Marwin Startet 16.April.2009 Link til dette innlegget Startet 16.April.2009 Tenk deg: Du forlater båten, alt er avslått, (tror du) og så "glemte" du hovedbryteren.... Neste helg er det vanskelig å få start på "steinknuseren".. Hvorfor?? Skulte strømtyver. Har det problemet ombord. Etter mye måling fant jeg at ledningsnettet stjal noen milliampére, FM-radioen bruker 130 mA selv om den er avslått, Den nye Furuno-radaren stjeler også 190 mA (ca) selv om den er avslått. Ikke vet JEG hva den bruker de til! Batteritoppene er rene (nye). Moralen er: Ikke glem hovedbryteren. Båtsessongen er startet!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Det blir over 50 Ah på en uke. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Hvis man har en båt med radar og greier... Kan man skylde på strømtyvene? Minus 50Ah og startproblemer? Her er det noe annet som ikke stemmer..... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Slike små tall høres så bagatellmessige ut at mange tror det ikke betyr noe. Som Jernia kanskje er inne på så skal vel en slik feil strengt tatt ikke gå ut over startbatteriet, men selv en fagmann kan gjøre feil. Jeg hadde en lignende sak for et år siden som jeg inderst inne er litt flau over. Jeg hadde oppgradert ladesystemet i en båt, men det gikk tilsynelatende ikke helt etter planen og mine beregninger. Forbruksbatteriene ville rett og slett ikke lades som beregnet. Jeg målte i det vide og brede og alt var normalt etter mine begrep og monitoren i båten viste også det samme som jeg målte. Dette ble en hard nøtt for meg, og derfor skrev jeg opp normalverdiene og bad eieren om å følge med om han kunne registrere noen periodiske avvik mens han brukte båten. Så viste det seg at ladestrømmen han registrerte etter diverse spredte døgn i naturhavn var vesentlig lavere enn de tallene jeg målte under simuleringene. Feilen viste seg å være at startbatteriet som besto av to store batterier på grunn av trøster ble ladet ut når hovedstrømsbryteren til motoren sto på. Etter et par døgn i naturhavn med startbryteren på, ble startbatteriet delvis utladet slik at ca 25 ampere ladestrøm gikk til startbatteriet, og da ble jo ladningen av forbruksbatteriet tilsvarende mindre med det resultat at ladetiden også ble lenger enn beregnet. Når jeg målte på båten i hjemmehavn, så var jo disse to batteriene ladet opp igjen og bryteren for det meste avslått, og feilen ble derfor usynlig for meg under mine målinger. Så til det kjedelige og den sørgelige sannhet. Problemene eieren har hatt med ladningen tidligere har med stor sannsynlighet delvis hatt sin årsak i den samme feilen, og derfor har nok jeg beregnet et litt vel stort anlegg. En grei lærepenge til meg, og nå kanskje til også til nytte for dere senere en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 ...Her er det noe annet som ikke stemmer..... Jepp. Derfor la jeg ut denne strengen, som en reminder... "NOE" i den gamle bilradioen trekker strøm. HVA, vet jeg ikke, men skal allikevel inn med en DAB-radio der så da håper jeg det bedres. (DVS: At den bør kobles via en hovedbryter som slåes AV) Hva som trekkes i Radaren (Furuno 1715) veit jeg ikke. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mulligan Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 "NOE" i den gamle bilradioen trekker strøm. HVA, vet jeg ikke, men skal allikevel inn med en DAB-radio der så da håper jeg det bedres. Det er stasjonsmemory som trekker strøm. Noen radioer har "non-volatile" memory. De trekker ingen strøm når de er avslått. DAB radioer trekker MYE strøm når de er avslått. Bryter du strømmen til en DAB radio må den søke igjen hver gang du slår den på. Jeg slår aldri av disse bryterne i båten. De står på selv om båten står på land. Slås kun av ved arbeid på anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Da jeg monterte min plotter-pakke inklusiv radar, oppdaget jeg at GPS'en fikk strøm selv om plotteren var avslått. Tror at dette er for å minske oppstartstiden når plotteren slås på. Jeg koblet da hele pakken via en ekstra bryter for å stoppe denne lekasjestrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 En Grundig TV tuner/dekoder for digital-TV trekker faktisk nesten like mye strøm i standby som i full drift! Lars H. (pt. på båttur, Kommersøya) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kasund Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Det er to ting som er koplet utanfor hovudbryter med oss: -Varmeapparatet (sia det skal kjøle seg ned etter bruk) -Radioen, for å behalde kanalane. (Kun eine tilkoplinga). Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Fin tråd. Jeg bruker oftere og oftere tangamperemeteret på hovedkablene til forbruksbatteriene og jeg overraskes ofte over hvordan tilsynelatene "små" forbrukere i sum trekker mye strøm. DAB-radioen trekker mye. I tillegg har jeg flere alarmsystemer ombord som i sum trekker ganske mye. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Slår aldrig av hovedstrømmen jeg , aldrig hatt noe problem med dette heller . Men jeg er jo ombord å bruker strøm å surrer daglig , men at det er så mye strøm her å der som blir brukt uten viten er kansje en ting å tenke på ja .Men ligger man på landstrøm hele tiden så er det vel et fett , har på kjøleskap og alarmer +++ .Så laderen surrer å går , men flott tråd dette .Flere ting sikkert også som bruker strøm uten at vi tenker over dette , sånn som decoder til tv'n . Kjører tv + dekoder over omformer så det går på 220 v, dette fordi at jeg har hørt og lest at flatskjermer ikke liker 12 v ? Det reduserer levetiden på tv'n om du bruker den på 12v , har hatt tv på 12v bestandig da fram til nå .Nå var alt ferdig montert på denne måten , så kansje det er noe i det ? Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
