Vazte Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Noen som kjenner til /anbefaler Skilsø eller Sollux? Hvilken snekke anbefales i forhold til evt verdifall / innbytte ved senere anledning ( Når resten av familien er overbevist om sjølivet altså). Foreløpig er det ut til at Nidelv 24 er et ok valg? Minner om at jeg er "fersk" og at vi er fem i familien. Eneste erfaring fra båtlivet er en gammel Skibsplast sportman 14". Så det er et stor sprang jeg håper å få gjort denne sesongen. Må igjen takke for saklige svar, og skryte av at dette virker som et av de mere seriøse diskusjonssidene jeg har besøkt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Se på en sandvik 25. Da får du aktercabin til de små. Hadde en slik i mange år med små barn. Pass på at de er nyere enn 77 mod for da ble de hvite i skroget og det er så meget penere enn den gamle fargen. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
VO`n Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Hva med litt større, Saga 27? SAGA 27 på Finn.no Kanskje freshe den litt opp, trekke om alle puter, nytt toalett (eventuelt toalett lokket) og gardiner gjør resultater for relativt lite penger... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Vazte skrev: Noen som kjenner til /anbefaler Skilsø eller Sollux?Hvilken snekke anbefales i forhold til evt verdifall / innbytte ved senere anledning ( Når resten av familien er overbevist om sjølivet altså). Du bør sjekke ut Sollux 24 og Sandvik 25, begge med aktercabin. Når det gjelder verdifall på disse eldre sjektene handler det vel mer om vedlikehold enn fabrikat. Dersom fabrikat er viktig får du jo det med deg når du kjøper. Har selv hatt Sandvik 25 og den er veldig praktisk, men liker Sollux'en minst like godt. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg har Sollux24, dog uten akterkabin. Jeg er igrunn strålende fornøyd. Når jeg skulle kjøpe båt så var jeg ute etter den båten med størst uteplass, altså plassen under kallasje. Der var Solluxen størst. Nidelv24 er også en fin båt, men jeg synes personlig at ripa er litt smal å gå på. Med såpass mange personer er jeg redd det blir litt kaos og trangt med bare 24 fot. Du mente du skulle ha en båt som du kunne ta opp med henger etter hver gang, dette er nok tungvint med såpass store snekker. Solluxen veier ca 2 tonn, så da må du ha en kraftig henger, og ikke minst en kraftig bil foran for å kjøre lovlig. Har du forresten sett på Fevikbåtene? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Moas-ark Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Denne ligger på kategori annet på finn.no. 26 fot til 60000! http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17014373 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Vazte Svart 19.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg tror jeg skal gå bort i fra tanken om henger...Ihvertfall for denne gang. Ser klart behovet for stor plass til familien. Takker for tips og gode råd. :) Sitér dette innlegget Link to post
Onsing Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Her ser det ut til at du får mye for pengene. Ser litt ruskete ut, men er mulig å få fin for en rimelig pris. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 For ett år siden kjøpte jeg en Nidelv 1979 med 50 hk Yanmar for 130.000 (pruta ned fra 160.000). Riktig nok uten henger, men i disse tider skal du ikke se bort i fra at du kan gjøre et kupp. Båten min var godt utstyrt og i god stand -Man kan sove 4-5 under dekk, og to barn i cockpit. -Toalett i eget rom og septiktank (et must med separat toalett) -Pentry med to kokebluss, kjøleskap og vask med varmtvann -Buesofa i cockpiten -Ankervinsj (ikke et must) -Badeplatform -GPS og ekkolodd (gammel type som jeg byttet ut) -Baugstige -m.m. Det er stor forskjell i pris på modellen med og uten buesofa (tror buesofa kom i 1977), og de med 24 hk eller 36hk, de med og uten badeplatform (denne båten bør ha minst 36 hk, men mange kommer med 24hk) Jeg er glad i båten min Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Hei. I likhet med trådstarter skal jeg igang med min første båt (med unntak av en færing), og jeg går og sikler på en Master 740, med prisleie på maks 250000. Det er ikke mange av dem til salgs, og derfor spør jeg om det er noen her som vet om andre navn på samme båten. Enkelte skrog går jo igjen hos forskjellige merker. Jeg likte utrolig godt at det er tilnærmet ståplass i salongen, og at man har stort uteområde, samt litt fart til snekke å være. Noen som har et tips? Fantastisk forum forresten. Sitér dette innlegget Link to post
