Jump to content

Montere dekksutstyr - hvordan?

HCO

Recommended Posts

Jeg skal til å montere en ny trippel avlaster som er innkjøpt. Jeg kan ikke bruke eksisterende hull, og håper derfor på noen tips til hvordan man best gjør dette....

XAS0612_3.jpg

Så her kommer mine 3 etterpåskenøtter:

1) Antall hull: Det er 6 monteringshull, 2 under hver avlaster. Må jeg bruke alle 6, eller holder det med å bruke 4 (en i hvert hjørne)?

2) Sikre mot fuktinntrenging: Jeg leste en gang noen som mente at man bør bore for store hull, for så å tette hullene med epoksy (tror jeg det var), la det tørke og så bore nye hull i riktig størrelse. Må man gjøre det slik, eller er det andre metoder som gir omtrent like god sikkerhet mot fukt?

3) Tetting av tiloversblevne hull: Hvordan?

Slik ser "åstedet" ut - clamcleats skal bort, avlaster skal monteres omtrent samme sted:

clamcleats.jpg

Hei,

Vask montasjestedet godt med rødsprit.

Bor med samme diameter som de innvendige gjengene er på skruen.

Bruk en senketapp og fjern gelcoat rund hullet, helt ned til glassfiberen.

Bruk sikafleks i hullet og på skruen.

Vask bort overflødig sikeflex med rødsprit.

Poler etter noen dager.

Hvordan ser det ut på innsiden?

De fleste båter har satt av spesielle plasser til dekksutstyr som er forsterket og hvor det ikke er kjernemateriale.

På innsiden ser man de gjennomgående boltene fra vinsjen, men clamcleats-skruene går ikke igjennom - det tyder vel på at det er et slikt forsterket område under cleatsene? Samme på babord side (høyre på bildet under), der er det montert clamcleats rett nedenfor ventilasjonsluken. Søkket rundt luken gir også en pekepinn på tykkelsen på dekket:

underdekk2.jpg

Redigert av HCO (see edit history)

Det kan i beste fall tyde på at det er innstøpt en plate av ett eller annet slag (i verste fall er det bare skrudd rett i sandwichen). Hvis det er en aluplate er det greit å borre og gjenge. Hvis det er tre, ville jeg brukt gjennomgående bolter. Er det sandwich der, må du fjerne distansematerialet og fylle med epoxy før du borrer nye huller.

Skru av de gamle og inspiser området. Stikker du en tynn spiker el. på skrå inn i hullet burde du klare å kjenne hva slags materiale som befinner seg der.

Som ulysses skrev, prøv stikke inn en spiker e.lign på skrå inn i hullet. Da kjenner du om det er mykt=kjernemateriale,

eller hardt="hel ved". Kun glassfiber.

Er det mykt kjernemateriale, så kan du uthule dette og fylle på med epoksy.

Altså borr de hullene du skal ha.

Uthul, med f.eks sette fast en unbraco-nøkkel i en drill.

Fyll opp med epoksy.

Borr opp hullene igjen din egenkonstruerte "hel ved".

Hullene kan gjerne være størrelsen på indre gjenger,

for da kan du skru ned skruen.(Gjerne gjenge opp først)

Ofte trenger du da ikke ha en person på oversiden, som holder igjen med skrutrekker. (Mulig du her kan stå i luka og ha tilgang på både mutter og skruehode.

Gode tips på fylling av uthuling med epoksy? (To-komp må blandes først, lur måte sprute dette inn?)

Opus

Har selv brukt grove engangsspryter til tilsvarende arbeide, kjøpes billig på apoteket. Kjøp med størst mulig sprytespiss, enden kan klippes av om ønskelig.

Bare si på apoteket at heroinen er litt tjukk for tiden defor grove sprøyter, du får sikkert litt rabatt da også. :wink:

Slike avlastere kan bli utsatt for store krefter. Maskinskruer i laminatet er ikke tilrådelig. Bruk syrefast plate eller vannfast krysssfiner. IKKE aluminium; det korroderer i kombinasjon med syrefast bolt og saltvann. Bruk alle skruehull og syrefast bolt og låsemutter, minimum 6M, gjerne 8M, står på pakken, slik at det ikke er for mye slingring i hullene i avlaster . Hvis Sandwich; grav ut skummet og fyll med epoxy. Umbrakonøkkel som nevnt over er en god ide. Innerkledning bør fjernes, men er vanskelig få pent igjen, evt benytt samme prinsipp som sandwichdekket for å få fast underlag.

Min erfaring er at skruehullet hullet bør være større enn bolten slik at gjengene ikke griper i glassfiberlaminatet/epoxyen. I motsatt fall er det vanskelig å dra til mutteren på undersiden og kreftene henger i glassfiberlaminatet/epoxy i stedet for platen på undersiden. Sikaflex rundt borehull og rundt undersiden av skruehodet. Ikke Sika på innsiden.

Sika og epoxy/aralditt er ferskvare, maks ett år gammelt.

Ellers sier en tegning mere en tusen ord:

feste_i_dekk.gif

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

• 1 måned senere...

Som vanlig følger jeg opp med "Etter"-posting, etter å ha fått mange gode tips her. Det ble litt dårlig struktur på jobben, som dermed ble gjort i flere etapper:

1) Innkjøp av skruer (usikker på lengden, kjøpte både 30mm og 40mm). Av med gamle clamcleats. Fin-måling av plassering. Boring av små hull (gjenbrukte 1 hull fra clamcleats). Tetting av gamle skruehull med sika (biter av malertape over for å unngå gris på avlasteren). Midlertidig montering av avlaster med "treskruene" fra clamcleats.

2) Kamerat stilte med plate i 2mm rustfritt stål som han hadde laget til meg, samt verktøy for 100% rett boring. Dette verktøyet var en 6mm hylse med et 4mm bor inni. Boret etter med 6mm. Fungerte kjempefint. Innkjøpte skruer viste seg å være for korte. Fant ikke sika-tuben.

3) Innkjøp av skruer 50mm, en tube hvit sika samt engangshansker. Brukte stort sett fremgangsmåten i post #2 (smart å "gi plass" til sika vha. senketapp). Tok sika i forsenkningen, samt i sporene under avlasteren (sirkelrundt forsenket spor rundt hvert skruehull - regner med at det er beregnet på pakning eller sika...). Tightet skruene, men ikke ekstremt hardt.

30052009221.jpg

30052009222.jpg

16062009249.jpg

(auto-fokusen gikk litt amok på siste bilde - det betyr antakelig at platen er blank nok...)

Takker og bukker.

Det er ingen tvil om at terskelen for å gi meg i kast med ukjente oppgaver blir mye lavere når jeg har et forum som dette å henvende meg til. Det hjelper selvsagt også med gode venner med kunnskap og verktøy. :cheers:

Når jeg først er i gang, kan jeg jo skryte litt av fruen også, som har trukket om hovedkabinen. Nederst ser man også undersiden av avlasteren litt i perspektiv.

FØR:

guy223.jpg

ETTER:

img_3950.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...