Jump to content

Problemer med Ardic 04 D diesel brenner

ansgar

Recommended Posts

Hei håper noen kan hjelpe meg med en Ardic 04 D diesel brenner.

Starter den som vanlig med å skru på bryteren.

viften starter og sviver hele tiden

Etter 44 sekunder skrur gløderen seg på.

20 sekunder etter skrur dieselen seg på og brenneren begynner å varme. Det kommer varm luft ut der det skal.

26 sekunder etter det skrur gløderen seg av og det kommer litt hvit røyk ut fra eksosutløpet.

1 min og 10 sekunder etter skrur viften seg av og starter ikke igjen.

Jeg kan få dette til å gjenta seg med å enten skru bryteren av og på eller å skru termostaten ned og opp igjen. Da starter den og alt gjentar seg

Har sjekket følgende:

- Temperatur vakt slår ikke ut (har målt).

- Foto celle er 100 % ren

- Får samme feil selv om jeg kobler den til bilen mens den sviver så det burde ikke være noe problem med strøm tilgangen.

Er det noe som vet hva som er galt ?

Redigert av ansgar (see edit history)

Ser i denne tråden at du nylig har demontert varmeren.

Er du sikker på at alle koblinger er ok? Symtomene du beskriver ligner på de som oppstår når flammevakten ikke "ser" flammene. Er flammevakten koblet til riktig?

Jeg tror flammevakten virker slik at den slipper strøm gjennom når den blir utsatt for lys. Dersom dette stemmer kan du teste ved å koble en ledning mellon de to kontaktene som flammevakten er koblet til. Men, jeg er ikke sikker på at flammevakten virker slik, kanskje andre her kan bekrefte/avkrefte?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ser i denne tråden at du nylig har demontert varmeren.

Er du sikker på at alle koblinger er ok? Symtomene du beskriver ligner på de som oppstår når flammevakten ikke "ser" flammene. Er flammevakten koblet til riktig?

Jeg tror flammevakten virker slik at den slipper strøm gjennom når den blir utsatt for lys. Dersom dette stemmer kan du teste ved å koble en ledning mellon de to kontaktene som flammevakten er koblet til. Men, jeg er ikke sikker på at flammevakten virker slik, kanskje andre her kan bekrefte/avkrefte?

Brigg

Det er helt riktig, Grunnen til at jeg demonterte den var at jeg hadde samme problem. Skal prøve å overkoble flammevakten for å se om det hjelper.

Har du fått til brenneren?

Jeg snakket med en på jobben, og han sa at fotocellen fungerte slik at den endret motstand etter hvor mye lys den så. Han sa jeg burde koble til et multimeter og måle motstanden, og lyse med en lommelykt for å se om motstanden endret seg. Motstanden skulle bli mindre når du satt på lys.

Jeg har målt fotocellen min og den har uendelig motstand så fotocellen er mest sannsynlig defekt. Skal prøve å finne ut hvor stor motstand en normal fotocelle har og sette en slik motstand på ledningene og teste brenneren for å se om det er noen endring.

Etter søken om motstandsverdienene på fotocellen kom jeg over denne linken:

KJØLLER Servicevejledning for ARDIC-varmere

Da gjorde jeg som den sa, koblet bort fotocellen, og koblet en ledning i mellom koblingene til fotocellen rett etter at brenneren begynte å brenne (hvis ledningen er koblet i fra starten av, starter ikke brenneren).

Nå virker alt som det skal, vet noen om det er mulig å få tak i ny fotocelle i Stavanger og eventuell pris ?

På forhånd takk

Jama marina, i Hillevåg kan ganske sikkert skaffe deg ny fotoclle. Tidligere reparerte de disse brennerene der, og de har mest sannsynlig deler liggende, hvis ikke skaffer de på ett par dager.

Ble henvist til Mekonomen, de hadde kun deler til nyere varmere. Den jeg har er fra 1980

0000202.jpg

Flamme vakten som er defekt er det bilde av under.

0000203.jpg

Er det noen som vet om andre mulige plasser der jeg kan få tak i en ny ?

Her har du link til bruksanvisning til varmeren. Der er det også listet opp forhandlere.

Jeg hadde tilsvarende problem på min, men det var heldigvis bare møkk på flammevakten.

(Problemet kom tilbake litt senere også og etter mye mekking og banning fant jeg ut at brenneren ikke fikk diesel... shit.. noen liter diesel til på tanken, og brenneren funket igjen....)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 1 måned senere...

Jeg fikk til brenneren, Jeg demonterte flammevakten og fant ut at det var en løs ledning få selve fotodioden. Lodden denne og fylte i med lim. Så nå er brenneren montert i båten for første gang.

Har et spørsmål:

Diesel filteret link til filter mellom tank og motor motoren min har to innganger og to utganger, kan jeg koble til diesel brenneren til den andre utgangen ? Eller vil Ardic brenneren ha problemer med å suge diesel gjennom filteret.

Alternativt har jeg tenkt å ha en kanne der brenneren tar diesel fra og sette på en ventil på diesel returen fra motoren slik at jeg kan fylle kannen ved behov.

På forhånd takk

Redigert av ansgar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...