HCO Startet 17.April.2009 Link til dette innlegget Startet 17.April.2009 Jeg skal til å montere en ny trippel avlaster som er innkjøpt. Jeg kan ikke bruke eksisterende hull, og håper derfor på noen tips til hvordan man best gjør dette.... Så her kommer mine 3 etterpåskenøtter: 1) Antall hull: Det er 6 monteringshull, 2 under hver avlaster. Må jeg bruke alle 6, eller holder det med å bruke 4 (en i hvert hjørne)? 2) Sikre mot fuktinntrenging: Jeg leste en gang noen som mente at man bør bore for store hull, for så å tette hullene med epoksy (tror jeg det var), la det tørke og så bore nye hull i riktig størrelse. Må man gjøre det slik, eller er det andre metoder som gir omtrent like god sikkerhet mot fukt? 3) Tetting av tiloversblevne hull: Hvordan? Slik ser "åstedet" ut - clamcleats skal bort, avlaster skal monteres omtrent samme sted: Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
JRK Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Hei, Vask montasjestedet godt med rødsprit. Bor med samme diameter som de innvendige gjengene er på skruen. Bruk en senketapp og fjern gelcoat rund hullet, helt ned til glassfiberen. Bruk sikafleks i hullet og på skruen. Vask bort overflødig sikeflex med rødsprit. Poler etter noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 17.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 JRK skrev: Bruk sikafleks i hullet og på skruen. 'På skruen', mener du der skruen stikker ut fra avlasteren (altså under avlasteren)? På undersiden av avlasteren er det forøvrig en liten fordypning, langs hele ytterkanten. Er det meningen at det skal legges sika i denne, for å tette mellom avlasteren og dekket? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Mulligan Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Hvordan ser det ut på innsiden? De fleste båter har satt av spesielle plasser til dekksutstyr som er forsterket og hvor det ikke er kjernemateriale. Du skal bruke alle seks boltene. Det kan bli store belastninger. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 (redigert) Gjennomgående skruer og rustfri plate på undersiden. Bruk alle hull Redigert 17.April.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 17.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 (redigert) Mulligan skrev: Hvordan ser det ut på innsiden?De fleste båter har satt av spesielle plasser til dekksutstyr som er forsterket og hvor det ikke er kjernemateriale. På innsiden ser man de gjennomgående boltene fra vinsjen, men clamcleats-skruene går ikke igjennom - det tyder vel på at det er et slikt forsterket område under cleatsene? Samme på babord side (høyre på bildet under), der er det montert clamcleats rett nedenfor ventilasjonsluken. Søkket rundt luken gir også en pekepinn på tykkelsen på dekket: Redigert 17.April.2009 av HCO (see edit history) Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
ulysses Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Det kan i beste fall tyde på at det er innstøpt en plate av ett eller annet slag (i verste fall er det bare skrudd rett i sandwichen). Hvis det er en aluplate er det greit å borre og gjenge. Hvis det er tre, ville jeg brukt gjennomgående bolter. Er det sandwich der, må du fjerne distansematerialet og fylle med epoxy før du borrer nye huller. Skru av de gamle og inspiser området. Stikker du en tynn spiker el. på skrå inn i hullet burde du klare å kjenne hva slags materiale som befinner seg der. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 (redigert) Tok en rask inspeksjon i går, og tok noen bilder. Ser ut til at clamcleatsene kun er skrudd i glassfiberen. Hva gjør jeg nå? Er det sannsynlig at det er "hel ved" helt gjennom, eller er det ønsketenkning? Redigert 20.April.2009 av HCO (see edit history) Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
