Jump to content

Nybegynner familie båt opptil 120 000?

Vazte

Recommended Posts

Hei, leser med stor interesse på forumet. Trenger gjerne litt innspill og anbefalinger ang kjøp av første båt.

Prisklasse opptil 120 000,- med motor og henger.

Bør være muligheter for overnatting samt kok og toalett.

Har tre barn og jeg drømmer om sjølivet, må bare overtale kona :)( hun er på god vei..)

Derfor bør det være en båt som er noe romslig og grei.

Har sett på noen Dracoer, men redd den blir litt tung og frakte, ta opp/ned i vannet.

Bor ved Tyrifjorden, men vil gjerne ha muligheten til å reise f. eks til telemarkskanalen osv.

Mye og ta tak i her, men må bare spørre erfarne båtfolk

Tusen takk for innspill

Redigert av Vazte (see edit history)

Våre krav er vel litt forskjellig hos alle, men hvis dette er første gangs kjøp og tanken er at hele familien skal bli bitt av båtbasillen og ha det så bra at alle har lyst til å feriere i båt også etter dennen sesongen så er min erfaring at den første båten ikke bør være mindre enn ca 28 fot.

Først da vil du kunne få såpass bokomfort at dette blir en opplevelse som alle elsker.

Med barn som kanskje ønsker en egen lite lugar. Tror du kan finne en Årø 28 med akterkabin, Sandvik 28 med akterkabin eller Skarpnes 28 med akterkabin eller en Joda 27 twin cab uten å gå så mange lappene utover det du har satt opp som budsjett.

Det er viktig å ha litt tomleplass i båten for at ekteskap / familie skal henge samme sammen også etter en 2 - 3- 4 ukers ferietur.

Dette er bare noen tanker etter egen erfaring med starten på båtlivet.

Hadde ikke vi startet med en Årø 28, med akterkabin til barna som den gang var små, så tror jeg ikke båtlivet hadde blitt det det er i dag.

Nå nesten 20 år etterpå er vi fremdeles like "båtgale". Nå er det barnebarna som er med og blir like båtgale som oss.

Det finnes ikke noe bedre enn å være ute i skjærgården og være med når naturen våkner til liv. Se de skjønne soloppgangene når en tøffer utover fjorden for å dorge etter makrell eller bare sette seil for å finne den neste skjærgårdsidyllen som lokker i det fjerne.

LYKKE TIL MED BÅTKJØP OG VELKOMMEN INN I VÅRES BÅTVERDEN!

Redigert av havsule (see edit history)

Hei, godt det er flere "skogsmatroser" her!

Som andre har sagt, med soveplass til 5 blir det vanskelig å finne en som kan gå på henger! Jeg ville anbefale ei snekke, Nidelv 24 eller større, da kan barna legge seg i kabinen og de voksne under kalesjen. Snekkelivet er flott på Tyrifjorden :smiley: , vi hadde en Skilsø 23 som vi brukte der noen år, og så fraktet vi den på lastebil til Sandvika eller Drammen når vi ville til saltvann! Vi syntes det ble litt små forhold da vi kjøpte større båt og brukte hele ferien og alle helger der, så vi har "emigrert" til saltvann!

Lykke til!

Hilsen Sindre

Heisan,

Synes du burde prioritere plass fremfor mulighet til å dra båten på henger. Båtplass finner du uansett. Skal du på sjøen med 3 barn kommer du ikke unna at de trenger gulv-areal for ikke å bli lei og grinete under veis. Hvis du vil oppleve sjølivet til en rimelig penge, så anbefaler jeg snekke med godt volum. Det er fult mulig å få dette til rundt 150.000,-

Legger ut en båt som står i Drammen. Her er det både plass og komfort til en rimelig inngangsbilett.

