Jump to content

Hvordan lage 6 volt spenning ombord?

Far Out

Recommended Posts

Clas Ohlson har en spenningsomformer 32-7733, til 198,- kroner. Fra 12 V til 1,5 V 3 V 4,5 V 6 V og 9 V, 1,5 Amp.

Bruker den til lys med bevegelsesdetektor på hytta. Denne er egentlig laget for 4 x AA batterier, så omtrent samme forbruk som ditt skulle jeg tro. Fungerer bra men hos meg blir det veldig kortvarig bruk.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Takk for alle gode forslag.

Jeg husker at "før i tiden" hadde batteriene ofte forbindelsen fra celle til celle åpent på toppen, men mine vanlige blybatterier har dette bygd inn, slik at jeg ikke kan se dem. Er tanken da at jeg må finne ut hvor disse er og så bore hull i toppen av batteriet og ned til denne forbindelsen for å få tak i spenningen jeg ønsker? Vil det da være fare for at syre kan lekke ut, eller blir dette omtrent like ufarlig som det lille hullet i korkene hvor man skal fylle på batterivann? Hvordan vet jeg hvor jeg skal bore?

Far Out

:diving:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...