Jump to content

Seilbåt topic: Balanse i båten


Guest Sparky

Recommended Posts

Jeg vet ikke om noe nettsted som omhandler dette.

Jeg ville tro at man balanserer båten ved å regulere hvor hardt man strammer fall og lik på seilet. Grovt sett: Er det mye vind bør man ha et flatt seil, dvs. stramme fallet hardt. Er det lite vind bør man ha et litt slakkere fall som gir mer bus i seilet. Samme med under- og akterlik.

 

Poenget er å få mest mulig kraft ut av seilet - og ikke så mye kraft at det båten krenger for mye i mye vind (optimal krenging ligger ofte nærmere 20 grader enn 35 grader - avhengig av båttype)

Rimer det med det du så på videoen?

Link to post

Størrelse på forseil må stå i stil til storseil og vindforhold.

 

I utgangspunktet vil man kunne styre båten ved å regulere seilareal foran og bak aksen på båten (masten)

 

Atle

Den var enkel  Atle,  her må du forklare mye tydeligere hva du mener.

hva med vinkel forover/bakover, ?

 Dette er vitenskap på høyt nivå.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

hei,

 

Noen sted man kan lese om hvordan båten balanseres (vha. seil)  i diverse vinder og bølger?

 

Kjøpte en video om dette hvor det snakkes om å balansere båten vha korrekt satte seil, men forstår ikke dette helt.

 

mvh jan

Skaff deg boken "Seil og Riggtrim" av Ivar Dedekam. Denne gir deg en fin innføring i hvordan du skal trimme seilene for å få "riktig gir".

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Guest Sparky

Synes som om dette er midt i blinken for hva jeg søker.

Spørsmålet blir bare :

 

Hvilke indikatorer brukes for å finne riktig forhold mellom storseil og forseil?

 

Kan man lese seg til dette og/eller bygger dette på erfaringer?

 

mvh jan

 

Størrelse på forseil må stå i stil til storseil og vindforhold.

 

I utgangspunktet vil man kunne styre båten ved å regulere seilareal foran og bak aksen på båten (masten)

 

Atle

Link to post
Guest Sparky

Noe av det, men det dreier seg også om hvordan man møter bølger og vind i hardt vær.

Båten må ha stor nok hastighet for ikke å bli innhentet eller komme gjennom bølger.

 

mvh jan

 

Jeg vet ikke om noe nettsted som omhandler dette.

Jeg ville tro at man balanserer båten ved å regulere hvor hardt man strammer fall og lik på seilet. Grovt sett: Er det mye vind bør man ha et flatt seil, dvs. stramme fallet hardt. Er det lite vind bør man ha et litt slakkere fall som gir mer bus i seilet. Samme med under- og akterlik.

 

Poenget er å få mest mulig kraft ut av seilet - og ikke så mye kraft at det båten krenger for mye i mye vind (optimal krenging ligger ofte nærmere 20 grader enn 35 grader - avhengig av båttype)

Rimer det med det du så på videoen?

Link to post

Seiling er ikke vanskelig, men kan fort bli ganske så ubehagelig hvis en ikke vet hva som skal gjøres når. Dessuten, feil du gjør i 5 ms blir som småtteri å regne i forhold til samme feil i 12 ms.

 

Det beste du kan gjøre er å lære i praksis. lesing er vel og bra, men det kan sammenlignes med å lese seg til å kjøre bil, det går som kjent ikke så bra. Finn deg en som kan seiling, og seil så ofte du kan sammen med vedkommende. Finn på øvelser, test ut det du har lest i praksis: hva skjer hvis ikke du passer på når du lenser, hvordan lese vinden, hva skjer med for mye duk oppe i forhold til vindhastighet, hvordan hindre at båten krenger for mye, hvordan lese seilene etc.

 

Snakk med folk som har samme båt som deg, hva slags anbefalinger har de om om rigg og seil for nettopp denne båttypen, når anbefaler de å reve. Husk, bedre med for lite seil oppe enn for mye, innen rimelighetens grenser.

