Jump to content

Spørsmål ang lading, mascot/sleipner 20amp 3stegs batterilader

Khaoz

Recommended Posts

Jeg spør og graver idette flotte forumet :smiley:

Her kommer nytt spørsmål:

Jeg har kjøpt en mascot/sleipner 20amp 3stegs batterilader.

Har aldri hatt så "kraftig" lader før så detta var stas.

Koblet den opp med skikkelige kabler og stakk i kontakten.

Dette er plassert nedi et relativt stort skott i båten så jeg tredde hodet skikkelig nedi når jeg startet laderen.

Da kom det umiddelbart lyder fra batteriet. Hørtes nesten ut som det kokte :confused:

Dette skjedde altså umiddelbart, registrerte at laderen indikerte at den ladet med 20 amp og 14,7v (tror jeg).

Batteriet er på 110 amp og skal være tilnærmet fulladet.

Jeg lot dette stå på bare i noen sekunder før jeg nappet ut stikket.

Synes detta hørtes skummelt ut. Det hveste svakt fra batteriet i ca et minutt etter at jeg koblet fra strømmen.

Kan dette være normalt? Er det pga at den lader såpass kraftig og ville dette gitt seg om jag hadde latt laderen stå til den fikk "senset" batterinivået og deretter steppet ned?

Eller er laderen rett og slett skrot?

Takknemlig for alle svar :flag:

There are two choices in life-Take it or leave it

Takk for svar:)

Har lest det lille som kan kalles bruksanvisning samt datablad på laderen, men kan ikke finne noe om akkurat dette der.

Hørtes liksom ikke helt sunt ut for batteriet.

Men da er det sannsynligvis ingen fare. Jeg får sette på noen reale vernebriller og følge med.

Skal jo være en sikker lader ettersom jeg har skjønt...

Redigert av Naver29 (see edit history)

For å spore av min egen tråd litt...Jeg leser litt om galvanisk tæring og da kan den nevnte laderen kanskje ikke være så smart.

Den er ikke dobbeltsiolert, men har istedet en kontakt med jord (jordingsskinner) :\

Står at den er i isolasjonsklasse 1, mens ettersom jeg har skjønt er dobbeltisolert klassifisert som isolasjonsklasse 2.

Med et standard enpolet system hvor jeg kun bruker 12v utstyr ombord er jeg da på god vei til tæringshelvete?

Det er denne laderen det er snakk om

http://mascot.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1148

Da kom det umiddelbart lyder fra batteriet. Hørtes nesten ut som det kokte :confused:

Dette skjedde altså umiddelbart, registrerte at laderen indikerte at den ladet med 20 amp og 14,7v (tror jeg).

Hei.

Som Dreamer allerede sa er dette normalt for en slik lader.

Den lader til innstillt ladesluttspenningen (i ditt tilfelle 14,7V) og så skifter den ned på vedlikeholdslading.

Det er også normalt at batteriene dine begynner å koke hvis den er våte batterier, altså med flyttende elektrolyt/syrevæske.

Koking/boblingen som du hører skjer allerede ved 14,4V /20°C.

Spørs her er altså

- har du batterier med flyttende elektrolyt?

=> veldig viktig: Er dette batterier som kan åpnes og påfylles med vann?

=> ...hvis ikke kan ikke du bruke laderen, så sant ikke alle tekniske data av batteriene dine tilatter det.

Til slutt skulle du sjekke om laderen skifter ned til vedlikeholdspenning i det hele tatt.

=> Bruk et enkelt multimeter, sett den på batteripolene, vent og se hvordan spenningen oppfører seg.

Først (etter en stund) skal du kunne lese ca 14,7V og etter igjen en god stund (kan også være timer) skulle spenningen synke mot 13,7V og der skal den ligge.

Forresten skjer dette hver gang du setter på nettspenningen.

---------------------------------

Ang. dobbeltisolert betyr det at du under ingen omstendigheterkan få noe kontakt til nettstrøm, fordi det finnes heller ikke noe kontakt til hus.

Men beklageligvis betyr klasse 2 ikke automatisk at laderen er fullstendig galvanisk isolert mot f.eks. 12V-minusuttak.

En lader som ikke ha eget jordledning, men uegnete byggeelementer, kan likevel forårsake galvanisk tæring mellom land og båt.

