mateco Startet 17.April.2009 Link til dette innlegget Startet 17.April.2009 I disse kartplotter-tider så leser jeg støtt og stadig om hvor viktig det er å ha papirkart ombord! Men hva bruker egentlig hvermansen til å peile bearing med?? Mange har jo bare et kompass ombord. Stopper du da opp og vender baugen mot peilepunktet?? Er det mange her inne som benytter en peileskive til å finne bearingen mot et mål? Nå ser jeg selvfølgelig bort ifra alle som har muligheter for radarpeling!! Man må jo ha en hvis manuell kontroll når man seiler etter en kurslinje Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Marwin Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 (redigert) Før brukte jeg et lite orienteringskompass, men for noen år siden fikk jeg et skikkelig bærbart peilekompass til jul Iflg. flere innlegg her, er det vel mange som har kikkert med innebygget kompass? Redigert 17.April.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
REM Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Har du ikke noe fast pungt å referere til er peilekompass og kikkert ubrukelig. Du henter da ut kursen din vha. kartet og kompassrosa, kompanserer for deviasjonen (feilvisning i kompasset grunnet magnetiske forhold ombord) og seiler denne kursen (bearing) etter båtens faste kompass. Missvisningen kan du i praktisis glemme. Den er liten i Scandinavia, og utgjør ofte bare en brøkdel av deviasjonen. Men for all del, missvisning på en grad på lange avstander kan utgjøre store feil, og gjør at du kunne bomme på Island feks. om du hadde tenkt deg dit. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
roaldbj Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Jeg har forsøkt flere systemer ombord og jeg har endt opp med en god kikkert med godt peilekompass. Det virker alltid til praktiske formål forutsatt at sikten er brukbar. Se denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=335084. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Samme her - altså en god kikkert med innebygget kompass. Enkelt og greitt, se på peilepunktet med kikkerten - og les av. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sydvesten Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 (redigert) Missvisningen kan du i praktisis glemme. Den er liten i Scandinavia, og utgjør ofte bare en brøkdel av deviasjonen.Men for all del, missvisning på en grad på lange avstander kan utgjøre store feil, og gjør at du kunne bomme på Island feks. om du hadde tenkt deg dit. I den grad du definerer Skandinavia til å være det sentrale østlandsområdet så er jeg enig.... men en som bor i Øst Finnmark deler neppe denne oppfatningen.. Der er misvisning på 11 grader og den bør etter mitt syn absolutt tas med i betraktning når en setter en kurs.. Fra Statens kartverk om misvisning I Norge varierer misvisningen fra ca 11 grader østlig misvisning i Øst-Finnmark til ca 3 grader vestlig misvisning på Vestlandet. Misvisningen er heller ikke konstant i tiden. Den magnetiske polen forflytter seg noe og dermed vil også misvisningen på de enkelte steder endre seg. I de siste 25 år har misvisningen i Norge øket med ca 1/10 dels grad pr år. Redigert 18.April.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Samme her - altså en god kikkert med innebygget kompass. samme her.....en god kikkert......har ett par enkle peilekompasser, men tycker kikkerten er enklast Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
REM Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Ooooppss Sorry SV, du har selvfølgelig rett. Det nordlige Scandinavia har relativ høy missvisning. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 dessutom så endrer den seg over tiden.... fann denne ..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 I dag. Kirkenes. Deklinasjon 13°11' Ø. Inklinasjon 78°31' Ned. Spikersuppa. Deklinasjon 1°46' Ø. Inklinasjon 72°41' Ned. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 (redigert) Har du ikke noe fast pungt å referere til er peilekompass og kikkert ubrukelig. Et kompass er et kompass uansett, og derfor ikke ubrukelig Antar at mateco's sprøsmål gik på hva baatplassens brukere foretrekker når man tar en peiling (ller bearing ).eks. hvs man tar en krysspeiling på fyr for å finne ut hvor man er uten hjelp av gps/kartplotter. En nyttig og morsom øvelse å gjøre en gang i blant også når man har kartplotter, så vet man hvordan man gjør det når plotteren svikter. Man kan jo f.eks. legge opp til å gjøre en "konkurranse " ut av det hvor en person sjekker fasit på GPS mens an annen tar peilingene, og så bytte roller. Ellers er en kikkert med innebygget kompass eller et håndholdt peilekompass det beste å peile med. Man kan selvsagt ta peileing med båtkompasset også men det blir ikke så nøyaktig. Selv har jeg gjerne med med følgende lille hendige sak (IRIS 50 fra plastimo): (I tillegg til en liten hådnholdt GPS som backup for kartplotteren - men problemet der er jo å huske batterier ) Redigert 18.April.2009 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Forsøker selv å finne et referanse punkt i samme retning som baugen peker, og gjerne ett annet sånn noenlunde på tvers... Det gir etter min erfaring best mulig kryssing av kursene... men jeg tar dette mye på slump siden for å "slå ihjel tiden" ombord... Ellers så noterer jeg posisjon hver halvtime under lengre utaskjærs seilas... det rekker stort sett for noen som går i 6-7 knop.. I en seilbåt hvor kompasset er montert på rattpidestallen og en kan bevege seg 360 grader rundt så kan en får en grei retning ved å sikte rett over kompasset mot punktet... Dette gir en grei indikasjon om retningen til punktet... