Jump to content

Søkelyskaster

Trond M.

Recommended Posts

Jeg skal anskaffe en søkelyskaster til montering på kabintaket, og har sjekket markedet for hva som finnes. Det første jeg må bestemme meg for, er om den skal være manuell eller fjernstyrt. Iom at dette er sikkerhetsutstyr, heller jeg mot den manuelle.

Bilde

Det virker litt krøkkete med fjernstyring av en lyskaster, for når jeg har bruk for den har jeg nok å konsentrere meg om. Men, dette har jeg ingen erfaring med.  :confused:

Er det noen som har erfaring med de forskjellige typene, vil jeg gjerne høre fra dere.

Trond M.

Helt ening i at en manuell er å foretrekke. I en stresset situasjon er det enkleste som regel det beste. En lyskaster skal reagere raskt og flytte seg over store avstander, samtidig som den skal finjusteres når du har funnet målet. Du skal være rimelig stø og rask på labben hvis du får til det med en joystick i 3 meters bølger. Pass også på at du monterer den slik at den kan betjenes av både deg og mannskapet. Ofte har du mer enn nok med å styre/navigere og da er det greit at ikke mannskapet må stå oppå deg for å betjene en lyskaster.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Skulle gjerne hatt lyskastar med variabel lyskegle, finst det? På ein måte stille inn frå langfokus til breiare diameter når vi ser etter ting i sjøen nær båten. Som zoom på eit fotoapparat. Med hurtig innstilling, lyskegla må vere lett å kontrollere.

mvh

Ja det finnes slike lamper hvor du kan justere brennvidde, pæra flyttes i lampa.

Var mye brukt på litt eldre fiskebåter og var av messing.

Store lamper ca 40 cm i diameter og med håndtak ned til rormann.

Fokusen måtte du opp på hyttetaket for å stille bak på lyskasteren.

Du skal være rimelig stø og rask på labben hvis du får til det med en joystick i 3 meters bølger. .

Tror nok du får temmelig store problemer med håndteringen av en manuell kaster i slik sjø også!

Fordelen med joy-stick manøvrerte kastere er at disse kan plasseres slik at du slipper strø-lys ned på dekket. Slikt strølys ødelegger nattsynet og kan gjøre bruk av kasteren mer eller mindre verdiløs. I tillegg kan man få plassert den slik at man får godt lys nærme båten når denne skal bakkes. (Begge deler er selvfølgelig avhengig av båttype)

Selv har jeg en trådløs betjent kaster. Kan velge både rask og sakte manøvrering. Står jeg på akterdekket kan jeg betjene kasteren samtidig med at jeg f.eks drar inn ankeret. Er jeg i land, kan jeg skru på lyset når jeg kommer tilbake til båten og dermed får jeg en sikrere ombord-stigning.

Så, jeg anbefaler en slik løsning

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

hei

Hvis du går for en manuell løsning, så er det et firma i Sandefjord som selger ut en del utstyr ettet en tidligere båtutstyrsbutikk. disse har de fornikklede lampene med manuell betjening.

Jeg er ikke sikker på hva de koster, men det jag har kjøpt fra dem har blitt rimelig.

Firmaet heter " brygge og industri service"

Jeg kan være behjelplig med å skafef tilveie/ sende hvis det skulle bli aktuelt.

Skal se om jeg skal ut å kjøre i dag, så kan jeg dra innom å høre på pris. men jag tror de skulle ha 600.- eller noe sånt.

Når det gjelder fokusstyring, har jeg tenkt il å lage en selv av en gammeldags fornikklet motor sykkel lykt, og et stativ til denne. Da får jeg en som er smekker og tilpasset stilen på min båt.

som bonus, får jeg "nær og fjernlys"  :confused:

Mvh

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Interessant tema. Har selv tenkt å montere opp en lyskaster i lanternemasta. Det primære behovet er å få litt bedre lys når jeg skal legge til i mørke sent på høsten. Gangsynet er ikke som det kunne vært, og mørkesynet har aldri vært bra. Først hadde jeg tenkt å gjøre det billig og henge opp en lyskaster fra en eller annen biltilbehørsforretning. Men så begynte jeg å leke litt med tanken om å ha muligheten til å styre retningen på lyset. Ved første innskytelse hørtes det litt overkill ut, men jeg lurer på om det ikke kan være praktisk i en del situasjoner. Jeg tviler litt på om jeg har noe behov for å kunne styre lyskasteren utenfra båten, men en joystick på dashbordet hadde vært kjekt. Spørsmålet da er hvilke løsning er både rimelig og bra? Noe man ikke bør kjøpe? Hva bør legges vekt på når man velger løsning? :confused: Noen med erfaring fra denne typen lyskaster som kan si litt om dette?

