Jump to content

Impeller etter vinteropplag; normal utseende?

jo_no

Recommended Posts

Har altså byttet impelleren i Yanmar'en min (4JH-TE).

Impelleren som er avbildet under har stått i pumpen i to år.

Kan ikke huske fra tidligere impellerskifte at 'labbene' har vært så kringlevridde - og peker til dels i hver retning(?)

Spørsmålet er altså: Er dette normalt?

Merk: Har ikke hatt kjøleproblemer på motoren. Labbene er også myke og bøyelige, ingen sprekker el.lign.

img_0212.jpg

img_0213.jpg

img_0215.jpg

Den impelleren så ikke bra ut, hvilket fabrikat er det? Har selv kun skiftet impeller to ganger på 17 år på min Yanmar 4JHE, og begge gangene så impelleren ut som ny. Den første var originalimpelleren, og den neste av ukjent fabrikat. Nå sitter det en Jabsco impeller på 5. året. Får vel snart ta den ut og sjekke den.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis motor har stått helt stille i vinteropplaget kan impelleren bli slik. Jeg hadde for mange år siden impeller som så slik ut. En eldre mekaniker anbefalte meg å tørne motor litt f.eks hver tredje uke under vinteropplag. Dette for å unngå at ventiler og impeller skulle stå på samme sted over lengre tid.

mvh Hallais

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Du som har byttet 2 ganger på 17 år har hatt griseflaks! Har du ikke? :cheers:

Vel, den impelleren som satt fra 1995 til 2009 så i hvert fall slik ut da jeg byttet den for sikkerhets skyld etter 5 min. tørrkjøring. I i manualen for motoren står det et skiftintervall på 600 timer. Det er godt over 6 år for vanlige sommerbåtbrukere.

impeller_17aar.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

tror det er unntakene lars H .. og man bør vel uansett innspisere mellom hver sesong. for å kunne se alle begynnelser av sprekker , må man jo også helst ta ut impelleren . da kan det ved små sprekkdannelser være greit å putte inn en ny etter mitt syn.

på trådstarters impeller ser det kansje ut som den har rotert litt tilbake, når motoren ble stoppet. altså et lite ufarlig tilbakeslag .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Siden noen av vingene peker motsatt vei ville jeg påstå at den har blitt satt i feil i sin tid, alle vingene skal peke samme vei og mot rotasjonsrettningen,

Min erfaring er at vingene som regel står hver sin vei over kammen når jeg åpner, selv om jeg vet 100% sikkert at den er satt inn korrekt. De legger seg uansett korrekt ved oppstart, så dette er ikke noe problem. Hvorfor dette skjer vet jeg ikke, kanskje motoren slår litt tilbake ved stopp? :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
på trådstarters impeller ser det kansje ut som den har rotert litt tilbake, når motoren ble stoppet. altså et lite ufarlig tilbakeslag .

Det var også min tanke da jeg tok den ut. Noe som muligens kan bekrefte dette er at vingene samtidig er litt vridd - altså på veg til å bli vrengt.

Det er også i tråden blitt stilt spørsmål om impelleren er satt inn feil veg. Om så hadde vært, ville jo vingene bare vengt seg riktig veg (tøff behandling, men dog..).

Nå byttet jeg altså denne impelleren men som jeg nevnte innledningsvis, var den ellers i fin form: Ingen sprekkdannelser. Gummien var myk og fin.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...