Onsing Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Tror Inter 770 er identisk Sitér dette innlegget Link to post
Onsing Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Nidelv med ny motor Må være deilig med ny motor Finishen kan du jo gjøre noe med over tid Sitér dette innlegget Link to post
Hombrè Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Jeg har en Fevik 715 til salgs, 84.mod. Den kommer på Finn når jeg er ferdig med vårpussen, prisen er 130.000. Pent eksemplar med mye nytt. Jeg valgte denne båten pga god plass, synes dette er den romsligste båten i "Nidelv-24 Klassen". Sitér dette innlegget Nå med både Båtførerbevis og SRC sertifikat! Link to post
VO`n Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Onsing skrev: Nidelv med ny motor Må være deilig med ny motor Ny er den ikke akkurat... Motor med få timer hadde nok vært mer riktig å skrevet i annonsen.... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Denne Nidelven må være et bra kjøp, ser jo ganske fin ut på de få bildene også. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Vazte Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Har kikket og lest og lest...Budsjettet må justeres ser det ut til ( utg pkt var 120 000). Tipset om Saga 27 AC traff godt ;) - Den har jeg pr. i dag lyst på! Men da må det spares, og kjøpet jeg hadde sett for meg denne våren utsettes noen mnd hvis jeg skal klare å finansiere en Saga 27AC. Planen er selvsagt å holde banken utenfor denne investeringen, men det fordrer en utsettelse til litt utpå sommeren. Er prisene generellt høyere/lavere midt i sesongen da tro? Vente til høsten? Da mister jeg denne sesongen, men med en større båt enn hva jeg i utg pkt hadde sett for meg. Kanskje en god ide`? Ikke lett. Lyst på båt NÅ! Men får jeg en bedre ved å spare opp litt mer kapital? Det er dilemmaet, men jeg kjenner jeg gleder meg uansett. Et glimrende forum dette her.. Hva er kravene for at man skal ha båtførerbevis forresten? Hadde i utg pkt planer om å melde meg på kurs. Sitér dette innlegget Link to post
GVH Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 (redigert) Poster et innlegg fra et annet fora som tar opp problemstillingen. Tror kanskje vi burde trengt en ordentlig oppklaring på reglene rundt båtførerbevis, og hvilke båter man lovlig kan kjøpe i gitte aldre og lignende. Jeg oppdaterer førsteposten når argumenter kommer sammen med eventuelle kilder. Kan starte med noen spørsmål for å få tråden i gang: Fra 01.01.08 1. Hvilke båter kan man kjøre, og hvor fort kan man kjøre, når man er under 16 år? Du kan før fylte 16 år føre båter på opptil 8 meter med motor inntil 10 hestekrefter, som ikke kan gå over 10 knop. 2. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis? Når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil. 3. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis? Når man er over 16 år og har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil. 4. Hvilke båter kan man ikke kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis? Båter man ikke kan føre når man er over 16 år, uavhengig av båtførerprøven, er båter over 15 meter (50 fot). For å føre disse trenger man kystskippersertifikatet. Hvordan blir det samme i år 2009? Siden det pr. idag - og ei heller i det kommende året - er krav til båtførerprøven er det ikke noen forskjell på hvordan båter man kan føre med eller uten denne. Det er mulig dette kommer i 2009, men det er det vel ingen som vet. http://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12342534 På tide å oppdatere tråden litt nå, jeg foreslår en oppdatering av førstepost i denne tråden også. Det er kommet et vedtak om hvem som trenger båtførerbevis, og dette gjelder fra 1. mai 2010. Dette gjelder for: - De som skal kjøre båt over 8 meter (=26,3 fot). - De som skal kjøre båt med motor større enn 25 hk. Dette gjelder for alle som oppfyller ett eller begge kravene over, med mindre de er født før 1. januar 1980. Redigert 24.April.2009 av GVH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
espedal Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Ligger en Saga 27 på FINN nå som selges som oppussingsobjekt. Burde være et spennende og lærerikt prosjekt, hvor hele familien kan delta. Da kan dere også innrede med akkurat de farger og kvaliteter dere måtte ønske Det negative vil jo være at dere neppe har båten klar til denne sommeren... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17183981 Sitér dette innlegget Link to post
Vazte Svart 25.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Ja, absolutt. Men skulle gjerne hatt med motor, det må jeg innrømme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.