Jump to content

Skittent skrog, hvilken rengjøring er best


sofa

Recommended Posts

Jeg brukte terasserens på Nidelven min for noen år siden (den var litt grønnaktig :) ) Vet ikke om det er lurt å skrive det, men jeg gjorde det.

 

Dusjet på våt båt og gnukket med svamp. Det funket veldig bra, møkka forsvant lett som bare det :)

 

Ikke noe skurevirkning, blei bare rent og pent.

 

Og var veldig såt på henda i ei uke etterpå. Hansker hadde vært lurt :)

Føkk deg...

Link to post
Jiff hørtes skummelt ut, det er jo masse slipemiddel i den som riper opp overflaten?

 

Jepp! Jeg brukte denne en gang, aldri mer!! Har aldri hatt så matt skrog verken før eller siden, det måtte kraftig rubbing til for å få det til å ligne noe igjen etterpå!! Bruk heller Hugos, eller Autosol. Autosolen både renser og polerer i samme operasjon, et glimrende middel for båtpussen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Først vasker du med Zalo, deretter polerer du med Meguiars One-Step-Compound, den renser gelcoaten veldig godt for missfarging og skitt samtidig som du får polert båten !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Etter at Meguiars One-Step-Compound er brukt som rens og polish er det polering med voks.

 

Jeg legger også på ett lag med Meguiars Pure Wax til slutt, da holder det hele sesongen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er nettopp ferdig med årets vårpuss av båten. Når det gjelder spørsmålet om rengjøring, så vasket jeg først med varmt Zalo-vann. Det meste av skitt forsvant, men ikke alt. Endel stygge render var umulig å få vekk. Da måtte det Hugo til, og absolutt all skitt forsvant uten for mye jobbing.

 

Og for å fortsette litt utover hva tråden egentlig handler om, så satte jeg igang med polish og voks. Gjorde jobben med den nyinnkjøpte poleringsmaskinen Milwaukee AP12QE. Enkel og grei maskin å jobbe med. Brukte først Meguiar One Step Compound, og deretter et lag med Meguiar Pure Wax.

 

Har en magefølelse av at "alt-i-ett" produkter ikke er godt nok. Etter vask liker jeg å rense med polish først, før voksen legges på.

 

Det er første gang jeg har brukt maskin, og også første gang jeg har forsøkt Meguiars produkter. Aldri tidligere har båten vært så ren og blank på de 10 årene jer har hatt den. Meget fornøyd, så får vi se hvor lenge det varer utover sesongen. Mandag er det sjøsetting.

Link to post

Har god erfaring på egen båt med følgende opplegg:

 

I år:

Rengjøring: Hempel Cleaning Spray. Tok svarte renner, fett og alt jeg ville ha av.

Polering: Hempel Wax & Protect m/TecCel.

 

I fjor:

Rengjøring: Selaclean Gelcoatrens.

Polering: Selaclean Båtpolish

 

 

Min erfaring så langt er at Hempels Cleaning Spray var enklere å bruke enn Selacleans Gelcoatrens. Det var bare å spraye på, la det virke i 30 min, og vaske av med svamp og mye vann. Når det gjelder poleringsmiddel kan jeg ikke uttale meg siden det bare er to uker siden jeg gjorde jobben.

 

/Øystein

Link to post

Deep clean er vel en av de siste utveiene. Og passer mer for ting som virkelig sitter hardt?

Deep clean er syre, som jeg vil tro garantert matter ned?

Hadde en toalettskål hvor skittent vann hadde tørket ut, og laget totalt fastgrodd skitt i skålen. Vanlig 3M grovrengjører rikket det nesten ikke. Men med Deep clean på freset og boblet det som malingsfjerner. Også var det bare å vaske det vekk med oppvaskkost. Etter den maktdemonstrasjonen skjønte jeg at det er et stoff jeg aldri skal bruke mer en yderst nødvendig. Og Gelcoat tror jeg aldri jeg kommer til å tørre å bruke det på, hvis ikke jeg får rustrenner.

Jara Wynja

Link to post

Når gelcoat er ny er den glatt og fin i overflaten.

Når den er gammel, furet og værbitt, er overflaten litt ujevn.
Man kan fylle i ujenvhetene med poleringsvoks, eller pusse ned toppene med sandpapir.
Legger man i voks så vil jo denne vaskes vekk i løpet av 3-5 måneder?

Pusser man ned toppene, sånn at det blir en helhetlig glatt jevn overflate, så vil den jo holde seg blank som om gelcoaten var ny?
...i tillegg legger man på et vokslag på toppen, og vips så ser det fint ut..

De tøffe gutta som lakker bilene sine selv går jo på med våtslipepapir så fort lakken er tørket, og sliper bilen matt, og så finere og finere papir, så blir den speilblank, og får mye jevnere overflate enn lakken har.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Jeg brukte 1200 våtslipepapir, og så polermaskin.

 

Neste år blir det 2000 våtslipepapir og polermaskin.

 

Den ble blank bare med våtsliping, før polering.

 

Våtslipepapir, bruker du det for hånd, eller med en eller annen maskin. Og sammen med vann antar jeg.......... Har ikke greie på dette skjønner du. Har noen riper i gelcoaten som tydeligvis er pusset en eller annen gang med grovere papir. Hvor grovt våtslipepapir bør / kan jeg begynne med for ikke å lage nye riper utenfor de ripene som allerede er der. Og hvor fint papir bør jeg avslutte med????

Link to post

Jeg har lakkert en del biler, og slutter alltid med 2000. Det er ikke nødvendig å ta finere.

Lakken må uansett rubbes opp for å få "speilflate" etterpå (Og den jobben hadde jeg aldri orket uten proff-maskin). Selv 4000 papir vil lage en matt overflate.

Det er bare det at på feks hvit gelcoat vil ikke ripene syntes så tydelig som på klarlakk til bil.

 

Men uansett hvor fint papir du avslutter med. Så må det rubbes opp for å få fin overflate. Hvis ikke har en bare en veldig fin og ren båt som har masse mikroriper en kanskje ikke ser så tydelig. Som igjen gjør at en ender opp med en enda mer skitten båt etter en stund, som er vanskelig å rengjøre pga mikroripene.

 

Redigert: Ja, bruker det vått om en skal bruke hånd. Om en har maskin som klarer fint å lede unna støvet, så går nok tørt fint. Men det har jeg ikke noe erfaring med.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
  • 7 år senere...

Jeg har selv god erfaring med Meguiars One-Step-Compound etter vanlig vask av båten. Etter at Meguiars One-Step-Compound er brukt som rens og polish er det polering med voks.

Bruker Meguier one-step og voks etterpå jeg også.

Greie å jobbe med one-steppen fjerner det meste uten problemer. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...