Jump to content

Skulte strømtyver...


Marwin

Recommended Posts

Tenk deg: Du forlater båten, alt er avslått, (tror du) og så "glemte" du hovedbryteren.... :sweat:

Neste helg er det vanskelig å få start på "steinknuseren".. Hvorfor?? :eek:

 

Skulte strømtyver. :wflag:

Har det problemet ombord.

Etter mye måling fant jeg at ledningsnettet stjal noen milliampére, :confused:

FM-radioen bruker 130 mA selv om den er avslått, :eek:

Den nye Furuno-radaren stjeler også 190 mA (ca) selv om den er avslått. :puke: Ikke vet JEG hva den bruker de til!

Batteritoppene er rene (nye).

 

Moralen er: Ikke glem hovedbryteren.

 

Båtsessongen er startet!! :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Slike små tall høres så bagatellmessige ut at mange tror det ikke betyr noe. Som Jernia kanskje er inne på så skal vel en slik feil strengt tatt ikke gå ut over startbatteriet, men selv en fagmann kan gjøre feil.

 

Jeg hadde en lignende sak for et år siden som jeg inderst inne er litt flau over.

 

Jeg hadde oppgradert ladesystemet i en båt, men det gikk tilsynelatende ikke helt etter planen og mine beregninger.

Forbruksbatteriene ville rett og slett ikke lades som beregnet.

 

Jeg målte i det vide og brede og alt var normalt etter mine begrep og monitoren i båten viste også det samme som jeg målte.

Dette ble en hard nøtt for meg, og derfor skrev jeg opp normalverdiene og bad eieren om å følge med om han kunne registrere noen periodiske avvik mens han brukte båten.

 

Så viste det seg at ladestrømmen han registrerte etter diverse spredte døgn i naturhavn var vesentlig lavere enn de tallene jeg målte under simuleringene.

 

Feilen viste seg å være at startbatteriet som besto av to store batterier på grunn av trøster ble ladet ut når hovedstrømsbryteren til motoren sto på.

 

Etter et par døgn i naturhavn med startbryteren på, ble startbatteriet delvis utladet slik at ca 25 ampere ladestrøm gikk til startbatteriet, og da ble jo ladningen av forbruksbatteriet tilsvarende mindre med det resultat at ladetiden også ble lenger enn beregnet.

 

Når jeg målte på båten i hjemmehavn, så var jo disse to batteriene ladet opp igjen og bryteren for det meste avslått, og feilen ble derfor usynlig for meg under mine målinger.

 

Så til det kjedelige og den sørgelige sannhet. Problemene eieren har hatt med ladningen tidligere har med stor sannsynlighet delvis hatt sin årsak i den samme feilen, og derfor har nok jeg beregnet et litt vel stort anlegg.

 

En grei lærepenge til meg, og nå kanskje til også til nytte for dere senere en gang.

Link to post
...Her er det noe annet som ikke stemmer.....

Jepp.

Derfor la jeg ut denne strengen, som en reminder...

"NOE" i den gamle bilradioen trekker strøm. HVA, vet jeg ikke, men skal allikevel inn med en DAB-radio der så da håper jeg det bedres.

(DVS: At den bør kobles via en hovedbryter som slåes AV) :yesnod:

 

Hva som trekkes i Radaren (Furuno 1715) veit jeg ikke. :ghost:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
"NOE" i den gamle bilradioen trekker strøm. HVA, vet jeg ikke, men skal allikevel inn med en DAB-radio der så da håper jeg det bedres.

 

Det er stasjonsmemory som trekker strøm. Noen radioer har "non-volatile" memory. De trekker ingen strøm når de er avslått.

 

DAB radioer trekker MYE strøm når de er avslått. Bryter du strømmen til en DAB radio må den søke igjen hver gang du slår den på.

 

Jeg slår aldri av disse bryterne i båten. De står på selv om båten står på land. Slås kun av ved arbeid på anlegget.

Link to post

En Grundig TV tuner/dekoder for digital-TV trekker faktisk nesten like mye strøm i standby som i full drift!

 

Lars H.

