingen.

NKE har ett system for singlehanded seilere som legger båten opp i vinden dersom du detter overbord.

Hvordan funker det? Autopilot med mob-sensor og vindsensor? Og hva koster det?

(Jeg prøvde å finne det på nke.fr, men jeg er allergisk mot "fancy" flash-sider der grafisk design styrer alt og innhold og brukergrensenitt betyr null...)

Redigert av hljoen (see edit history)

• 4 måneder senere...

Hei,

Jeg kjøpte en Standard Horizon 750E, etter at roalbj hadde kommet med en fin beskrivelse av opplevelsen med denne radioen.

Den har (i hemmelighet ;-) vært skrudd på iblant, og ser ut til å fungere bra.

Kriteriet mitt for kjøp var slik :

Når trenger du en bærbar VHF mest ? Jo, når du må forlate båten og hoppe i jolla eller rett i sjøen. Da er det en fordel om radioen er vanntett.

I bruksanvisningen(!) står det (fritt etter hukommelsen) : Om du lurer på vanntemperaturen, kan du hive apparatet på sjøen, og lese av etter en stund.

Nå har både min kjære fru og jeg nettopp bestått VHF eksamen, og gleder oss til å kunne bruke VHF til neste sesong.

.. En nødpeilesender vil derimot kanskje være et bedre alternativ. Ulempen er at EPIRBer for store til å bære på seg til enhver tid, og personlige nødpeilesendere koster både i innkjøp og i årlige avgifter.

Ikke helt riktig, en Nødpeilesender koster ingenting i årlige avgifter for Fritidsbåter (forutsatt at du allerede har konsesjon på VHF)

Fra Telenor's prisliste 2009:

1.1. Fritidsfartøy

i Radiostasjon og/eller identifiserbar nødpeilesender..........................................kr 475,-

En såkalt personlig nødpeilesender (som kan bringes med over alt, i motsetning til en EPIRB), har årsavgift på 600,- i året. Post- og teletilsynet administrerer dette. For sjøbruk er nok etter min mening en EPIRB mer egnet, da den i større grad er konstruert for maritimt miljø. Det er i mindre grad etablert standarder for miljømessige krav til PLB'er. ETSI har utviklet en standard for PLB, men den er produsentene ikke forpliktet til å følge. For øvrig stusser jeg kanskje noe over at folk kan investere 30 - 40 høvdinger i en kartplotter, men ikke vil betale noen hundrelapper i årsavgift for PLB eller EPIRB som jo tross alt er livreddende.....

• 3 uker senere...

Løfter denne da det jo nå skal avholdes VHF kurs her på båtplassen. :smiley:

Har meldt meg på kurset og da må det også kjøpes en VHF etterhvert. :yesnod:

Dette er et område jeg ikke har orintert meg i før, men til mitt bruk kan jeg ikke forstå annet enn at det må holde med å kjøpe en håndholdt.

Jeg regner med/burde vel kjøpe en som er vanntett og som flyter? Foreløpig så ser jeg for meg en max pris på ca. 3000.- kr.

Hvilken annbefales ?

Regner med at det er skjedd litt siden denne tråden blei startet, evt. at det er noe nytt og revlusjonerende på gang.... :rolleyes:

Du bør gå for en fastmontert VHF, gir mye bedre rekkevidde. Det er høyden og lengden på antenna mer enn den økte utgangseffekten som gjør størst forskell. Standard Horizon og Icom er det som kan anbefales uavhengig av om det er fastmontert eller håndholdt. Standard Horizon er noe billigere enn Icom, kvaliteten og funksjonalitet er på samme nivå for begge merker. Standard Horizon er marinmerket fra samme firma som har Yaesu landradioer.

Kan anbefale Standard Horizon GX1500E som jeg har selv som fastmontert, denne har alt du trenger og god lydkvalitet. Av håndholdt har jeg Icom M71 som er utrolig bra, kjøpte min fra England, hvis jeg hadde handlet i Norge hadde det blitt en rimeligere Standard Horizon.

Nå er det ikke "digre" antenner en mener når en snakker om fastmontert VHF, det det menes er "standard" halvbølgeantenner på snaue meteren. Og en slik antenne kan det da ikke være noe problem å få montert på båten din? Noen jolle er det jo langt fra du har.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Selv om den ikke ville ha blitt montert på båtens høyeste punkt, tipper jeg den produsenten som hadde kommet opp med en VHF-antenne med utseende og funksjon som en flaggstang hadde fått solgt en slik til Windyen til Helberg :smiley:

(For så vidt kan man spørre seg hvorfor det ikke finnes en slik antenne? Eller finnes den? :confused: )

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...