Far Out Startet 16.April.2009 Link til dette innlegget Startet 16.April.2009 Jeg har noen gamle navigasjonsinstrumenter ombord som drives av fire AA-batterier, dvs. 6 volt spenning. For å slippe å være avhengig av slike batterier kunne det vært greit å koble instrumentene til båtens 12 volt opplegg. Er det noen som har et godt forslag til hvordan jeg kan gjøre 12 volt om til 6 volt ombord? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Finnes helt sikkert en omformer og få kjøpt.. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 biltema og clas ohlson har konvertere. Siden den går egentlig på batterier klarer du deg helt sikkert med en billig sak til en hundrelapp Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Aquarius Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Hei, er vel ikke all verdens strøm disse instrumentene trekker, så du kan jo prøve denne spenningsdeleren. Gir 2A kontinuerlig, 3A kortvarig. Mascot datablad. Fås hos ELFA for kr. 267,- Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Poseidon Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Hvis det ikke er noen alvorlige strømtrekk det dreier seg om, og du kanskje har åpent tilgjengelige batterilasker så kan du sette inn en skrue i den mellomste blylasken på 12V-batteriet - og dermed har du 6V i forhold til minuspolen.... Spandere gjerne en hengesikring så blir det litt mer stuerent Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Shore Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Clas Ohlson har en spenningsomformer 32-7733, til 198,- kroner. Fra 12 V til 1,5 V 3 V 4,5 V 6 V og 9 V, 1,5 Amp. Bruker den til lys med bevegelsesdetektor på hytta. Denne er egentlig laget for 4 x AA batterier, så omtrent samme forbruk som ditt skulle jeg tro. Fungerer bra men hos meg blir det veldig kortvarig bruk. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
aileenll Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Ja da får du liv i B&G'ne Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 så kan du sette inn en skrue i den mellomste blylasken på 12V-batteriet - og dermed har du 6V i forhold til minuspolen.... Før alle andre kaster seg over dette med de riktige svarene, og forteller om hvor skadelig Poseidons forslag kan være - så sier jeg at jeg er helt enig med poseidon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Joda, det går an å drille seg inn om man har åpne batterier. Jeg har ikke slike. Her ombord er det imidlertid en reiseradio som er koblet opp med billigdings fra CO. En laptop som skal ha 17 volt går på en annen billigdings. Hos meg er dette helt problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Takk for alle gode forslag. Jeg husker at "før i tiden" hadde batteriene ofte forbindelsen fra celle til celle åpent på toppen, men mine vanlige blybatterier har dette bygd inn, slik at jeg ikke kan se dem. Er tanken da at jeg må finne ut hvor disse er og så bore hull i toppen av batteriet og ned til denne forbindelsen for å få tak i spenningen jeg ønsker? Vil det da være fare for at syre kan lekke ut, eller blir dette omtrent like ufarlig som det lille hullet i korkene hvor man skal fylle på batterivann? Hvordan vet jeg hvor jeg skal bore? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 (redigert) IKKE gjør det. Det må være synlige lasker oppå batteriet dersom denne "tjukoplingen" skal brukes. Redigert 18.April.2009 av BjA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Hei Bruker omformer fra Biltema til å drive IP kamera mm i bygningskraner og det fungerer fint. Tror den koster 39 kroner og har velgebryter for alle aktuelle spenningene under 12 v. Anbefales, men bruk gjerne flere hvis det er mange instrumenter. Tror de kan levere en ampere. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Larspo Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Om du er interessert i å lage en konverter selv. les litt om komponenten "7806". Enkel sak som er grei i bruk uten altfor store kunnskaper. Google 7806, så får du noen fine treff. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 19.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.