Jump to content

Utenbordsmotor på Albin 78 Cirrus

kvalsvik

Recommended Posts

Jeg har en Albin 78 Cirrus som har fått motorhavari.

Jeg tenker å henge på utenbordsmotor, da ny innenbords er fryktelig dyrt. Min gamle MD5A har takket av etter 30 år. Det er konstatert sprekker i toppen og ganske mye tæring i kjølekanalene. Jeg har to spørsmål:

1. Er det mulig å skaffe brukbar brukt topp til en VP MD5A og i så fall hvor henvender jeg meg?

2. Er det noen med erfaringer med utenbordsmotor på Cirrus ev. liknende båter (Cirrusen er 26 fot, 2,3 tonn, kjølen ca 1,5 m dyp og jeg har ror på akterspeilet.) I så fall, hvilken type brakett, motor (merke og antall hestekrefter) vil være å anbefale?

Jeg sier tusen takk for tilbakemeldinger!

Olav

Hei. Min Marieholm IF er omtrent på samme størrelse og har ca. samme vekt. Har en 5-hester på denne, som får båten opp i 5,5 knop på en god dag, betraktlig mindre i motvind... Marieholms Bruk anbefalte i sin tid 5-7 hk på denne båten. Jeg bruker pr. idag den originale motorbrønnen, en løsning som jeg blir mer og mer misfornøyd med. En brakett ligger derfor klar i kjelleren, og skal monteres når det roer seg litt rundt meg.

Brakett: Vet ikke hvordan hekken er på din båt, men er den sterkt negativ eller positiv, bør du se etter en brakett med tilhørende vinkelbeslag som kompenserer for dette. Biltema har et, og sterkere braketter får du hos watski, seasea m.fl. Jeg endte med å kjøpe hos Göran Helmer AB i Strømstad (www.marieholm.nu), han som renoverer og videreselger Marieholmbåter. Men det var laaang leveringstid hos han.

På min båt anbefales det å plaste inn en forsterkning på innsiden av akterspeilet, siden det ikke er beregnet for motorbrakett fra børjan. Det er derfor jeg må ha litt tid på meg for å gjøre jobben.

Jeg har en kamerat med samme båttype. Han skulle skifte motor til en overhalt brukt motor til en pris av kr 16.000. Det var en kar som hadde spesialisert seg på overhaling av Volvo motorer som selger overhalte motorer med garanti. Kameraten min er i Nordsjøen for øyeblikket, men jeg sender en mail med spørsmål om adresse og telefonnummer. Kommer tilbake med nærmere opplysninger, når jeg får svar fra ham.

Min andre seilbåt var en Cirrus. Det er en meget bra båt. Jeg var veldig fornøyd med den.

Jeg har en kamerat med samme båttype. Han skulle skifte motor til en overhalt brukt motor til en pris av kr 16.000. Det var en kar som hadde spesialisert seg på overhaling av Volvo motorer som selger overhalte motorer med garanti. Kameraten min er i Nordsjøen for øyeblikket, men jeg sender en mail med spørsmål om adresse og telefonnummer. Kommer tilbake med nærmere opplysninger, når jeg får svar fra ham.

Min andre seilbåt var en Cirrus. Det er en meget bra båt. Jeg var veldig fornøyd med den.

Neppe noen god ide å bytte en 30(?) år gammel motor med en nyoverhalt av tilnærmet samme årgang. Nyoverhalt kan være så mye rart og det vil uansett være en svært gammel motor. Deler er i tillegg i beste fall svært vanskelig å oppdrive. Ville gått for påhenger eller ny motor.

Har også hatt en 78 Cirrus, meget kjekk båt. Det finnes vel de som har brukt påhenger på denne, men jeg ville absolutt ikke anbefalt det. Dette er en mye høyere båt enn IFen det blir henvist til og jeg tror nok du må ha motoren langt ned bak om det ikke skal bli lett at den suger luft... Beste forslag er nok en brukt overhalt en med ferskvannskjøling. Det var det på min og den fungerte fint...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det Bjoris skriver om påhenger på Cirrus'en er helt sikkert riktig. Jeg kjenner ikke båttypen særlig godt. Det beste er nok å erstatte dieselen med en annen diesel. Men det hele er vel et spørsmål om hvor mye en kan/vil bruke på et bytte. Man må også ta med i regnestykket at en Cirrus med påhenger på brakett som eneste maskineri vil være mindre kurant og mindre verdt ved et eventuelt salg. Mitt innlegg må derfor leses som tips dersom du skulle lande på påhenger-alternativet.

