Jump to content

Kan dere hjelpe meg til å velge farge på kalesje?

Båtdrømmeren

Recommended Posts

Var i dag å hentet kalesjen min som hadde vært renset og imp. hos er renseri.

Skuffelsen var total da jeg skulle sette den på, den var helt morken. kunne se tvertigjenom den enkelte steder å fikk små revner der den var stram.

Forige eier har vaket den selv en gang å sikkert med noe som inneholder klor. Renseriet jeg har brukt har ikke gjort noe galt så jeg må kjøpe ny!

Men er usikker på farge.

Alf Hansen var rimeligst å raskest så det blir han som får jobben.

Hvs syns dere?

Bildet av båten er tatt av et bilde jeg hadde fra anonsen så det er litt dårlig. men den ser sort og hvit.kalesje_farger.jpg

ariana.jpg

Håper noen kan hjelpe meg med event begrunnelser osv.

Har haft kalesjer i ljus beige och blått i olika omgångar på mina båtar och min uppfattning är klar.

Ser man kalesjen exteriört så är ofta en mörkblå kalech helt klart snygg till båtfärger och hav, och en mörk kalesj är mindre känslig för smuts.

Men ser man det interiört så är saken helt annorlunda. En ljus kalesj ger oemotsägliga plusvärden när man vistas i båten. Det blir ljust och trivsamt ombord och man upplever det som om boytorna under kalesjen blir större och attraktivare.

Till nuvarande båt har jag både originalkalesjen som är beige och en betydligt nyare mörkblå kalesj som en tidigare ägare låtit sy. Ingen tvekan - det är den ljusa / gamla kalesjen som användes!

Redigert av ebonita (see edit history)

Er enig i at blått er pent men jeg mener det gjør seg best på trebåter og helt hvite plastbåter(event med blå stripe)

Jeg vil ha noe som kler båten. de som ligger på finn med blå synnes jeg ikke noe om. tenkte muligens at mørk grå var pent.

Sort er vel håpløst med tanke på bleking osv.?

Jeg hadde valgt en lys beige farge omtrent som den du har... Den passer fint til skroget på båten.. Hadde stripen på båten vært vært blå, så hadde jeg valgt en marine blå...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Lys blir det nok av tror jeg.

Det er to ting jeg legger til grunn for at jeg tenker på en litt mørk kalesje.

Det viktigste er tempratur under kalesjen da jeg har ei lita tulle som liker seg best i skyggen. Det er betraktlig svalere under en mørk duk enn under en lys duk med tanke på lille Thea.

Det andre er at jeg ønsker at båten skal se pen ut med den duken.

Noen som har erfaring med sort? tenkte da på bleking av sol ol.?

Er ikke enig i at det er svalere under en mørk duk.. lyse fager reflektere sollyset og dermed energien mer enn mørk etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg hadde helt klart holdt meg til lys beige duk, 100 ganger triveligere å være inni når det regner eller blåser ute. Ja de varer ikke like lenge som blå kalesjer gjør men det du vinner i trivsel ombord er verdt den tapte levetiden mener i allefall jeg.

Mht lys mot mørk duk, mørke duker varmer MYE mer enn lyse duker (du ser ikke mange sorte biler i Dubai... men ganske mange hvite... der nede er det varmt)

Noe du kan tenke på om er noe for deg er å ha løse (avtagbare) sider og bakdel, da kan du benytte kalesjen som bimini tak når det er glovarmt og solen steker så mye at det er ubehagelig. Dette gjøres enkelt med glidelås, og det er penere enn å rulle opp sidene og akter'n.

En annen praktisk sikkerhetsdetalj du kan spørre kalesjemakeren om er om han kan sy på en håndrekke i samme duk som kalesjen på utsiden av taket i lengderetningen på hver side av kalesjen. Jeg har dette på min kalesje, og med så glatte dollbord som jeg har når det regner så har det nok hindret meg og mine mannskap i å gå på sjøen mange ganger, da det er naturlig å ha en hånd på den.

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Jeg hadde lys kalesje og gikk over til mørkeblå / marineblå, heter vel Captains Blue. Penere rent estetisk, men når det nevnes svalhet her, så kan jeg skrive under på at det er varmere under den blå ja, - når sola skinner så koker det omtrent under den blå, så trådstarters svalhetsargument taler for en lys kalesje.