 

Alternativ to er å melde seg på et kurs som går over noen dager. Jeg har snakket med folk som har tatt slike kurs, og de kan fortelle at livet ble et annet ombord etterpå. For de av oss som har sett serien "båtliv", husker vi at seileren (husker ikke navnet) tok et kurs på noen dager og var meget godt fornøyd etterpå.

 

Jeg var totalt nybegynner for noen år tilbake, og priser meg lykkelig over at jeg hadde en kamerat som tok meg under sine seilpedagogiske vinger. I dag er jeg langt fra noen superseiler, men drar gladelig på tur, selv om jeg nok rever før mange andre, og kanskje går til land i stedet for å utfordre 16 ms. Poenget er at jeg kjenner grensene mine, og vet hva jeg kan, og ikke kan. Og da går det meste ganske så bra, som i livet for øvrig :-)

 

Håper du finner ut av det, intet er som en god slør inn i solgangsbrisen med smilende barn på dekk.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

OK, forstår hva du er ute etter. Så lenge du har en standard båt med standard seil er båten antakelig noenlunde optimalisert ut i fra det Stavanger Seil påpeker.

 

Mastas helling kan også påvirke båtens balanse. Det erfarer man veldig godt når man seiler på seilbrett. Heller masta bakover søker båten opp i vinden. Heller masta fremover søker båten bort fra vinden. En båt med rigg i god balanse skal søke litt opp i vinden når du slipper roret.

 

Du vil også merke at båten søker opp i vinden om du har for mye seil - da får du stort press på roret , og må holde igjen båten hele tiden. Da må du enten redusere seilføringen (reve storseilet) eller slippe ut litt på skjøtet. ytterste konsekvens av for mye seilføringen er at du broacher. Dvs. at båten krenger så mye at roret suger luft og mister grepet i vannet - da går båten fort opp i vinden med mye krenging. Kan virke dramatisk - men sålenge du holder deg fast er det helt greit. Båten skades ikke - men det er litt ekkelt for du mister kontroll over båten i noen sekunder.

 

Miksen mellom storseil og forseil har også betydning for hvordan båten oppfører seg. Dette erfarte jeg godt i fjor sommer da vi seilte en Bavaria 32 på svenskekysten. Det blåse ganske godt (8-10msek) - var ingen sjø. Jeg tok ut bare genoaen for å unngå "mye styr" med unger, kone, reveliner etc på storseilet. Dessuten skulle vi bare seile over et kort, åpent strekk. Båten gikk bra - men var litt framtung. Da det kom ei kraftig rosse broachet båten - fordi baugen ble presset ned av genoaen og vi ikke hadde storseil til å gi balanse den bakre delen av båten. Da lærte jeg noe nytt om balanse i seilføring.

 

For å lære å seile er kanskje det viktigste at du er mye ute og seiler. Kjøp "seil og riggtrim" og les den parallelt med at du prøver ut på egen båt.  Det er en fin bok. Bare å lese seilteori uten å ha erfaring/prøve i praksis tror jeg kan bli litt tungt, sp ta gjerne med deg boka ut når du seiler. Det finnes også en del seilkurs (week end kurs) der man er ute med erfarne seilere. Kona var på et slikt kurs og hadde bra utbyttte av det.

 

Seiling kan gjøres svært komlisert og det kan gjøres svært enkelt. Det morsomme er at man aldri blir utlært. Jeg tror at om man holder ting enkelt får man størst seilglede til å begynne med. Om du ikke har seilt så mye er mitt råd: Gå ut i 3-4 msek. Heis seilene og prøv deg frem med å slakke og stramme skjøtene. Har du logg ombord ser du ganske direkte hva som fungerer. Om du har noen i nærheten i havna som seiler deler de som oftest mer enn gjerne sine erfaringer med deg. Kanskje du også kan være med ut en tur eller at noen blir med deg ut i båten din.

Link to post

Hei Jan...

Uten å være noen ekspert, vil jeg si at det å kunne balansere en seilbåt slik at den seiler mest mulig "riktig" uten bruk av for store rorutslag, varierer veldig fra båt til båt.

Tradisjonellt kunne en trimme seilene på de eldre langkjølte båtene slik at de seilte av seg selv på riktig kurs i lange perioder.

