sofa Startet 16.April.2009 Link til dette innlegget Startet 16.April.2009 Hei Skroget over vannlinjen er slettes ikke pent Jeg prøvde med hugos , men jeg syntes ikke det hjalp noe serlig, er jiff for tøft for gellcoten ?? Hva kann da anbefales ??? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Jeg brukte terasserens på Nidelven min for noen år siden (den var litt grønnaktig :) ) Vet ikke om det er lurt å skrive det, men jeg gjorde det. Dusjet på våt båt og gnukket med svamp. Det funket veldig bra, møkka forsvant lett som bare det :) Ikke noe skurevirkning, blei bare rent og pent. Og var veldig såt på henda i ei uke etterpå. Hansker hadde vært lurt :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
toholthe Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Jeg har gode erfaringer med oksalsyre (gelcoatrens). Husk å polere etterpå. Mer skånsomt en rubbing er det ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Jeg bruker alltid JIF før jeg polerer og forsegler med gelcoat-sealer ! Anbefales ! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Jiff hørtes skummelt ut, det er jo masse slipemiddel i den som riper opp overflaten? Jeg bruker alltid JIF før jeg polerer og forsegler med gelcoat-sealer ! Anbefales ! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Jiff hørtes skummelt ut, det er jo masse slipemiddel i den som riper opp overflaten? Jepp! Jeg brukte denne en gang, aldri mer!! Har aldri hatt så matt skrog verken før eller siden, det måtte kraftig rubbing til for å få det til å ligne noe igjen etterpå!! Bruk heller Hugos, eller Autosol. Autosolen både renser og polerer i samme operasjon, et glimrende middel for båtpussen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Først vasker du med Zalo, deretter polerer du med Meguiars One-Step-Compound, den renser gelcoaten veldig godt for missfarging og skitt samtidig som du får polert båten ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BjornLie Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Jeg har selv god erfaring med Meguiars One-Step-Compound etter vanlig vask av båten. Etter at Meguiars One-Step-Compound er brukt som rens og polish er det polering med voks. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Rune_12 Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Prøvde 2clean universal som ble kjøpt på båtmessa i år. Ble imponert... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Etter at Meguiars One-Step-Compound er brukt som rens og polish er det polering med voks. Jeg legger også på ett lag med Meguiars Pure Wax til slutt, da holder det hele sesongen ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jandrea Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Biltemas "CleansingWax" er ok. Renser og vokser i en operasjon. Pleier å vaske over med båtsjampo først da. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
jada Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Er nettopp ferdig med årets vårpuss av båten. Når det gjelder spørsmålet om rengjøring, så vasket jeg først med varmt Zalo-vann. Det meste av skitt forsvant, men ikke alt. Endel stygge render var umulig å få vekk. Da måtte det Hugo til, og absolutt all skitt forsvant uten for mye jobbing. Og for å fortsette litt utover hva tråden egentlig handler om, så satte jeg igang med polish og voks. Gjorde jobben med den nyinnkjøpte poleringsmaskinen Milwaukee AP12QE. Enkel og grei maskin å jobbe med. Brukte først Meguiar One Step Compound, og deretter et lag med Meguiar Pure Wax. Har en magefølelse av at "alt-i-ett" produkter ikke er godt nok. Etter vask liker jeg å rense med polish først, før voksen legges på. Det er første gang jeg har brukt maskin, og også første gang jeg har forsøkt Meguiars produkter. Aldri tidligere har båten vært så ren og blank på de 10 årene jer har hatt den. Meget fornøyd, så får vi se hvor lenge det varer utover sesongen. Mandag er det sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Deep Cleen er knallbra Bare spreya på hele veien rundt,så tok eg ein ny runde med vanlig såpevann og børste for å holde det vått menst eg la ut vannslangen. Og så spylte med kaldt vann Klart til polering Ingen skuring/rubbing http://maritimstart.com/testresultat.shtml Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hermansen Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Har god erfaring på egen båt med følgende opplegg: I år: Rengjøring: Hempel Cleaning Spray. Tok svarte renner, fett og alt jeg ville ha av. Polering: Hempel Wax & Protect m/TecCel. I fjor: Rengjøring: Selaclean Gelcoatrens. Polering: Selaclean Båtpolish Min erfaring så langt er at Hempels Cleaning Spray var enklere å bruke enn Selacleans Gelcoatrens. Det var bare å spraye på, la det virke i 30 min, og vaske av med svamp og mye vann. Når det gjelder poleringsmiddel kan jeg ikke uttale meg siden det bare er to uker siden jeg gjorde jobben. