Jump to content

Er det ikke toll på import av lystbåt?

VO`n

Recommended Posts

Mulig jeg ikke har fått med meg alt, men leser her følgende:

Ordinær innførsel

Merverdiavgift og avgift på båtmotorer skal betales til Tollvesenet ved innførselen.

Det er ikke toll på lystfartøyer.

Merverdiavgift

Når avgift på båtmotorer er lagt til verdien, beregnes til slutt merverdiavgift, som for tiden er 25 %, av totalverdien.

Om man her henter en båt f.eks Island, Sverige kjører den hjem på egen kjøl betaler man avgiften på antall HK og deretter mva på totalen?

Det vil si båtens verdi + HK avgift x mva = utlegget til mva?

Har jeg tolket det riktig?

Transportkostnader må også tas med i MVA-regnskapet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg importerte en seilbåt i fjor.

Da jeg kom til Norge tok jeg kontakt med toll stasjonen. De ville ha dokumenter på salgssum, i tillegg til kopi av bank utskrift for overføring av pengene.

Da ble det beregnet 25 % MVA av salgssum og transport kostnad. MVA på transport må du betale uansett om du frakter båten selv eller ikke. Jeg estimerte mine frakt utgifter når jeg seilte selv fra caribien til Norge til 10.000 NOK, og det ble akseptert av tollvesenet. Altså 2500 i MVA på mat og diesel på vei hjem.

I tillegg kom hk avgiften på ca 5000 nok for en 27 hk Yamnmar.

Pengene skal betalest med en gang du kommer til Norge. Hvis ikke blir båten satt i karantene. Jeg fikk 3 dager på meg til å betale, men da var de snille med meg.

En viktig ting å huske på om du importerer båt, er at det er du som har plikt til å dokumentere at den er bygget etter Eu direktivene, d.v.s. CE merking. Dette er veldig viktig. ellers må du betale for typegodkjenning av båten, og slikt koster mange penger. Alternativet er at båten havner til destruksjon. Tollvesenet sa dette til meg da jeg kom til Norge. Jeg greide heldigvis å dokumentere byggested og CE merking.

Lykke til

Aadne :fishing:

Takker for alle svar... et par spørsmål til...

Hvilken dokumentasjon krever de på motoren? Av det jeg har tittet på er båter som er passert 20 år som gjerne har ymse slag av motorer...

Hvis en henter seg en båt i utlandet uten motor, kun mva på båt og frakt og motor kan man sette inn i ettertid uten å måtte betale HK? Er vel ingen som sjekker opp dette i ettertid?

Dette er nok diskutert i til det kjedsomlige her på forumet tidligere... men skal du ta in en båt fra utlandet skal båten vere CE merket og dette skal dokumenteres på tollstasjonen. Er den ikke CE merket må du gjøre dette gjennom et godkjent kontroll organ, og da er det ikke mulig og putte i hva som helst av motor etter som motoren også da skal vere CE merket. Enten eller det skal legges frem dokumentasjon på at motoren er forhandlet i Norge, og det holder ikke med en fingert salgs melding fra en kamerat.

Dette var kortversjonen... :cheers: litt googling så finner du nesten alt av info ang Båt import.

...skal du ta in en båt fra utlandet skal båten vere CE merket...
Det er vel bare snakk om CE-merking når en skal ta inn båt fra land utenfor EU, ikke utlandet generelt :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
En viktig ting å huske på om du importerer båt, er at det er du som har plikt til å dokumentere at den er bygget etter Eu direktivene, d.v.s. CE merking. Dette er veldig viktig. ellers må du betale for typegodkjenning av båten, og slikt koster mange penger. Alternativet er at båten havner til destruksjon. Tollvesenet sa dette til meg da jeg kom til Norge. Jeg greide heldigvis å dokumentere byggested og CE merking.

Hvordan stiller man seg til type godkjenning at den er bygget etter EU-direktivene hvis jeg henter en båt fra Sverige, 20+ år gammel?

20-30 år gammel båt er vel ikke CE godkjent?

Hvordan stiller man seg til type godkjenning at den er bygget etter EU-direktivene hvis jeg henter en båt fra Sverige, 20+ år gammel?

20-30 år gammel båt er vel ikke CE godkjent?

CE merking gjelder kun båter utenfor EU. har båten vært kjøpt og brukt i EU er den ingen problem å importere den til Norge bortsett fra moms og hk avgift :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...