ansgar Startet 15.April.2009 Link til dette innlegget Startet 15.April.2009 (redigert) Hei håper noen kan hjelpe meg med en Ardic 04 D diesel brenner. Starter den som vanlig med å skru på bryteren. viften starter og sviver hele tiden Etter 44 sekunder skrur gløderen seg på. 20 sekunder etter skrur dieselen seg på og brenneren begynner å varme. Det kommer varm luft ut der det skal. 26 sekunder etter det skrur gløderen seg av og det kommer litt hvit røyk ut fra eksosutløpet. 1 min og 10 sekunder etter skrur viften seg av og starter ikke igjen. Jeg kan få dette til å gjenta seg med å enten skru bryteren av og på eller å skru termostaten ned og opp igjen. Da starter den og alt gjentar seg Har sjekket følgende: - Temperatur vakt slår ikke ut (har målt). - Foto celle er 100 % ren - Får samme feil selv om jeg kobler den til bilen mens den sviver så det burde ikke være noe problem med strøm tilgangen. Er det noe som vet hva som er galt ? Redigert 15.April.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Hei ! - min artic blåste kun kald luft - uansett. Slo av strømtilførselen noen minutter og etter at jeg slo den på igjen virket den helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Hørtes i utgangspunktet ut som fotocella, men siden du har sjekket den ut må det være noe annet. Mulig det kan være dieseltiførselen, f.eks tett dyse. Dersom temperaturen er lav og du har sommerdiesel på tanken kan dysa gå tett. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Jeg har faktisk testet den med vanlig diesel for bil. Og den brenner som normal, men bare ikke så lenge, Skal prøve å overstyre fotocellen. Noen tips om hvordan det gjøres ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Ser i denne tråden at du nylig har demontert varmeren. Er du sikker på at alle koblinger er ok? Symtomene du beskriver ligner på de som oppstår når flammevakten ikke "ser" flammene. Er flammevakten koblet til riktig? Jeg tror flammevakten virker slik at den slipper strøm gjennom når den blir utsatt for lys. Dersom dette stemmer kan du teste ved å koble en ledning mellon de to kontaktene som flammevakten er koblet til. Men, jeg er ikke sikker på at flammevakten virker slik, kanskje andre her kan bekrefte/avkrefte? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ansgar Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Ser i denne tråden at du nylig har demontert varmeren. Er du sikker på at alle koblinger er ok? Symtomene du beskriver ligner på de som oppstår når flammevakten ikke "ser" flammene. Er flammevakten koblet til riktig? Jeg tror flammevakten virker slik at den slipper strøm gjennom når den blir utsatt for lys. Dersom dette stemmer kan du teste ved å koble en ledning mellon de to kontaktene som flammevakten er koblet til. Men, jeg er ikke sikker på at flammevakten virker slik, kanskje andre her kan bekrefte/avkrefte? Brigg Det er helt riktig, Grunnen til at jeg demonterte den var at jeg hadde samme problem. Skal prøve å overkoble flammevakten for å se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Har du fått til brenneren? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Har du fått til brenneren? Jeg snakket med en på jobben, og han sa at fotocellen fungerte slik at den endret motstand etter hvor mye lys den så. Han sa jeg burde koble til et multimeter og måle motstanden, og lyse med en lommelykt for å se om motstanden endret seg. Motstanden skulle bli mindre når du satt på lys. Jeg har målt fotocellen min og den har uendelig motstand så fotocellen er mest sannsynlig defekt. Skal prøve å finne ut hvor stor motstand en normal fotocelle har og sette en slik motstand på ledningene og teste brenneren for å se om det er noen endring. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Etter søken om motstandsverdienene på fotocellen kom jeg over denne linken: KJØLLER Servicevejledning for ARDIC-varmere Da gjorde jeg som den sa, koblet bort fotocellen, og koblet en ledning i mellom koblingene til fotocellen rett etter at brenneren begynte å brenne (hvis ledningen er koblet i fra starten av, starter ikke brenneren). Nå virker alt som det skal, vet noen om det er mulig å få tak i ny fotocelle i Stavanger og eventuell pris ? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jama marina, i Hillevåg kan ganske sikkert skaffe deg ny fotoclle. Tidligere reparerte de disse brennerene der, og de har mest sannsynlig deler liggende, hvis ikke skaffer de på ett par dager. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Jama marina, i Hillevåg kan ganske sikkert skaffe deg ny fotoclle. Tidligere reparerte de disse brennerene der, og de har mest sannsynlig deler liggende, hvis ikke skaffer de på ett par dager. Ble henvist til Mekonomen, de hadde kun deler til nyere varmere. Den jeg har er fra 1980 Flamme vakten som er defekt er det bilde av under. Er det noen som vet om andre mulige plasser der jeg kan få tak i en ny ? Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Prøv Thermomarine i Sandefjord. Daglig leder der solgte disse en gang i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Hvis ikke thermomarine kan hjelpe deg, kan du muligens prøve RS components eller ELFA, om de har slike deler. Men tror ikke vi vanlige dødelige får hande der, mulig du kan handle gjennom jobben din? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Firmaet i Sandefjord hadde. En på jobben hadde en LDR (selve sensoren) liggen så vi skal faktisk prøve å skifte den ut. Men kjøper nok en ny i reserve. Men de er jo alltid spennende å se om du klarer å fikse den gamle... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Her har du link til bruksanvisning til varmeren. Der er det også listet opp forhandlere. Jeg hadde tilsvarende problem på min, men det var heldigvis bare møkk på flammevakten. (Problemet kom tilbake litt senere også og etter mye mekking og banning fant jeg ut at brenneren ikke fikk diesel... shit.. noen liter diesel til på tanken, og brenneren funket igjen....) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ansgar Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Jeg fikk til brenneren, Jeg demonterte flammevakten og fant ut at det var en løs ledning få selve fotodioden. Lodden denne og fylte i med lim. Så nå er brenneren montert i båten for første gang. Har et spørsmål: Diesel filteret link til filter mellom tank og motor motoren min har to innganger og to utganger, kan jeg koble til diesel brenneren til den andre utgangen ? Eller vil Ardic brenneren ha problemer med å suge diesel gjennom filteret. Alternativt har jeg tenkt å ha en kanne der brenneren tar diesel fra og sette på en ventil på diesel returen fra motoren slik at jeg kan fylle kannen ved behov. På forhånd takk Redigert 21.Mai.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.