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Alle seilere har en oppfattning om relativ peiling +/- 450, og +/- 1350. Hos noen er det merket på dekk. Alle har en oppfattning om relativ peiling +/- 900, 1800 og 00. Basert på dette kan de flest interpolere til en nøyaktighet på +/- 50. med øyne og pekefinger. Prøv selv. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Jeg har en gammel handholt radiopeiler ombord den har et glimrende peilekompass montert på toppen som jeg kan sikte mot kjente mål med og avlese kursen. I tilegg kan jeg selvsakt peile langbølgestasjner med den. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 En SeaFix kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Holder en armen strakt rett fram og spriker med tommel og lillefinger slik at disse danner en vinkel på omlag 80-90 grader, vil dette utgjøre temmelig nær 15 grader. Jeg har sjekket det flere ganger med autopiloten og det blir aldrig mye feil. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
GeirT Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Er det en slik som dette du har BMP ? Jeg kjøpte denne på ebay for 300 NOK (inkl. porto) fra England. Funker som bare det den, men det begynner å bli langt mellom radiofyrene. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
BMP Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Ja akurat manen til min. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Jeg ser at du har det gamle gode peilekompasset på den. Ikke det som kom senere i plastikk. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Denne har vi ombord hos oss. Båtens heading settes på peileskivas i pilens retning iht kompasskurs der man tar hensyn til misvisning og deviasjon. Deretter er det bare å velge mål og peile i vei. Resultatet strekes direkte opp i kartet etter kompassrosa. Det må da være en fordel å forholde seg til bare ett kompass istedet for flere ”peilekompasser” med forskjellige deviasjonstabeller og ytre pårvirkninger i forhold til hvor man er plassert i båten når peilingen gjøres ?? Men denne avbilda peileskiva er noe voldsom synes nå jeg! Er det kanskje noen her inne som vet om noe mindre, og sikkert myyye billigere, enn denne svære greia? Har man selve grad-skiva så kan man kanskje forsøke å konstruere noe lignende selv hjemme i kjelleren? I dagslys er det vel mange som også benytter ”over-rett” –peilinger? F.eks. når en stake er over-rett med en fyrlykt eller en fjelltopp, etc. Da fordres verken kompass eller peileskive. Bare å streke opp rett i kartet. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Man kan jo bruke enklere hjelpemidler. Man sitter stort sett på samme sted i samme stilling. Man kan bruke vindustolpene til å finne peiling på mye. Ett eksempel på dette er en båt som kommer mot en på styrbord side. Kommer båten før deg eller ikke? Bruker man aktiv vindustolpen vil det fungere mye likt som en peilelinjal på radar. Går båten forbi stolpen kommer den først frem, siger den "bakover" vil du komme først. Blir den liggene i samme vinkelen er det på tide å tenke nytt (skifte kurs). Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Jeg har forsøkt å bruke peileskive i flere år. Jeg har også forsøkt å benytte håndholdte kompass. 15 grders regelen har jeg også praktisert mye. Det er imidlertid ingen ting som overgår en god kikkert med godt peilekompass - la dette være hovedfregelen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Man kan jo bruke enklere hjelpemidler. . Vist kan man det. Jeg bruker samme metoden som deg men med skjøte, rekkestøtte eller hva de må være. Jeg bruker ingen hjelpemidler unntatt kartet under vanlig seilas. Orienterer meg på staker, odder osv, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Det enkleste holder som regel i lange baner, og jeg bruker et lite Silva peilekompass som er såpass lite at det er mer sannsynlig at jeg har det rundt halsen enn en stor kikkert. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Denne har vi ombord hos oss. Bjørn Det er ikke så lett å få med seg alt som er av dubbeditter ombord, men denne hadde jeg oversett. Får skjerpe meg til sesongstart. Tror jeg satser på kikkerten videre. Rederinnen på Tulla. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.