Tusen takk for tilbakemeldinger!!

Jeg har hatt en del av de samme tankene som Dere skriver i innleggene, blant annet faren for at en utenbordsmotor skal trekke luft. Ideelt hadde jeg helt klart foretrukket innenbords. Jeg har ringt litt rundt, og en ny innenbords vil fort komme på 110 000 montert med seildrev. (noen tips til hvor jeg eventuelt bør gå for bra tilbud?) En god brukt MD5A hvor jeg kunne gjenbrukt seildrevet hadde sånn sett vært en alternativ løsning, men jeg har tenkt som det også ble kommentert, at å kjøpe en brukt motor fort kan komme til å medføre at jeg kjøper de samme problemene som jeg har på min nåværende. Jeg setter derfor STOR pris på tipset om brukt motor med garanti. Venter på telefonnr. og epost i spenning! Takk også for tips om brakett, dersom utenbords skulle bli utfallet. Jeg har også tenkt på verditapet av å fjerne innenbordsmotoren og å la utenbords være eneste motoralternativ. I den forbindelse har jeg et spørsmål til Dere. Jeg tenkte at dersom jeg henger på utenbords, så fjerner jeg seildrevet, støper igjen skroget, og bruker motorrommet som stuerom. Er dette dumt? Tanken var at dette både letter båten for vekten av den ødelagte motoren/drevet og at et ubrukt drev bare skaper motstand i vannet. Et annet spørsmål er størrelsen på en eventuell utenbordsmotor. Har det stor betydning om jeg bruker 8 hk, 9,9 hk eller 15 hk? Noe vektforskjell på de ulike modellene men jeg tenkte at det ville være en fordel med 15 hk nettopp fordi båten er så stor som den er. Må nok stive av speilet i så fall som det ble kommentert. Men det er klart, med propellen ut av vannet på en dag med bølger, hjelper det ikke om jeg har 100 hk... Tror dere det vil forringe manøvreringsevnen radikalt at jeg har utenbords? Med propellvannet på roret er den suveren i dag. Mange "bekymringer", så takk for at dere engasjerer dere :flag:

olav

Redigert av kvalsvik (see edit history)

Går du først for påhenger så ville jeg gjort som du sier, tatt bort drevet, plastret igjen og brukt rommet som lager evt kanskje du kunne fått utvidet stikkøya litt? Ang motor så er dette en båt med for liten verdi til at det er fornuftig å koste på helt ny motor, i prosent blir tapet formidablet ved salg, på en 3-6 ganger dyrere båt blir jo ikke byttekostnaden i nærheten av tilsvarende dyrere hvis du er med på resonementet, jeg mener det er mer fornuftig å gå for en ny i en dyrere båt mao. Husk at dette er utrolig enkle motorer så er ting gjort skikkelig har du en fin motor i en overhalt en. En brukt er jo et mer usikkert prosjekt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Når det gjelder ny motor, så kan vel f.eks Vetus leveres med adapter for Volvodrev. Da kan du bruke det drevet du har, og det reduserer vel kostnaden noe. Dyrt blir det uansett.

Velger du påhenger, tror jeg at 8 eller 10 hk skal være rikelig. Husk også på vektmomentet med en tung påhenger på braketten, særlig når båten stamper. Manøvreringen blir nok mer tungvint enn du er vant til, og påhengeren har mindre moment enn dieselen. Når det er sagt så er jeg imponert over hva min lille 5-hester klarer. Den har selvsagt propell med lav stigning.

Edit: luket bort en trykkleif.

Redigert av S/Y Cleopatra (see edit history)

Hei igjen

Jeg har nå begynt å nærme meg brukt innenbords. Er det noen som kjenner til VP 2000 serien - VP 2001 9 hk. Takk for tips! Noen som vet når første produksjonsår på denne modellen var og om dette er bra motorer? En slik løsning krever bytte av seildrev også, hvor mye må man ut med for et slikt? Dersom jeg skal skifte motor tenkte jeg å montere ferskvannskjøling. Er det noe Dere anbefaler? Verdt prisen? Tusen takk for at Dere er så hjelpsomme med konkrete råd og moralsk støtte ....

olav

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...