jo_no Startet 15.April.2009 Link til dette innlegget Startet 15.April.2009 Har altså byttet impelleren i Yanmar'en min (4JH-TE). Impelleren som er avbildet under har stått i pumpen i to år. Kan ikke huske fra tidligere impellerskifte at 'labbene' har vært så kringlevridde - og peker til dels i hver retning(?) Spørsmålet er altså: Er dette normalt? Merk: Har ikke hatt kjøleproblemer på motoren. Labbene er også myke og bøyelige, ingen sprekker el.lign. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord-duden Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Den impelleren er vel ikke noe å starte sesongen med, spes når du har den demontert. Kjøpte båt i 2008 og skifta impeller straks, den som ble demontert så betydelig bedre ut enn den du har = bytt ut. Kjipt å ligge ute i fjorden og mekke mens fjæresteinene nærmer seg faretruende. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Joda, allerede byttet Sitér dette innlegget Link to post
Lina III Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Kan ikke huske fra tidligere impellerskifte at 'labbene' har vært så kringlevridde - og peker til dels i hver retning(?) Har selv opplevd at impellerne har sett slik ut, så det er trolig ikke unormalt.......? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Den impelleren så ikke bra ut, hvilket fabrikat er det? Har selv kun skiftet impeller to ganger på 17 år på min Yanmar 4JHE, og begge gangene så impelleren ut som ny. Den første var originalimpelleren, og den neste av ukjent fabrikat. Nå sitter det en Jabsco impeller på 5. året. Får vel snart ta den ut og sjekke den. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
onkel_ove Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Kunne nesten tro at det var den jeg skiftet i forrige uke som var avbildet..så ganske så lik ut :-) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 (redigert) Folk skifter hvert år, det er et helvete når en av vingene går inn i systemet på motoren! Du som har byttet 2 ganger på 17 år har hatt griseflaks! Har du ikke? Redigert 15.April.2009 av Nidelv 28 Søgne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Den impelleren så ikke bra ut, hvilket fabrikat er det? Lars H. Tør nesten ikke si det høyt men den begynner på Bil og slutter på tema.... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Jeg skal se om jeg får tatt bilde av min som og har stått i i to år - den så så godt som ny ut... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Siden noen av vingene peker motsatt vei ville jeg påstå at den har blitt satt i feil i sin tid, alle vingene skal peke samme vei og mot rotasjonsrettningen, den impelleren er ikke noe å satse på Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Hvis motor har stått helt stille i vinteropplaget kan impelleren bli slik. Jeg hadde for mange år siden impeller som så slik ut. En eldre mekaniker anbefalte meg å tørne motor litt f.eks hver tredje uke under vinteropplag. Dette for å unngå at ventiler og impeller skulle stå på samme sted over lengre tid. mvh Hallais Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Lars H. Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Du som har byttet 2 ganger på 17 år har hatt griseflaks! Har du ikke? Vel, den impelleren som satt fra 1995 til 2009 så i hvert fall slik ut da jeg byttet den for sikkerhets skyld etter 5 min. tørrkjøring. I i manualen for motoren står det et skiftintervall på 600 timer. Det er godt over 6 år for vanlige sommerbåtbrukere. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hifo Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 tror det er unntakene lars H .. og man bør vel uansett innspisere mellom hver sesong. for å kunne se alle begynnelser av sprekker , må man jo også helst ta ut impelleren . da kan det ved små sprekkdannelser være greit å putte inn en ny etter mitt syn. på trådstarters impeller ser det kansje ut som den har rotert litt tilbake, når motoren ble stoppet. altså et lite ufarlig tilbakeslag . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Siden noen av vingene peker motsatt vei ville jeg påstå at den har blitt satt i feil i sin tid, alle vingene skal peke samme vei og mot rotasjonsrettningen, Min erfaring er at vingene som regel står hver sin vei over kammen når jeg åpner, selv om jeg vet 100% sikkert at den er satt inn korrekt. De legger seg uansett korrekt ved oppstart, så dette er ikke noe problem. Hvorfor dette skjer vet jeg ikke, kanskje motoren slår litt tilbake ved stopp? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jo_no Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 på trådstarters impeller ser det kansje ut som den har rotert litt tilbake, når motoren ble stoppet. altså et lite ufarlig tilbakeslag . Det var også min tanke da jeg tok den ut. Noe som muligens kan bekrefte dette er at vingene samtidig er litt vridd - altså på veg til å bli vrengt. Det er også i tråden blitt stilt spørsmål om impelleren er satt inn feil veg. Om så hadde vært, ville jo vingene bare vengt seg riktig veg (tøff behandling, men dog..). Nå byttet jeg altså denne impelleren men som jeg nevnte innledningsvis, var den ellers i fin form: Ingen sprekkdannelser. Gummien var myk og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.