opus Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Som ulysses skrev, prøv stikke inn en spiker e.lign på skrå inn i hullet. Da kjenner du om det er mykt=kjernemateriale, eller hardt="hel ved". Kun glassfiber. Er det mykt kjernemateriale, så kan du uthule dette og fylle på med epoksy. Altså borr de hullene du skal ha. Uthul, med f.eks sette fast en unbraco-nøkkel i en drill. Fyll opp med epoksy. Borr opp hullene igjen din egenkonstruerte "hel ved". Hullene kan gjerne være størrelsen på indre gjenger, for da kan du skru ned skruen.(Gjerne gjenge opp først) Ofte trenger du da ikke ha en person på oversiden, som holder igjen med skrutrekker. (Mulig du her kan stå i luka og ha tilgang på både mutter og skruehode. Gode tips på fylling av uthuling med epoksy? (To-komp må blandes først, lur måte sprute dette inn?) Opus Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Har selv brukt grove engangsspryter til tilsvarende arbeide, kjøpes billig på apoteket. Kjøp med størst mulig sprytespiss, enden kan klippes av om ønskelig. Bare si på apoteket at heroinen er litt tjukk for tiden defor grove sprøyter, du får sikkert litt rabatt da også. Sitér dette innlegget Link to post
ab Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Om det er sandwich-dekk, er det mange praktiske tips for hvordan montere gjennomgående bolter på denne siden: http://www.pbase.com/mainecruising/sealing_the_deck Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Slike avlastere kan bli utsatt for store krefter. Maskinskruer i laminatet er ikke tilrådelig. Bruk syrefast plate eller vannfast krysssfiner. IKKE aluminium; det korroderer i kombinasjon med syrefast bolt og saltvann. Bruk alle skruehull og syrefast bolt og låsemutter, minimum 6M, gjerne 8M, står på pakken, slik at det ikke er for mye slingring i hullene i avlaster . Hvis Sandwich; grav ut skummet og fyll med epoxy. Umbrakonøkkel som nevnt over er en god ide. Innerkledning bør fjernes, men er vanskelig få pent igjen, evt benytt samme prinsipp som sandwichdekket for å få fast underlag. Min erfaring er at skruehullet hullet bør være større enn bolten slik at gjengene ikke griper i glassfiberlaminatet/epoxyen. I motsatt fall er det vanskelig å dra til mutteren på undersiden og kreftene henger i glassfiberlaminatet/epoxy i stedet for platen på undersiden. Sikaflex rundt borehull og rundt undersiden av skruehodet. Ikke Sika på innsiden. Sika og epoxy/aralditt er ferskvare, maks ett år gammelt. Ellers sier en tegning mere en tusen ord: Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
HCO Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Som vanlig følger jeg opp med "Etter"-posting, etter å ha fått mange gode tips her. Det ble litt dårlig struktur på jobben, som dermed ble gjort i flere etapper: 1) Innkjøp av skruer (usikker på lengden, kjøpte både 30mm og 40mm). Av med gamle clamcleats. Fin-måling av plassering. Boring av små hull (gjenbrukte 1 hull fra clamcleats). Tetting av gamle skruehull med sika (biter av malertape over for å unngå gris på avlasteren). Midlertidig montering av avlaster med "treskruene" fra clamcleats. 2) Kamerat stilte med plate i 2mm rustfritt stål som han hadde laget til meg, samt verktøy for 100% rett boring. Dette verktøyet var en 6mm hylse med et 4mm bor inni. Boret etter med 6mm. Fungerte kjempefint. Innkjøpte skruer viste seg å være for korte. Fant ikke sika-tuben. 3) Innkjøp av skruer 50mm, en tube hvit sika samt engangshansker. Brukte stort sett fremgangsmåten i post #2 (smart å "gi plass" til sika vha. senketapp). Tok sika i forsenkningen, samt i sporene under avlasteren (sirkelrundt forsenket spor rundt hvert skruehull - regner med at det er beregnet på pakning eller sika...). Tightet skruene, men ikke ekstremt hardt. (auto-fokusen gikk litt amok på siste bilde - det betyr antakelig at platen er blank nok...) Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Runner Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Gratulerer med nydelig resultat. Høyglanspolert Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Enzo Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Lekkert Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Takker og bukker. Det er ingen tvil om at terskelen for å gi meg i kast med ukjente oppgaver blir mye lavere når jeg har et forum som dette å henvende meg til. Det hjelper selvsagt også med gode venner med kunnskap og verktøy. Når jeg først er i gang, kan jeg jo skryte litt av fruen også, som har trukket om hovedkabinen. Nederst ser man også undersiden av avlasteren litt i perspektiv. FØR: ETTER: Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Ben Sin Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Hils fruen og fortell henne at hun er veldig flink!! (Ja, ja. Du er flink du også. ) Redigert 17.Juni.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.