En blå kalesje blir også fortere falmet og "gammel" av utseende, mens en lys kalesje er lys uansett falming ...

Det var nevnt at på lyse kalesjer viser skitt mindre. Joda, hvis man snakker om jordslag og svevestøv fra trafikk er det korrekt. Når det derimot gjelder fugledritt, så viser det mye mer på en blå kalesje. En blå kalesje full av måkedritt, som jeg blir plaget med, er et begredelig syn :cryin:

Jeg er nok opptatt estetikken i dette med valg av kalesje... og jeg hadde "Captains blue" på min båt, men den hadde en mørk blå stripe.. Dette ga en helhet i farge sammensetningen etter mitt syn.. Det er derfor jeg anbefaler en beige faren til denne båten... Et alternativ kunne selvsagt vært brunt som stripen på båten... men jeg tror ikke dette vil blitt like fint (subjektiv oppfatning)... så derfor beige... samt at denne fargen nok vil gi mindre varme under kalesjen ved solskinn enn en brun

Jeg leste en test for noen år siden, i Motor. Det gjaldt dette med farger på biler, og hvilke farger som gjorde det varmest inni bilen.

Alle tror jo at hvite biler er kaldere inni, og svarte er varmere, vel, feil :)

Røde biler er varmest inni av en eller annen grunn :)

Varmen opptas minst i lyse farger, og mest i mørke. Men resultatet var Rød, hvit, svart. Fordi fargen stoppet og opptok sollys.

Men var marginale forskjeller da, noen grader bare.

Men det kjennes godt :)

Men om det samma gjelder kalesjer aner jeg ikke :cheers:

Føkk deg...

Varmen opptas minst i lyse farger, og mest i mørke. Men resultatet var Rød, hvit, svart. Fordi fargen stoppet og opptok sollys.Men om det samma gjelder kalesjer aner jeg ikke :cheers:

Det blir vel litt andre fysiske lover som gjelder for kalesjer, uten at jeg kan noe spesielt om den saken :smiley: . Biler har ståltak med blanklakkert overflate, vil tro at det vil reflektere sollyset på en annen og bedre måte enn en kalesje, som jo er et stykke tynt tøy som verken er blankt eller har særlig isolasjonsevne. I biler er det vel like mye sollyset som skinner inn gjennom vinduene som er problemt, og varmer opp dashbord, seter og hattehylle. I alle fall er det mye varmere under min blå kalesje (ved sol) enn under den forrige som var lys.

For øvrig enig med Sydvesten om det estetiske. Min båt er hvit men har en blå stripe, i tillegg til blå puter inne. Dermed ble det blå kalesje da jeg skiftet. Båten ble mer stilig enn før, synes jeg. Den økte varmen under kalesjen ser ikke jeg på som noe problem, men trådstarter hadde barn han ville skåne mot varmen, det bør jo telle litt.

Sort stripe på båten burde ellers gi sort kalesje som alternativ til lys / beige. Sort er jo stilig da! :cool:

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Velg en mørl farge dersom du liker flekkene etter måsen. Den digger vistnok sterkt fargede kalesjer. Ser slik ut i havna da. Beige er nesten ikke måse skit på men blå , rød , grønn er full av dritt.

Rart men se etter selv ein gang i havna.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Det blir vel litt andre fysiske lover som gjelder for kalesjer, uten at jeg kan noe spesielt om den saken :smiley: .

I biler er det vel like mye sollyset som skinner inn gjennom vinduene som er problemt, og varmer opp dashbord, seter og hattehylle. I alle fall er det mye varmere under min blå kalesje (ved sol) enn under den forrige som var lys.

Nå kjenner jeg ikke til at kalesjer er unntatt fra fysikkens lover, hvilket er meget mulig, uten at jeg kan ta stilling til dette....

Når det gjelder biler og sollys så er det helt klart at vinduene må ta sitt ansvar... men min erfaring er at vinduene stort sett er like enten bilen er rød, sort eller hvit og dermed vil de reagere relativt likt på solen etter mitt syn..

Det er selvsagt mulig at noen fabrikanter monterer forskjellige vinduer avhengig av fargen på bilen, men det kjenner jeg heller ikke til... Så om en ser bort fra denne muligheten så sitter en igjen med hvilken farge som reflekterer/absorberer solen best og hvilken som ikke gjør dette.... Her strides de lærde relativt lite etter mitt syn....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...