Jump to content

Sleipner baugpropell; det er strøm, men den kutter-Hva må skiftes


nordan family 27

Recommended Posts

Sjøsatte i dag og skulle ta en prøvetur med den nye eieren av båten før han skal sette den på lastebil i neste uke. Og da virker jo ikke baugpropellen. Typisk.

Jeg har en Sleipner SP 55 med et slikt panel:

 

kontrollpanel_1.jpg

 

Når jeg trykker på on-knappene lyser det som det skal, og når jeg trykker på styrbord eller babord starter baugpropellen og går i et brøk-del av et sekund før den kutter ut. Så kan jeg trykke på on-knappen igjen - og det lyser som det skal. Men den kutter ut straks etter at jeg forsøker styrbord eller barbord. Med andre ord går det strøm helt frem - men det må være noen på veien som går feil. Men hva? Er det bare bryter-panelet? Er det en styre-enhet eller rele på veien?

 

Det snodige er at jeg var å kikket på en potensiell ny båt tidligere denne uken - og den hadde akkurat sammen feilen.

Link to post

Dette virker som en feil på panelet. Med forbehold, sevfølgelig.

Hadde det vært feil på selve releét hadde det mest sannsynlig bare sagt klikk nede i skottet. Og ellers ingen reaksjon.

 

Nå husker ikke jeg hvordan det ser ut bak det panelet. Er det en skjøt/hurtigkobling der? Hvis det er det, kan du nappe av panelet, og teste med en jumpeledning rett i kontakten. Finn ut hvor du har pluss, (mener den er styrt med plussen) Og sett jumpeledningen fra plussen og rett på en av de andre kontaktene. Hvis jeg ikke husker helt feil, er det vel bare tre eller fire ledninger i skjøten. Da skal propellen reagere og kjøre så lenge du holder ledningen på. Virker ikke det kan du prøve tilsvarende nede i skottet der styrekabelen kommer inn på releét.

Bruk et mulitmeter eller prøvelampe før du tester for å være sikker på at det ikke skjer noen kortslutninger. Men tror ikke det skulle by på problemer.

Link to post

Takker for kjappe svar.

 

Jeg rakk ikke å forske så mye på dette i dag. Innbilte meg i alle fall at baugpropellen startet kort i hvert tilfelle - men kan det bare ha vært en klikk, da? Lyden var meget kort, og jeg er relativt sikker på at den kom fra baugen. Prøvde dette såpass mange ganger at jeg er temmelig sikker - men skal jo ikke påstå det med sikkerhet. Panelet svartnet dog ut hver gang. Hadde ikke av dette - så jeg vet ikke hvorledes det ser ut bak der. Er det bare til å nappe av?

 

Jeg har heller ikke brydd meg noe særlig om baugpropellen før da den alltid har virket - men er det opplagt hvor jeg finner hhv rele og styre-enhet langs veien mot baugpropellen?

 

Får vel spandere på en telefon til Sleipner i morgen. Ser av Maritim-katalogen at selve panelet kun koster 778,- så det hadde jo vært hyggelig for meg om det ikke ble mer kostbart enn det :smiley:

Link to post

Du hører nok forskjell på om propellen går rundt eller ikke. Selve klikket i releét er ganske karakteristisk, så jeg tror ikke du kan ta feil der.

I og med at panelet svartner, så tyder det på en feil der. Enten det, eller det kan være en dårlig kontakt i strømtilførselen. Kanskje greit å sjekke det også, for sikkerhets skyld, før en investerer i nye deler.

Styringsenheten er selve panelet på dashbordet, og releét sitter på selve motoren der som hele enheten er montert nede i skottet. Releét er en svart boks der de grove kablene er montert. Sitter vel muligens et deksel over det bare.

Ikke noe avanserte greier dette her.

Link to post

Takker for alle svar. Har hatt en telefon med Sleipner i dag som sier det samme som alle over; dette er ganske sikkert panelet - hvilket de tydeligvis har vært borti mange ganger før. Det er visstnok et skille på om den jeg har er fra 1999 eller tidligere - eller fra 2000 og senere i forhold til hvilket erstatningspanel jeg skal ha. Så lenge panelet mitt er grått og ikke svart er den visstnok fra 2000 eller nyere og da koster det ca 800,- kr. test-kobling som GeirFrode nevner over foreslår også Sleipner - da skal det kobles rød+ blå for å teste til den ene siden - og rød+ grå for å teste til den andre siden. Innmonteringsmessig kunne den hende jeg måtte tilpasse litt - avhenig av hordan nåværende montering var gjort. Det nye panelet krever rundt hull, mens det gamle kunne visst være montert med litt forskjellig åpning. Den nye panelet skal uansett dekke tilsvarende stor visuell flate.