Jeg kan være behjelplig med å skafef tilveie/ sende hvis det skulle bli aktuelt.

Skal se om jeg skal ut å kjøre i dag, så kan jeg dra innom å høre på pris. men jag tror de skulle ha 600.- eller noe sånt.

Mvh

Erik

Det var et hyggelig tilbud Erik. De prisene jeg har sjekket på Hella-kasteren er 2.700,- hos en lokal båtutstyrsforhandler og 1.785,- hos Hjertmans.se. På prisen fra Hjertmans må det trekkes fra svensk moms, legges til norsk og frakt.

Er det mulig å finne disse forniklede lampene på nettet?

Kan jeg spare tusen kroner på lyskasteren, blir fruen glad - som hun blir hver gang jeg "sparer" penger på utstyr til båten. :confused:

Trond M.

Hei!

Har samme båt som deg!

Skulle montere lyskaster for to år siden og stod da mellom elektrisk og manuell. Det siste er etter min mening langt enklere å betjene og mer presist. Problemet var en mer krevende monteringsjobb med demontering av takplater, lister rundt takluke, borring av hull i tak osv.

Så derfor på den nye Viknesen de de monterer fjernstyrt lyskaster i radarmasten. Kjøpe inn en slik og fikk sveiset på en brakett i egen radarmast. Alt fungerer forsåvidt bra og det var enkel montering. Problemet er likevel strølys i dekke, men det fungerer veldig bra hvis man stikker hodet opp takluken. Status er likevel at søkelyset blir lite brukt og at kombinasjonen håndholdt søkelys ved utestyring og kanskje bauglys hadde vært langt å foretrekke.

Her er et bilde:

Bilde

Bildet er riktignok tatt for å illustrere vimpelen (som desverre ikke tålte en overvintring i masten og må ha litt førstehjelp), men søkelyset fremkommer jo. Irriterer meg litt at bøylen ble sveiset litt skeivt på.

Det så profesjonelt ut! Det jeg har behov for, er å finne sjømerker i mørket. Behovet er klart størst om vinteren, så jeg vil ha en enklest mulig konstruksjon som ikke fryser fast. Det ser ut som om det blir manuell kaster, montert slik at den ikke treffer bakken, og slik at mannskapet kan betjene den.

Trond M.

Hei igjen trond

Jeg rakk desverre ikke å komme meg ut i dag. men skal se hva jeg får til i morgen.

Jeg fant forresten en maken en på www.batutstyr.net den kostet ikke mer enn 844.- så jeg får spørre hva de skal ha for den. De bør ikke ta mer enn 400-500 max!

Det er en slik en:

Bilde

Kommer tilbake når jeg vet noe mer.

Erik

Så derfor på den nye Viknesen de de monterer fjernstyrt lyskaster i radarmasten. Kjøpe inn en slik og fikk sveiset på en brakett i egen radarmast. Alt fungerer forsåvidt bra og det var enkel montering.

Monterte tilsynelatende tilsvarende lyskaster på Hannah II. Er godt fornøyd. Kan ikke se hvordan jeg skulle kunne montert manuell lyskaster på en slik åpen båt og samtidig kunne betjene den fra førerposisjon. Har ikke opplevd problemer med fjensryringen. Den er "treg" nok til at det fungerer bra.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

• 2 uker senere...

Hei igjen og bejlager at jeg ikke har kommet tilbake med svar anng. pris på disse søkelyskasterene...men etter et "hendig" arbeidsuhell er jeg nå klar igjen....

Hvis det fortsatt er av interesse, ken jeg se om jeg får noen  priser?

Mvh Erik

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...