bbergs Startet 25.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2004 Hei Min stesønn på 16 år har en Bever 27F seilebåt med yanmar 8 hk. I helgen var han og en venn ute for første gang og overnattet alt virket bra helt til de skulle starte neste dag. Motor ville ikke starte og startern slo ikke inn efter 10sec. det begynte også og ryke fra startmotor . kan denne være brent fordi di har filt for mye på starteren? nå slår denne bare inn et par ganger og etter dette er det bare klikking ingen innslag. Kan man få tak i byttestarter eller er det bare og kjøpe helt ny og i tilfelle hvor kan man få kjøpt denne? Takker for alle opplysninger Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 25.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 I siste blad Praktisk Båtliv står det en større greie om originale vs. uoriginale startere. Ser at Ravns garage blir omtalt. Verdt å prøve hvor mange penger kan spares. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Barsk IV Svart 25.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 Jeg kjøpte ny i fjor til 850,- Den har fungert helt topp den. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1052295293 mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 25.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 Kjenner ikke din motor, og kan heller ikke si noe fornuftig om symptomene, men jeg handlet byttestarter til min VP TAMD 30 hos en bilelektrisk forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 . kan denne være brent fordi di har filt for mye på starteren? Hvis viklingene er brent, altså at isolasjonsmaterialet i spolene er ødelagt, så vil det vanligvis følge med en svært spesiell og penetrant lukt som ikke er til å ta feil av.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
880 Svart 25.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 Hvis viklingene er brent, altså at isolasjonsmaterialet i spolene er ødelagt, så vil det vanligvis følge med en svært spesiell og penetrant lukt som ikke er til å ta feil av.... mvh Poseidon Helt rett, lukten av brente viklinger er spesiell, samme som lukten av brente halvledere. Det tragiske er at står det Yanmar på delen koster denne UFORSKAMMET MYE i forhold til andre merker (kansje untatt Volvo !). Har selv litt erfaring med deleprisene til Yanmar. Men alt håp er ikke ute, finn ditt lokale dynamo/starter verksted og se hva de kan gjøre for deg, gjerne en liten sjappe som ser ut som et takras, har ofte utrolig kunnskap, erfaring, ordner det meste for et par hundringser Dersom alt ser håpløst ut kan jeg kansje hjelpe deg med en lokal levrandør i Bergen Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Anabelle Svart 26.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 Nå KAN det være en liten mulighet for at ikke starteren har gått. Jeg skal ikke si imot Baatplassens dyktige panel, men jeg har selv erfart noe lignende. Da var det dårlig kontakt inn på starteren. Kabelsko kan irre - få et slags oksidert belegg som kan kutte kontakten. Hos meg begynte det å ryke av denne kontakten på starteren og kabelen ble glovarm etter litt kinning. Dette skyldes de store startstrømmene som skal overføres. Jeg byttet kabelsko og pusset kontaktene på starteren helt rene. Så fungerte alt meget bra. Anabelle Yanmar 2QM-15 Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
bbergs Svart 26.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 Da tar vi utgangspunkt i at alt håp ikke er ute for starteren. vi prøver og skru denne ut og sjekker viklinger og irr. har sett at det er litt for mye vann i motor rommet og har blitt fortalt at dette har stått sån i hele vinter.kan være at det er fuktighet som har tatt knekke på`n Takk for alle possitive svar Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 Kan være at det er fuktighet som har tatt knekke på`n Takk for alle possitive svar Bernt Det er meget mulig. Vann som kommer opp i starteren er aldri av det gode. En ting som pleier å skje er at det danner seg litt rust mellom rotor og stator - i den spalten som bare skal være noen tiendels millimeter - og dermed blir det fryktelig tungt for starteren å dra rundt. Hvis den overhode klarer å rotere. Det behøver allikevel ikke være kritisk hvis man bare får rengjort og smurt før man har "fristet" så lenge at viklingene har brent, og der har du som nevnt lukten som en god indikator. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.