Jump to content

motor blir for varm, md17c


espen-85

Recommended Posts

Vet du om det er ettermontert ferskvannskjøling eller om den har vært der siden tidenes opprinnelse.. ??

 

Ved ettermontering av feskvannskjøling på en motor kan guffa rundt sylinderforingene begynne å flytte på seg... det kan også være sirkulasjonspumpa på ferskvannet som har tatt kvelden.... er den elektrisk eller mekanisk ?? Kommer det riklig med vann i eksosen ??

Ta av slangen som går ut av sirkpumpen og se på mengden..

Link to post

Hei

Dersom du har orginal volvo veksler sitter det en nippel der vannet kommer ut og går videre til trykktanken. Orginalt er åpningen på den ca. 1.5mm. Er det samlet opp skitt skal det veldig lite til at denne tettes. Sjekk denne og borr den opp til 3-4mm. Har selv gjort det samme og det var det som skulle til--

 

Reidar

Link to post

Er det marteckjøler du har finner du den her martec.Det beste er å demontere hele greia for rengjøring,men for å gjøre det enklere kan du også gjøre slik:Kjenn på slangen eller røret som sender sjøvannet ut i eksosen når motoren går.Det skal være kaldt.Da er sjøvannskjølingen tilstrekkelig.Med motoren kald og stoppet skrur du ut tempgiveren og slår på tenninga.Nå skal den elektriske sirkulasjonspumpa svive og kjølevæske skal strømme ut av hullet der giveren står.Går pumpa er den mest sannsynlig ok,men det kommer lite væske ut kan du skru ut t-røret på motorblokka hvor denne pumpa er tilkoblet.Forsiktig med t-røret så du ikke brekker det.Stikk inn en tykk ståltråd og se om det ikke kommer en del dritt ut nå.Gjør det det bør du også skru ut de 3 tappepluggene(en på hver sylinder)og få ut dritt og rust som ligger her.Det kan jo også være så enkelt at giveren har overledning til gods.Fjern skitt,olje og motormaling på giverens isolator slik at den viser riktig temp.Beholderen for kjølevæske skal kun være 2/3 full ved kald motor.Fyller du den helt opp kan det også gi for høy temp.Lykke til :wink:

Link to post

Det endrer jo saken en del hvis du har rørkjøling.Haaby nevner dette med rust i kjølekanaler og det tror jeg kan være en årsak.Hadde selv md 17 med ettermontert varmeveksler,og kjølevæsken samlet en del rust så den byttet jeg hvert år,selv om en grunndig rens av varmeveksler,t-rør og tømming gjennom tappeskruene var gjort.T-røret er det laveste punktet så her blir rusten liggende når motor står.Til slutt kan det bli så mye at pumpa ikke klarer å presse kjølevæsken inn i blokka.Nå har jeg ikke sett denne med rørkjøling så røret kan ha en annen utforming.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...