(pt. på båttur, Kommersøya)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Slår aldrig av hovedstrømmen jeg , aldrig hatt noe problem med dette heller . Men jeg er jo ombord å bruker strøm å surrer daglig , men at det er så mye strøm her å der som blir brukt uten viten er kansje en ting å tenke på ja .Men ligger man på landstrøm hele tiden så er det vel et fett , har på kjøleskap og alarmer +++ .Så laderen surrer å går , men flott tråd dette .Flere ting sikkert også som bruker strøm uten at vi tenker over dette , sånn som decoder til tv'n . Kjører tv + dekoder over omformer så det går på 220 v, dette fordi at jeg har hørt og lest at flatskjermer ikke liker 12 v ? Det reduserer levetiden på tv'n om du bruker den på 12v , har hatt tv på 12v bestandig da fram til nå .Nå var alt ferdig montert på denne måten , så kansje det er noe i det ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
...Jeg bruker oftere og oftere tangamperemeteret på hovedkablene til forbruksbatteriene og jeg overraskes ofte over hvordan tilsynelatene "små" forbrukere i sum trekker mye strøm.

TangAmpéremeter ja...

Hm...

Ikke av Biltematypen i hvert fall.

På de SMÅ strømmene mer jeg.

Derfor kjøpte jeg en "minitang" fra USA;

Meget liten "kjeft" og måler fra 1-2 mA til 15 Amp. :smash:

Ypperlig egnet til slike "undersøkelser.

Kostet litt, men er u-unnværlig til mange oppgaver.

Men DEN må også nulles ut før måling. :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Derfor kjøpte jeg en "minitang" fra USA;

Meget liten "kjeft" og måler fra 1-2 mA til 15 Amp. :smash:

Når du har sagt A, så kanskje du kunne si B også?

 

Det er sikkert flere enn meg som er interessert i å få vite

1. type

2. forhandler

3. pris

etc

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Jeg opplevde selv at ved en 14 dagers tur i Nordsjøen, var batteriene tappet med ca 75Ah fra diverse strømtyver; alarm, stereo, Ah-meter, pumpevakt - og muligens andre jeg ikke vet om... 0.2A går kontinuerlig "ut" ifg Ah-meteret, men det er muligens ikke veldig nøyaktig på så lave strømtrekk?

 

Det dumme er imidlertid at ved gjenoppladning, når ikke Ah-meteret til Sterling høyere enn -25Ah. Altså, jeg får ikke fyllt opp de siste 25Ah på forbruk, evt er det feilvisning på instrumentet. Noen som har tips? (Alle forbrukere er koblet etter shunt'en for Ah-meteret...)

Link to post
Når du har sagt A, så kanskje du kunne si B også?

 

Det er sikkert flere enn meg som er interessert i å få vite

1. type

2. forhandler

3. pris

etc

Oki.

DENNE er linken til den strengen jeg beskrev innretningen, og

DENNE linken er til tanga...

(Stemte vel ikke HELT med måleområdet (gammelkaillshukommelse??) men funker supert.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

tangamperemeterco.jpg

 

Det er ikke et BT tangamperemeter jeg benytter - men ett fra ClasOhlson. Jeg er fornøyd med det. I tillegg har jeg fire shunter ombord og kan lese av forbruket ganske nøyaktig.

 

Jeg er interessert i å få bestillingskoden for det tangamperemeteret du henviser til Marwin.

Jeg kommer til å få bruk for det i mange år fremover.

Kanskje vi kunne gå til frelles anskaffelse av dette for flere her på BP?

Link to post
Det på bildet er muligens et brukbart amperemeter, men klarer det å vise noe i mA området med noenlunde brukbar nøyaktighet. . ..?? har mine tvil... ..

Det oppgis ikke nøyaktighet på instrumentet, men den ligger sannsynligvis et eller annet sted i området 1% - 5%. Dvs at unøyaktigheten ligger i området 400 mA til 2A når minste måleområde (40A) brukes.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Skal en ha ei nøyaktig tang bør det bli ei lekasjestrømstang. Disse benyttes av profesjonelle for måling av lekasje/jordstrøm. De fleste store leverandører av måleinstrument leverer disse, som f.eks. ELIT, Fluke og Kaise. Har selv en Kaise som måler ned til 0,01mA.

De er relativt dyr, tror ikke man klarer å få dem under kr. 3.000,-

Link to post
Kanskje vi kunne gå til frelles anskaffelse av dette for flere her på BP?

Jeg prøvde å bestille et CM100 amperemeter og en dings til som de har, for et par uker siden, men til slutt fikk jeg melding om at de sendte ikke varer på kreditkort utenfor USA og Canada. Så da avsluttet jeg handelen. Måtte avtale betalingsmåte pr. mail. Frakt sa de heller ingenting om.

Men dette er kanskje ikke noe problem for litt mer drevne nettshoppere, så jeg er med på fellesen hvis det blir en mulighet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...