Det er et klassisk problem hvis ikke produktbeskrivelsen gjør det lysende klar allerede.

Det beste/mest sikkere er i så fall at du la deg bekrefte -skriftlig- av selgeren at laderen du fikk er -galvanisk isolert- mellom landstrøm og batteri-minus.

Men den er jo Mascot og norskprodusert/utviklet, da skulle du jo med en gang få svar på det.

Ha en fin helg.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du kan ta det helt med ro. Dette er antagelig som det skal være.

Du sier at batteriet ditt er tilnærmet fulladet. Da vil det nesten umiddelbart begynne å gasse når du tilkobler en 20A lader til et 110Ah batteri.

Det neste som skjer er at laderen i løpet av veldig kort tid når reguleringsspenningen på 14,7V. Da går den røde indikasjonslampa over fra å lyse rødt til å lyse oransj. Laderen er nå i timer-modus. Denne modusen varer i 4 timer og i denne perioden detter ladestrømmen som en stein fra 20A og nedover. Etter de 4 timene vil laderen gå over til å vedlikeholdslade med 13,7V og ladeindikasjonslampa vil skifte farge til grønt.

Ladespenningene er ved 20 grader, så har du det kaldere i båten, vil spenningene være litt høyere.

Har du hatt en slappere landstrømslader fra før eller ingen landstrømslader er kanskje batteriet ditt blitt sulfatert. Det er ikke mange tidles volt for lav spenning som skal til før batteriet liker seg dårlig. Det betyr at gassing fra batteriet vil være betydelig. Trøsten er at det antagelig vil bli litt bedre ved neste laderunde, da høy ladespenning og skikkelig opplading og litt overlading vil korrodere vekk et ytterst tynt ytterste lag av blyplatene og gjøre de mer lademottakelige.

Nye friske batterier får et par graders temperaturøkning ved normal lading. Etter hvert som batteriene blir eldre og dårligere vil temperaturøkningen bli mye større. Likevel intet problem. Produsentene oppgir gjerne mellom 50 og 60 grader som høyeste ladetemperatur i batteriet.

Laderen din skal monteres med ledningene ned slik at kjøleribbene står loddrett og temperatursensoren ligger i bunnen. Dette er viktig. Hvis ikke blir laderen unødig varm samtidig som ladespenningen reduseres for mye fordi temperaursensoren registrerer varmen fra laderen og ikke fra omgivelsene.

Laderen er ikke dobbeltisolert, men 12V jord og 230V jord er galvanisk adskilt. Laderen skal dermed ikke kunne forårsake tæring som skyldes at landstrømsjord har forbindelse til batteriminus. Stoler du ikke på databladet som det er linket til her, kan du plugge laderen din inn i en ujordet stikkontakt, men da går du jo glipp av sikkerheten en jording gir.

Så sjekk vannivå på batteriet, slå på laderen din igjen. sjekk at ladeindikasjonslampa skifter farge når den skal og følg med på at batteriet ditt ikke er sykt og sulfatert og blir veldig varmt. Sannsynligvis vil du oppleve at alt er som det skal være såfremt du ikke tidligere har hatt problemer.

Har maken lader og er veldig fornøyd.

Redigert av Lotus (see edit history)

Takk for flotte svar!

Jeg vet nesten ikke hva jeg skulle gjort uten dette forumet :)

Batteriet står i den "nye" båten jeg har kjøpt.

Jeg har målt syrevekt og sjekket syrenivå og alt er i orden der.

Batteriet har stått noen dager med en ctec 3600 lader på før jeg fikk Mascot laderen.

Skjønner ut i fra det dere sier at det jeg opplevde er helt normalt.

Takk for tipset om monteringen av laderen Lotus!

Den skal snus i morgen for jeg monterte den horisontalt :smash:

Har ikke fått tid til å gjøre noe særlig med strøm og annen "kosejobb" idag da jeg har skrapt ren hele ene siden av skroget under vannlinjen.

Et lite tips til de som skal i gang med samme drittjobb, Jernia selger Skil elektrisk skrape på tilbud til 399,-

Den funket som en drøm faktisk. Selgeren i butikken mente at den kunne bruke bosch sitt skrape sortiment også. Skulle visst passe rett i.

God helg :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...