espen-85 Startet 17.April.2009 Del på Facebook Startet 17.April.2009 hei har akkuratt kjøpt meg ei myra 22 med md17c motor. men sliter med at motor går varm viss eg overskrider 1200 omdreininger noen som vet ka problemet kan vær?? erfaringer med problemet. ferskvannskjølt.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Utslitt impeller...tett kjølevannsinntak....kan være noe av årsaken Sitér dette innlegget Link to post
espen-85 Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 er jo ferskvanns avkjølt er ikke det ein lukket krets? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Så lenge du ikke har defekt topp-pakning symptomer så kan du kjøre igjennom en systemrens. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
espen-85 Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 tenkte på å ta systemrens å spyle gjennom med vann.. ellers noen tips??? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 er jo ferskvanns avkjølt er ikke det ein lukket krets? Jo, men det er jo også en saltvannskrets som skal kjøle ferskvannet Sitér dette innlegget Link to post
espen-85 Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 hmmm får klø meg litt i bakhodet i morgen hehe Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Vet du om det er ettermontert ferskvannskjøling eller om den har vært der siden tidenes opprinnelse.. ?? Ved ettermontering av feskvannskjøling på en motor kan guffa rundt sylinderforingene begynne å flytte på seg... det kan også være sirkulasjonspumpa på ferskvannet som har tatt kvelden.... er den elektrisk eller mekanisk ?? Kommer det riklig med vann i eksosen ?? Ta av slangen som går ut av sirkpumpen og se på mengden.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Hei Dersom du har orginal volvo veksler sitter det en nippel der vannet kommer ut og går videre til trykktanken. Orginalt er åpningen på den ca. 1.5mm. Er det samlet opp skitt skal det veldig lite til at denne tettes. Sjekk denne og borr den opp til 3-4mm. Har selv gjort det samme og det var det som skulle til-- Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Gjennomtæring i eksosmainfold kanskje.... Eller slitte impellere. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
hegra Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Er det marteckjøler du har finner du den her martec.Det beste er å demontere hele greia for rengjøring,men for å gjøre det enklere kan du også gjøre slik:Kjenn på slangen eller røret som sender sjøvannet ut i eksosen når motoren går.Det skal være kaldt.Da er sjøvannskjølingen tilstrekkelig.Med motoren kald og stoppet skrur du ut tempgiveren og slår på tenninga.Nå skal den elektriske sirkulasjonspumpa svive og kjølevæske skal strømme ut av hullet der giveren står.Går pumpa er den mest sannsynlig ok,men det kommer lite væske ut kan du skru ut t-røret på motorblokka hvor denne pumpa er tilkoblet.Forsiktig med t-røret så du ikke brekker det.Stikk inn en tykk ståltråd og se om det ikke kommer en del dritt ut nå.Gjør det det bør du også skru ut de 3 tappepluggene(en på hver sylinder)og få ut dritt og rust som ligger her.Det kan jo også være så enkelt at giveren har overledning til gods.Fjern skitt,olje og motormaling på giverens isolator slik at den viser riktig temp.Beholderen for kjølevæske skal kun være 2/3 full ved kald motor.Fyller du den helt opp kan det også gi for høy temp.Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Glemte en annen vanlig årsak.Termostaten kan ha hengt seg fast i lukket stilling etter en lang vinter.Sjekk den også. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Har du rørsløyfe under båten eller har du varmeveksler? Sitér dette innlegget Link to post
espen-85 Svart 18.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2009 har rør sløyfe under båten har ikkje sett noen varmeveksler for å si d sånn får prøve å rense systemet å sjekke at pumpa går... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Det endrer jo saken en del hvis du har rørkjøling.Haaby nevner dette med rust i kjølekanaler og det tror jeg kan være en årsak.Hadde selv md 17 med ettermontert varmeveksler,og kjølevæsken samlet en del rust så den byttet jeg hvert år,selv om en grunndig rens av varmeveksler,t-rør og tømming gjennom tappeskruene var gjort.T-røret er det laveste punktet så her blir rusten liggende når motor står.Til slutt kan det bli så mye at pumpa ikke klarer å presse kjølevæsken inn i blokka.Nå har jeg ikke sett denne med rørkjøling så røret kan ha en annen utforming. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Ble litt overivrig.Det laveste punktet er selvfølgelig røret under båten så en gjennomspyling av dette gjør kanskje susen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.