Jump to content

Kan dere hjelpe meg til å velge farge på kalesje?

Båtdrømmeren

Recommended Posts

Jeg ville helt klart gått for en lys sandfarget kalesje til din båt.

Fordi: båten blir lysere inni samtidig som den fortsatt tåler litt møkk,

og den får en mer behaglig/naturlig farge på lyset i båten.

Sand takler måkeskitt mye bedre en grått, blått rødt sort ville jeg

ungått pga de samme flygende terrorister.

Den tredje fargeprøven fra venstre på ditt bilde ville jeg valgt.

Kjøpte selv Alf Hansen i fjor, og er ikke helt fornøyd med arbeidet.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Jeg valgte en beige kalesje til min, pga av at det er mye mer trivelig inni, spesielt på litt "dystre" dager - og at man ikke så lett ser skitt på den som på mørkeblå kalesje...

I tillegg er det vanskeligere å se at en lys kalesje falmer.

Ergo anbefaler jeg den fargen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Her er min båt med beige kalesje:

10062008002.jpg

...og sånn ser den ut nå, med blåmalt stripe og blå kalesje:

IMAGE_554.jpg

Med beige kalesje blir det lyst og fint inni:

22_1943989276.jpg

Blir jo litt mørkere inni med blå:

IMAGE_555.jpg

Jeg anbefaler blå for det er finest! :lol:

Bildene yter ikke lyset/mørket 100% rettferdighet, de tatt med forskjellige kameraer, forskjellig årstid og forskjellig hvor mye kalesje som er oppslått.

Men, jeg skal innrømme at jeg ble overrasket over hvor mye mørkere det ble inni med blå kalesje.

Når det er mørkere inni blir det jo mer usjenert, pga det blir vanskeligere å se inn vinduene på dagtid. (lyst ute og mørkt inne)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Har bestilt kalesje hos sagen og ho dama der oppe overtalte meg til å kjøpe sort, jeg spurte om ho hadde røkt noe ho ikke tålte!!!kanke ha sortvel??

Men jeg prøvde å argumentere: blir det ikke varmere inni? jo sa ho:1.8 grader varmere enn lys kalesje. Hva med, blir det ikke mørkt inni båten? Joda, men du legger ned kalesjen på morraen og tar den opp igjen når det begynner å bli mørkt og da er det mørkt uansett..

Og ikke minst...."alle"kjøper sort kalesje nå for tiden, det er visst "in"

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Jeg leste en test for noen år siden, i Motor. Det gjaldt dette med farger på biler, og hvilke farger som gjorde det varmest inni bilen.

Alle tror jo at hvite biler er kaldere inni, og svarte er varmere, vel, feil :)

Røde biler er varmest inni av en eller annen grunn :)

så den samme eller lik test utført på tv.. resultat akkurat som du beskriver..

er man litt forfengelig , blå.

er man ikke forfengelig beige.. jeg må hoste opp vel 20 båtpenger snart til en ny kalesje også . har sykt lyst på blå, men mulig fornuften overtar og stemmer for beige..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Velg en mørl farge dersom du liker flekkene etter måsen. Den digger vistnok sterkt fargede kalesjer. Ser slik ut i havna da. Beige er nesten ikke måse skit på men blå , rød , grønn er full av dritt.

Rart men se etter selv ein gang i havna

Det visste jeg ikke at måka driter mer på fargede kalesjer. Kan det være et synsbedrag ? Grå/hvit skit synes vel ikke særlig godt på en beige kalesje men derimot veldig godt på en mørk/farget.

Skal man velge farge på kalesje kan det jo være morsom å forandre en gang iblandt. Men ikke alle passer så bra. Hvit, beige , grå, blå,mørk blå og sort er den mest brukte og de peneste etter mitt syn.

Rød, grønn oransje/gul æsjjjjjj

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Jeg hadde en lys kalesje. Liker forsåvidt godt lyse kalesjer men skitten (jordslag etc ) viser veldig godt på disse.

kjøpte ny koksgrå kalesje av Jens Sagen sist sommer. Kjempefornøyd med denne både utseendemessig og funksjonell (annet design enn på den forrige)

Kan anbefale denne fargen. Jeg har forøvrig en Sandvik 26AC med grå stripe.

Ny kalesje:

img_0922.jpg

Gammel Kalesje

img_0748.jpg

Det visste jeg ikke at måka driter mer på fargede kalesjer. Kan det være et synsbedrag ?

Det stemmer i hvert fall med min totalt (måke)utbombede bil etter at den hadde stått en helg "på feil sted". Ingen andre biler var angrepet, min var det ikke mulig å ta seg inn i gjennom førerdøra !! (fakta!) I følge de innfødte hadde det noe med fargen på den stakkars bilen å gjøre. Ligg i så fall langt unna mørk grønn...

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Mye om kalesjer her. Dama som anbefalte sort må ha hatt kraftig provisjon på det stoffet. Av om morran og på om kvelden? Hallo? Det finnes da situasjoner hvor man har kalesje oppe om dagen også? Og om kvelden, når duggen kommer og man vil ha en lys og trivelig atmosfære i cockpit. Da skal du ha mye lys for å kompensere for en mørk duk på vegger og tak. Blir bek mørkt. Men noen liker vel det også.

Jeg har HH blå kalesje med hvit innside og muligheter for å ta av "alle sider" for effektiv utlufting, samt todelt for å ha halvkalesje oppe.

Etter mitt skjønn så er den utvendige fargen når man har denne type kalesje ikke det viktigste. Man får tilstrekkelig lufting uansett for god temperatur inne i båten/under kalesje. Det som er kjempeviktig er lys innside. Om kvelden da så holder det med et par stearinslys og man har en lys og trivelig båt.

Hva som er penest må ses i sammenheng med båten. Og hva som holder seg penest avhenger av kvaliteten (bleking)og ikke minst hva denne utsettes for. Snekker, som ofte har kalesje stående oppe hele sesongen (også i havn) så er måkedrit og bleking den store utfordringen tenker jeg. For DC er så har man ofte havnekalesjer. Der kan man i større grad velge å vrake da kalesjen jo tross alt er oppe i et begrenset omfang.

Som en hovedregel - tror jeg - at man kan si at de som har kalesje oppe "hele tiden" (les snekker) så kan kanskje lys grå være ideelt. (uproblematisk mht måkedrit og bleking)

Alle andre kan velge stort sett hvilken farge man vil - da eksponeringen er minimal. Men hvit innside er en forutsetning (i mitt hode...)

Så da valgte nok fruen rett, Båtdrømmeren!

;)

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)

Tror båten din ville se klassisk vakker ut med lys kalesje i samme farven som vindskjermen. En blå kalesje ville gjort den mer "vanlig", ikke noe galt i det heller, men hvorfor være akkurat slik alle andre er? Du har en flott båt, som fortjener å bli lagt merke til.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Tror båten din ville se klassisk vakker ut med lys kalesje i samme farven som vindskjermen. En blå kalesje ville gjort den mer "vanlig", ikke noe galt i det heller, men hvorfor være akkurat slik alle andre er? Du har en flott båt, som fortjener å bli lagt merke til.

mvh

Ella

Støttes fullt ut. Det matcher som du sier også båtens øvrige eksteriør.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...