 

På min forrige seilbåt, en Happy 27,  var dette helt umulig.

Så snart jeg slapp rorkulten luffet den opp i vinden, eller fallt av...alt etter humør tydeligvis.

 

På den jeg har nå, en First 35, er det mye enklere å  " balansere båten ", og den kan når forholdene er riktige, seile lange stykker uten at jeg rører roret.   Og helst når vinden er inn forenom tvers.

Men det krever en god del prøving og feiling.

 

Bare det å justere skjøteløperen for genoaen noen centimeter fram eller tilbake på skinna, kan utgjøre en forskjell.

Likedan er riktig trim av storseil veldig viktig.

 

Men det er steikenes artig å få det til og kjenne at båten går som kniv i smør, i perfekt balanse uten at en nesten behøver å røre roret, men tror ikke det finns noen enkel oppskrift.

En må nok prøve seg frem.

 

Arild

Link to post

Hej Jan!

 

Du har fått en massa förklaringer til dette med balans.......

 

anledningen til att man ikke vill ligga o småsjustere eller 'hålla emot' med rodret er att

varje gång du rör rodret så förutom att du justerar kursen så bremser du även båten,

det er dette man vill undvike!

 

Du har en 77a ikke sant?

 

Den er veldigt styv, bär store genuan opp till 10m/s men blir mer o mer lovgirig,

fören vill gå opp mot vind! du får 'hålla emot' (dra rodret åt deg!)

prova att ta in ett eller två rev i storseglet neste gang det blåser litt........

(men behåll genuan!)

 

da flytter du tyngdpunkten för segelarean föröver, da kommer du att märka

att båten blir lettere att styre, du behöver ikke 'hålle emot' like mye!

og samtidigt bremser du mindre!!  :flag:

 

( 77an har ett roder som har litt 'roderarea' framför vridsentrum på roderbladet, ca 15%

 av roderytan ligger framför vridsentrum denne lille yta ger rodret en viss 'servo-verkan'

 vilket gör att det ikke blir like tungt att 'hålla emot', men så fort som man gjör en litet

 roderutslag så bremser man båten, även med ett sådant roder!)

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg kan bare tiltrede rådet om å kjøpe Dedekams "Seil og riggtrim".

Den er et eksempel på hvordan slike bøker skal skrives.

 

Jeg hadde en lignende rigg til den som du har på den forrige båten min, "stum" mastheadrigg. Eneste forskjellen var doble undervant istedet for babystaget.

Typiske 70-talls rigger med lite storseil og enormt forseil.

Disse riggene har ikke mye trimmuligheter. Løygang, genuaskinne og til en viss grad akterstaget.

Nå er det slik at båter er mer eller mindre stive. Maxien er relativt stiv, og tåler en del før du må reve. Det jeg fant på min båt, AM 26, var at ved å ta et rev i storseilet før jeg minsket forseil, minsket jeg krenging, og båten opprettholdt farten lenger.

Gammelt jungelordspråk: Hvis du lurer på om du skal reve, så skal du reve.

 

Nå er jeg blitt satt opp med 7/8 dels rigg med lensetakler, to løyganger, tapered mastetopp, doble genuaskinner og det hele. Seiling gikk fra å være ukomplisert til å være inviklet. Fremdeles nr. 1 fritidsbeskjeftigelse.

 

God seilas.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Guest Sparky

jo, jeg har 77.

men er det mulig å reve mer enn en rev på denne?

 

mvh jan

 

Hej Jan!

 

Du har fått en massa förklaringer til dette med balans.......

 

anledningen til att man ikke vill ligga o småsjustere eller 'hålla emot' med rodret er att

varje gång du rör rodret så förutom att du justerar kursen så bremser du även båten,

det er dette man vill undvike!

 

Du har en 77a ikke sant?

 

Den er veldigt styv, bär store genuan opp till 10m/s men blir mer o mer lovgirig,

fören vill gå opp mot vind! du får 'hålla emot' (dra rodret åt deg!)

prova att ta in ett eller två rev i storseglet neste gang det blåser litt........