Comet 29 HT

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

hei.

det er ikke den båten. Min blir sannsynligvis lagt ut på finn. no i løpet av helgen. Min båt er total renovert. Med ny 150 hk 2,0 liter mercruiser cummins diesel motor med tilhørende nytt alfa drev (Ble satt inn i fjor sommer gått 50 timer) med tilhørende nye instrumenter. På denne er det fabrikk garanti. Jeg har satt inn nytt elektrisk porselens toalett med seperat septikktank og pumpe(membran) med kvern(merke f.e.i.t). Nytt teakgulv. Ny webasto. Nytt gasskjøkken, ny vask og blandebatteri.. Nytt Bep atomatsikrings panel og Bep gass alarm(viktig med tanke på sikkerheten til familien). Alt som var dårlig av treverk er skiftet ut og erstattet med nytt(limt fast med epoxy og biaxial glassfiber). Ny tyverialarm. Nytt trekk på puter i kabinen. ny orginal kalesje. Nytt teak bord med gassdemping/heving. Nye batterier og låsbar hoved bryter. Ny lensepumpe(f.e.i.t) med atomatisk nivå bryter. Det er varmtvannsbereder som går på strøm og motorens kjølesystem. Bak er det montert ny dusj med varmt og kaldt vann. det er ankervinsj. Båten ble pusset helt ned under vannlimjen, for så å legge på ny hempels 2 komponent antipest primer(stor fordel på eldre plast båter). Kort sagt ny båt i gammelt skall, båten er fra 86/87. Skroget er helt unikt. Det har ingen markant planingsterskel, og er særdeles trygt og komfortabelt i sjøen. Planer med fullsatt båt.

Båten er helt genial til ditt bruk. det er lagt vekt på STOR uteplass. Mor og far kan gjøre sittegruppen bak om til dobbelt seng. Foran er det plass til barna.

Vi skal flytte til middelhavet, og er grunnen til at vi ønsker å selge den. Vi har gjort båten akkurat slik vi selv ville ha den. Vi har 2 barn, og bodde i båten faktisk i flere uker på sjøen i fjor.

Sist men ikke minst, den står på en flunkende ny brenderup henger (største de har), registret for ca en måned siden. Den følger ikke med i salget, men må kjøpes utenom da det er annet eierskap på den.

Så spør du kanskje hva er prisen? Den er : høystbydende over 290000,- Og det billig. Bare motoren koster 184000,- pluss montering. Det er satt inn nytt utstyr for flere titalls tusen. Men mest av alt er alle de timene som er brukt til å renovere båten. Det er så mange timer at jeg ikke tør tenke på det. (og jeg har rimelig god greie på båt).

Så når du skal se etter eldre plastbåt, tenk deg godt om før du handler. Tusenlappene og timene flyr fort når du skal gjøre oppgraderinger eller må begynne å fikse på noe. Her får du muligheten til å slippe alle disse bekymringene og få en god opplevelse av båtlivet. Og med denne motoren og utstyret tror jeg ikke du taper noe særlig på å eie den ett par sesonger. Tilsvarende ny båt vil nok koste flere hundre tusen mer.

Uansett om dette er en interessant båt for deg eller ikke, lykke til!

Mvh J.J

Heisann!

Vi skal selge vår Windy 22 HC med sårt hjerte, den er veldig godt bevart. Med innenbords motor på 195 hk, 1992 mod. Som skal selges, men vi skal ha rundt 180.000 for den. Har ikke lagt inn på finn.no enda, men skjer nok litt etter mai. Den er en fin familie båt, reist svenske kysten med den med 3 stykker, har seng inne til 3 stk og stor og fin solseng ute som gir mulighet til soveplass til to. Det var tur på en uke hvis ikke jeg husker feil..

Dykker- og båtsertifikatet er på plass

Tusen takk alle mann for gode innspill.

Flott å få noen båtnavn en kan søke etter.

Ser at det finnes muligheter, men er uerfaren og tenker fort at båter på 25 - 28 fot blir litt store å håndtere??

Eller er det en vanesak?

Men forstår de gode poengene med plass! Ikke dumt nei.

Skal ihvertfall lete litt til i madrassen for å øke budsjettet noe.

120 000,- blir noe "snaut" for båt til en familie på 5....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...