 

Regner med å teste ut dette i dag. Maritim på Slependen hadde dette på lager så jeg kunne ta med meg på vei ut og evt levere dersom det ikke var dette som var feil. Håper jeg kan feire at problemet er løst i kveld :smiley:

 

Kan krydre historien men noen ekstra-opplysninger dersom noen skulle komme borti noe lignende: Sleipner opplyste at montoren var bygget for 10.5 v spenning under arbeid, og dersom dette ble under 9 v (målt fremme på motoren) under arbeid var det uheldig for motoren, men kunne medføre at motoren ikke ville starte. Nå er mitt batteri nytt i fjor, og det virket heller ikke etter at vi hadde kjørt en times tid i går, så jeg holder det for lite sannsynlig at det er batteriet det er noe feil med

Link to post

Hei

Har samme type panel,og har hatt samme problemet en gang.Det viste seg at på det ene batteriet var en selle "kaputt"(nytt batt)reklamerte på batt.fikk nytt,alt virket igjen.

Så jeg vil anbefale deg å måle batteri spenningen. Lykke til.

Link to post

Da skal jeg åpne med å måle batterispenningen - det er jo lite arbeid og fort å kvittere ut. Nå vil jo båten ha stått stille siden i går, så stabil hvilespenning vil det i alle fall være. betyr det at om en celle er kaputt vil jeg finne rundt omkring 11.0 v - eller hvordan vil en defekt celle observeres på mulitmeteret?

Link to post

Bare en liten kommentar i tillegg til alle gode råd....

Jeg hadde tilsvarende problem, årsaken hos meg var for lite tverrsnitt/for stor lengde på kabel mellom batteri og el.motor. Jeg monterte inn et ekstra batteri ved baugpropellen, og det har virket perfekt siden da.

Link to post

Nå har det kommet mange andre gode forslag til løsninger på problemet her, men det første jeg ville ha sjekket er batteripolene - og som nevnt spenningen. Ta av tilkoblingen på batteripolene, rens/børst/slip og deretter monter igjen. Tenker spesielt på dette da du nevner at thrusteren faktisk starter for så å kutte ut..

Link to post
Når du først er igang med multimeteret,- mål hvilken spenning du har inn på motor uten belastning, og hva spenningen er når du prøver å kjøre motoren.

 

Dette høres fornuftig ut. Ramler spenningen ned på en 7-8 volt, har du problemer med strømforsyningen.

Mål direkte på batteriet om spenningen faller under 11 volt når thrusteren kobler til. da har du ett batteri problem.

Alternativt kan det være bryteren, kabler eller polsko med dårlig kontakt.

 

Normal spenning på thrusteren når den går skal være 10,5 volt.

Link to post

Kjørte forbi Maritim på veien til båten og tok med et nytt panel - kunne returneres om nødvendig. Åpner opp - og det var en tilsvarende hurtigkobling på det nye panelet. Før evt målinger koblet jeg av hurtigkoblingen og satt det på det nye panelet. Da virket alt som det skulle - så jeg gikk i stedet i gang med å montere ut det gamle og inn med det nye i stedet for ytterligere målinger. Det nye var like stort - men krevde et litt annet hull. Tok ikke allverdens tid - så nå er det i orden!

Link to post
Kjørte forbi Maritim på veien til båten og tok med et nytt panel - kunne returneres om nødvendig. Åpner opp - og det var en tilsvarende hurtigkobling på det nye panelet. Før evt målinger koblet jeg av hurtigkoblingen og satt det på det nye panelet. Da virket alt som det skulle - så jeg gikk i stedet i gang med å montere ut det gamle og inn med det nye i stedet for ytterligere målinger. Det nye var like stort - men krevde et litt annet hull. Tok ikke allverdens tid - så nå er det i orden!

Bra du fikk ordnet det! :yesnod:

Link to post
  • 3 måneder senere...

hos meg er det kontrollen som er gåen. Inn til kontrollpanelet er det 4 ledninger sort, rød grå og blå. Fikk tips av Sleipner at ved å kortslutte rød og grå/blå kunne jeg se om det ellers virker som det skal, og det gjør det.

 

ja.. som beskrevet oppe i tråden.. :rolleyes:

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
  • 5 uker senere...
Det nye var like stort - men krevde et litt annet hull. Tok ikke allverdens tid - så nå er det i orden!

 

I dag har jeg gått rundt å vaset med kameraet, og i tilfelle det skulle være av interesse så tok jeg noen bilder av hvordan jeg gjorde dette med hullene. Det gamle panelet hadde firkantig pakning. Problemet med det gamle hullet er at det ikke holder tett mot den runde neoprenpakningen på det nye panelet. Derfor støpte jeg en plate.

 

 

dscf0965.jpg

 

Litt gelcoat på et speil.

 

 

dscf0968.jpg

 

Passe på at det blir ligger vannrett.

 

 

dscf0970.jpg

 

dscf0971.jpg

 

Etter gelcoaten er herdet. Klippe 3-4 firkanter med glassfiber, og teipe på sidene for å ikke søle. Ha på polyester.

 

 

dscf0972.jpg

 

Presse den flat.

 

 

dscf0978.jpg

 

Oi, så glatt og fin den ble.

 

 

dscf0979.jpg

 

dscf0982.jpg

 

dscf0984.jpg

 

dscf0986.jpg

 

dscf0987.jpg

 

dscf0988.jpg

 

Og slik! Kunne sikkert brukt en metallplate, men nå hadde jeg alle komponentene liggende.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...