(men behåll genuan!)

 

da flytter du tyngdpunkten för segelarean föröver, da kommer du att märka

att båten blir lettere att styre, du behöver ikke 'hålle emot' like mye!

og samtidigt bremser du mindre!!  :lol:

 

( 77an har ett roder som har litt 'roderarea' framför vridsentrum på roderbladet, ca 15%

 av roderytan ligger framför vridsentrum denne lille yta ger rodret en viss 'servo-verkan'

 vilket gör att det ikke blir like tungt att 'hålla emot', men så fort som man gjör en litet

 roderutslag så bremser man båten, även med ett sådant roder!)

Link to post

jo, jeg har 77.

men er det mulig å reve mer enn en rev på denne?

 

mvh jan

Det kommer an på seilet ditt Jan. Noen får sydd seg seil med bare ett rev. Min helt personlige mening er at båter som skal seiles utafor Drøbak bør ha 2 rev. Hvis ikke må det revet som er være D Y P T, dette vil da si et det sitter langt oppe på seilet ( minsker seilarealet MYE )

 

Båter med seil sydd for havseilas, har ofte 3 rev.

 

Se på seilet ditt, har du 2 "striper" med mailjer, så har du to rev. ( selv om evt tauverk mangler ) Har du bare en "rekke" med maljer, har du ett rev. Husk at seilet reves i mailene foran og bak ( de store ) De 2-5 små maljene, er kun for å binde opp seilet med, så det ikke flagrer for mye.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Noen sted man kan lese om hvordan båten balanseres (vha. seil)  i diverse vinder og bølger?

 

Kjøpte en video om dette hvor det snakkes om å balansere båten vha korrekt satte seil, men forstår ikke dette helt.

Du stiller spørsmål om én vesentlig faktor ved seiling. :yesnod:

 

Setter opp følgende fire som er viktige for å seile godt:

 

1. Optimalisere seil-balansen.

2. Omsette mest mulig av kraften i seilene til fremdrift.

3. Minimalisere krengning og avdrift.

4. Strategi i forhold til vind og bølger.

 

For fantasiens skyld, la oss si at du har 10 ulike justerings- eller valgmuligheter for hver av disse. Da er det kanskje ikke så rart at en kappseilas med like båter kan ha en vinner som seiler 15% fortere enn gjennomsnittet.

 

Det er dette som gjør seiling så fascinerende. Man blir aldri utlært! :smiley:

Link to post

jo, jeg har 77.

men er det mulig å reve mer enn en rev på denne?

 

mvh jan

Tror ikke det er vanlig med mer enn et rev i storseilet på en 77a. Vi har bare ett rev. Det er jo et ganske lite storseil i utgangspunktet. Når det er revet er vel ikke mer enn ca 7 kvm duk i bruk.

 

Skjelden at vi rever. Hvis det er mer vind enn båten klarer med genua 2 og fullt storseil, er det for mye til å dra på tur.

 

Syntes det lett blir slik at storseilet lukker på 77an. Vi pleier å ha løygangen i lo, samt passe på at ikke storseilet er for stramt hvis båten blir for logirig.

Link to post

Det var jammen litt av en påstand. Jeg vil gjerne ta del i dine værvarsler, som alltid spår 100% rett vindstyrke   :wink:

 

Suzuki

Var inne på tanken med uforutsigbart vær da jeg skrev det, men 77an klarer seg greit opp i en god kuling med fullt storseil og genua 2. Får legge til at vi ikke har vært på lange turer de siste årene. Legger opp til korte dagsetapper når værmeldingen er god, nå som vi har små barn. Har kryssfokk og mulighet for rev klart hvis jeg skulle bomme på vinden.

Link to post
Guest Sparky

takk til alle for bidrag. :cool:

 

Idag kom boka til Dedekam (sammen med cd).

 

Boka virker veldig fin for en nybegynner som meg.

 

Cd'n er mer tvilsom.

Ventet mange fine animasjoner i litt av hvert, men det var SKUFF.

 

Men boka er det viktigste og inneholder mange fine råd/tips.

 

mvh jan :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...