koh Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Avslørte oxo en slik strømtyv her i fjor. Det viste seg at kurscomputeren trakk ca 300ma selv om jeg hadde trykket "off" på kontrollboksen. Importøren mente det var "helt natrurlig" - så jeg endte opp med et rele som styres av tenningslåsen. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 ...Jeg bruker oftere og oftere tangamperemeteret på hovedkablene til forbruksbatteriene og jeg overraskes ofte over hvordan tilsynelatene "små" forbrukere i sum trekker mye strøm. TangAmpéremeter ja... Hm... Ikke av Biltematypen i hvert fall. På de SMÅ strømmene mer jeg. Derfor kjøpte jeg en "minitang" fra USA; Meget liten "kjeft" og måler fra 1-2 mA til 15 Amp. Ypperlig egnet til slike "undersøkelser. Kostet litt, men er u-unnværlig til mange oppgaver. Men DEN må også nulles ut før måling. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtunga Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Derfor kjøpte jeg en "minitang" fra USA; Meget liten "kjeft" og måler fra 1-2 mA til 15 Amp. Når du har sagt A, så kanskje du kunne si B også? Det er sikkert flere enn meg som er interessert i å få vite 1. type 2. forhandler 3. pris etc Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
shaukaas Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Jeg opplevde selv at ved en 14 dagers tur i Nordsjøen, var batteriene tappet med ca 75Ah fra diverse strømtyver; alarm, stereo, Ah-meter, pumpevakt - og muligens andre jeg ikke vet om... 0.2A går kontinuerlig "ut" ifg Ah-meteret, men det er muligens ikke veldig nøyaktig på så lave strømtrekk? Det dumme er imidlertid at ved gjenoppladning, når ikke Ah-meteret til Sterling høyere enn -25Ah. Altså, jeg får ikke fyllt opp de siste 25Ah på forbruk, evt er det feilvisning på instrumentet. Noen som har tips? (Alle forbrukere er koblet etter shunt'en for Ah-meteret...) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Hos meg er også den automatske lensepumpen koblet utenom hovestrømsbryterne i tillegg til radio/CDspilleren og gassdetektoren. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Moas-ark Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Jeg målte tvèn min hjemme og den brukte 9w etter at jeg hadde skudd den helt av på knappen på tvèn Har montert kontakt med bryter, unødvendig med strømtyver hjemme også synes jeg! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Lanber Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Har jeg hovedbryter til motor på tappes batteriet, gjør ingenting med det annet enn å skru av bryteren når jeg ikke er i båten Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Når du har sagt A, så kanskje du kunne si B også? Det er sikkert flere enn meg som er interessert i å få vite 1. type 2. forhandler 3. pris etc Oki. DENNE er linken til den strengen jeg beskrev innretningen, og DENNE linken er til tanga... (Stemte vel ikke HELT med måleområdet (gammelkaillshukommelse??) men funker supert.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Det er ikke et BT tangamperemeter jeg benytter - men ett fra ClasOhlson. Jeg er fornøyd med det. I tillegg har jeg fire shunter ombord og kan lese av forbruket ganske nøyaktig. Jeg er interessert i å få bestillingskoden for det tangamperemeteret du henviser til Marwin. Jeg kommer til å få bruk for det i mange år fremover. Kanskje vi kunne gå til frelles anskaffelse av dette for flere her på BP? Sitér dette innlegget Link to post
EmilIA Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Det på bildet er muligens et brukbart amperemeter, men klarer det å vise noe i mA området med noenlunde brukbar nøyaktighet. . ..?? har mine tvil... .. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Det på bildet er muligens et brukbart amperemeter, men klarer det å vise noe i mA området med noenlunde brukbar nøyaktighet. . ..?? har mine tvil... .. Det oppgis ikke nøyaktighet på instrumentet, men den ligger sannsynligvis et eller annet sted i området 1% - 5%. Dvs at unøyaktigheten ligger i området 400 mA til 2A når minste måleområde (40A) brukes. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
EmilIA Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 mao egner seg ikke til bruk for å finne "strømtyven". . . . Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Skal en ha ei nøyaktig tang bør det bli ei lekasjestrømstang. Disse benyttes av profesjonelle for måling av lekasje/jordstrøm. De fleste store leverandører av måleinstrument leverer disse, som f.eks. ELIT, Fluke og Kaise. Har selv en Kaise som måler ned til 0,01mA. De er relativt dyr, tror ikke man klarer å få dem under kr. 3.000,- Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Kanskje vi kunne gå til frelles anskaffelse av dette for flere her på BP? Jeg prøvde å bestille et CM100 amperemeter og en dings til som de har, for et par uker siden, men til slutt fikk jeg melding om at de sendte ikke varer på kreditkort utenfor USA og Canada. Så da avsluttet jeg handelen. Måtte avtale betalingsmåte pr. mail. Frakt sa de heller ingenting om. Men dette er kanskje ikke noe problem for litt mer drevne nettshoppere, så jeg er med på fellesen hvis det blir en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.