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Deep clean er vel en av de siste utveiene. Og passer mer for ting som virkelig sitter hardt? Deep clean er syre, som jeg vil tro garantert matter ned? Hadde en toalettskål hvor skittent vann hadde tørket ut, og laget totalt fastgrodd skitt i skålen. Vanlig 3M grovrengjører rikket det nesten ikke. Men med Deep clean på freset og boblet det som malingsfjerner. Også var det bare å vaske det vekk med oppvaskkost. Etter den maktdemonstrasjonen skjønte jeg at det er et stoff jeg aldri skal bruke mer en yderst nødvendig. Og Gelcoat tror jeg aldri jeg kommer til å tørre å bruke det på, hvis ikke jeg får rustrenner. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Kodvaag Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Jeg brukte 1200 våtslipepapir, og så polermaskin. Neste år blir det 2000 våtslipepapir og polermaskin. Den ble blank bare med våtsliping, før polering. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Hvordan har du kommet frem til at dette er bra Kodvaag?Har lyst til å gjøre et eller annet så Polaren blir blank igjen, men er redd den kan bli matt av sliping etter noen uker?? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Når gelcoat er ny er den glatt og fin i overflaten.Når den er gammel, furet og værbitt, er overflaten litt ujevn.Man kan fylle i ujenvhetene med poleringsvoks, eller pusse ned toppene med sandpapir.Legger man i voks så vil jo denne vaskes vekk i løpet av 3-5 måneder?Pusser man ned toppene, sånn at det blir en helhetlig glatt jevn overflate, så vil den jo holde seg blank som om gelcoaten var ny?...i tillegg legger man på et vokslag på toppen, og vips så ser det fint ut..De tøffe gutta som lakker bilene sine selv går jo på med våtslipepapir så fort lakken er tørket, og sliper bilen matt, og så finere og finere papir, så blir den speilblank, og får mye jevnere overflate enn lakken har. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
MagnarA Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 I år har jeg tatt joben med Abralon skiver 2000 og 4000. Deretter polerte jeg med Meguiars Pure Wax. Det ble utrolig blankt. Mange i båthavnen kommenterte at båten ble som ny. Den er faktisk 25 år gammel. Jobben tok ca 3 dager. Du finner mer stoff om Abralon på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Har ikke gjort dette før jeg, blir det blankt med en gang du har tørket av vannet? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
jada Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Jeg brukte 1200 våtslipepapir, og så polermaskin. Neste år blir det 2000 våtslipepapir og polermaskin. Den ble blank bare med våtsliping, før polering. Våtslipepapir, bruker du det for hånd, eller med en eller annen maskin. Og sammen med vann antar jeg.......... Har ikke greie på dette skjønner du. Har noen riper i gelcoaten som tydeligvis er pusset en eller annen gang med grovere papir. Hvor grovt våtslipepapir bør / kan jeg begynne med for ikke å lage nye riper utenfor de ripene som allerede er der. Og hvor fint papir bør jeg avslutte med???? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 (redigert) Jeg har lakkert en del biler, og slutter alltid med 2000. Det er ikke nødvendig å ta finere. Lakken må uansett rubbes opp for å få "speilflate" etterpå (Og den jobben hadde jeg aldri orket uten proff-maskin). Selv 4000 papir vil lage en matt overflate. Det er bare det at på feks hvit gelcoat vil ikke ripene syntes så tydelig som på klarlakk til bil. Men uansett hvor fint papir du avslutter med. Så må det rubbes opp for å få fin overflate. Hvis ikke har en bare en veldig fin og ren båt som har masse mikroriper en kanskje ikke ser så tydelig. Som igjen gjør at en ender opp med en enda mer skitten båt etter en stund, som er vanskelig å rengjøre pga mikroripene. Redigert: Ja, bruker det vått om en skal bruke hånd. Om en har maskin som klarer fint å lede unna støvet, så går nok tørt fint. Men det har jeg ikke noe erfaring med. Redigert 17.April.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Båtdrømmeren Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Prøv Pingo husvask, tar det meste av dritt. Bland den ut 50:50 å bruk hansker. Er enig i at vannslipte flater bør rubbes opp, Om man vannsliper dannes små riper å det blir 10 ganger være å holde rent. Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Polerer dere etter bruk av 2 clean ? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Jeg har selv god erfaring med Meguiars One-Step-Compound etter vanlig vask av båten. Etter at Meguiars One-Step-Compound er brukt som rens og polish er det polering med voks. Bruker Meguier one-step og voks etterpå jeg også. Greie å jobbe med one-steppen fjerner det meste uten problemer. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.