Jump to content

Hva bruker du til å peile bearing?

mateco

Recommended Posts

I disse kartplotter-tider så leser jeg støtt og stadig om hvor viktig det er å ha papirkart ombord!

Men hva bruker egentlig hvermansen til å peile bearing med??

Mange har jo bare et kompass ombord. Stopper du da opp og vender baugen mot peilepunktet??

Er det mange her inne som benytter en peileskive til å finne bearingen mot et mål? Nå ser jeg selvfølgelig bort ifra alle som har muligheter for radarpeling!!

Man må jo ha en hvis manuell kontroll når man seiler etter en kurslinje

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har du ikke noe fast pungt å referere til er peilekompass og kikkert ubrukelig. Du henter da ut kursen din vha. kartet og kompassrosa, kompanserer for deviasjonen (feilvisning i kompasset grunnet magnetiske forhold ombord) og seiler denne kursen (bearing) etter båtens faste kompass. Missvisningen kan du i praktisis glemme. Den er liten i Scandinavia, og utgjør ofte bare en brøkdel av deviasjonen.

Men for all del, missvisning på en grad på lange avstander kan utgjøre store feil, og gjør at du kunne bomme på Island feks. om du hadde tenkt deg dit.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Missvisningen kan du i praktisis glemme. Den er liten i Scandinavia, og utgjør ofte bare en brøkdel av deviasjonen.

Men for all del, missvisning på en grad på lange avstander kan utgjøre store feil, og gjør at du kunne bomme på Island feks. om du hadde tenkt deg dit.

I den grad du definerer Skandinavia til å være det sentrale østlandsområdet så er jeg enig.... men en som bor i Øst Finnmark deler neppe denne oppfatningen.. Der er misvisning på 11 grader og den bør etter mitt syn absolutt tas med i betraktning når en setter en kurs..

Fra Statens kartverk om misvisning

I Norge varierer misvisningen fra ca 11 grader østlig misvisning i Øst-Finnmark til ca 3 grader vestlig misvisning på Vestlandet. Misvisningen er heller ikke konstant i tiden. Den magnetiske polen forflytter seg noe og dermed vil også misvisningen på de enkelte steder endre seg. I de siste 25 år har misvisningen i Norge øket med ca 1/10 dels grad pr år.
Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ooooppss :blush: Sorry SV, du har selvfølgelig rett. Det nordlige Scandinavia har relativ høy missvisning.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Har du ikke noe fast pungt å referere til er peilekompass og kikkert ubrukelig.

Et kompass er et kompass uansett, og derfor ikke ubrukelig :smiley:

Antar at mateco's sprøsmål gik på hva baatplassens brukere foretrekker når man tar en peiling (ller bearing ).eks. hvs man tar en krysspeiling på fyr for å finne ut hvor man er uten hjelp av gps/kartplotter. En nyttig og morsom øvelse å gjøre en gang i blant også når man har kartplotter, så vet man hvordan man gjør det når plotteren svikter. Man kan jo f.eks. legge opp til å gjøre en "konkurranse " ut av det hvor en person sjekker fasit på GPS mens an annen tar peilingene, og så bytte roller.

Ellers er en kikkert med innebygget kompass eller et håndholdt peilekompass det beste å peile med. Man kan selvsagt ta peileing med båtkompasset også men det blir ikke så nøyaktig.

Selv har jeg gjerne med med følgende lille hendige sak (IRIS 50 fra plastimo):

23117A.jpg

(I tillegg til en liten hådnholdt GPS som backup for kartplotteren - men problemet der er jo å huske batterier :smiley: )

Redigert av Krimart (see edit history)

Forsøker selv å finne et referanse punkt i samme retning som baugen peker, og gjerne ett annet sånn noenlunde på tvers... Det gir etter min erfaring best mulig kryssing av kursene... men jeg tar dette mye på slump siden for å "slå ihjel tiden" ombord... Ellers så noterer jeg posisjon hver halvtime under lengre utaskjærs seilas... det rekker stort sett for noen som går i 6-7 knop..

I en seilbåt hvor kompasset er montert på rattpidestallen og en kan bevege seg 360 grader rundt så kan en får en grei retning ved å sikte rett over kompasset mot punktet... Dette gir en grei indikasjon om retningen til punktet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Holder en armen strakt rett fram og spriker med tommel og lillefinger slik at disse danner en vinkel på omlag 80-90 grader, vil dette utgjøre temmelig nær 15 grader. Jeg har sjekket det flere ganger med autopiloten og det blir aldrig mye feil.

ad. planlegging:

Denne har vi ombord hos oss.

peileskive.jpg

Båtens heading settes på peileskivas i pilens retning iht kompasskurs der man tar hensyn til misvisning og deviasjon.

Deretter er det bare å velge mål og peile i vei. Resultatet strekes direkte opp i kartet etter kompassrosa.

Det må da være en fordel å forholde seg til bare ett kompass istedet for flere ”peilekompasser” med forskjellige deviasjonstabeller og ytre pårvirkninger i forhold til hvor man er plassert i båten når peilingen gjøres ??

Men denne avbilda peileskiva er noe voldsom synes nå jeg!

Er det kanskje noen her inne som vet om noe mindre, og sikkert myyye billigere, enn denne svære greia?

Har man selve grad-skiva så kan man kanskje forsøke å konstruere noe lignende selv hjemme i kjelleren?

I dagslys er det vel mange som også benytter ”over-rett” –peilinger? F.eks. når en stake er over-rett med en fyrlykt eller en fjelltopp, etc. Da fordres verken kompass eller peileskive. Bare å streke opp rett i kartet.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Man kan jo bruke enklere hjelpemidler. Man sitter stort sett på samme sted i samme stilling. Man kan bruke vindustolpene til å finne peiling på mye. Ett eksempel på dette er en båt som kommer mot en på styrbord side. Kommer båten før deg eller ikke? Bruker man aktiv vindustolpen vil det fungere mye likt som en peilelinjal på radar. Går båten forbi stolpen kommer den først frem, siger den "bakover" vil du komme først. Blir den liggene i samme vinkelen er det på tide å tenke nytt (skifte kurs).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...