BårdK Startet 18.April.2009 Link til dette innlegget Startet 18.April.2009 Trenger å skifte baugpropell da et av bladene er skadet. Regnet med at det bare var å skru ut skruen, fjerne anoden og trekke av propellen. Problemet er at jeg ikke får rikket på anoden. Kan jeg kakke det av med et stemjern eller lignende, eller har noen bedre tips? Sitér dette innlegget Link to post
signe Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Trodde det satt en 13mm mutter bak zinkanoden. har selv en sleipner sp40 . om dette ikke går kan du bruke et lite avtrekk, om du ikke kommer til med dette. Sag av propellbladene med et løst baufilblad Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Sjekk om det ikke står en gjennomgående skrue i propellen, det gjorde det på min baugthruster. (skrap vekk rura) Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
BårdK Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Jeg får fint ut skruen, så det er nok ingen mutter. Det kan derimot hende at det er en gjennomgående skrue gjennom propellen, det skal jeg sjekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Hei, og takk for sist Jeg byttet anode i fjor vår på vår Sleipner SP 4hk. Det var forsåvidt ikke mye igjen av den anoden jeg skulle erstatte, men jeg bare skrudde ut skruen og satte på den nye anoden, uten noe mer mikk-makk enn det. Vil ikke ha skylden for at du ødelegger noe, men jeg mistenker at det skal gå an å kakke den løs hvis du har tatt ut skruen. Propellen sjekket jeg ikke hvordan de har festet, men det ser du vel når anoden er borte. Mvh Arne Armoa PS Hvis baugpropellen på Seaco'n bortenfor Baltic'en min ligner på Sleipner sin, kan du jo ta en titt der. Tror selve baugpropellen, som nå ligger løst inni der, skal festes med mer enn en skrue. Det er nok et annet merke, siden den er rød, så det er ikke sikkert det er all verdens hjelp i å se der....... Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 (redigert) Hei ! Skru ut umbracoskruen - fjern anoden, og det kommer til syne en mutter - når mutteren er fjernet kan du ta av propellen. Anoden har en form slik at den "slutter om" mutteren, den må mao rett ut - det nytter ikke å vri den rundt. -koh Redigert 19.April.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Takk for svar (og takk for sist i Leangbukta, arnemoa). Då må jeg finne på noe å dra med slik at jeg får løsnet anoden, når det er gjort vil det da høyst sannsynligvis gå greit å løsne propellen. Tråden skulle jeg kanskje ha kalt "Problemer med å få av anode til baugpropell". Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Jeg har en Jabsco impelleravtrekker liggende i båten, men den får du vel ikke plass til, kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Det sprørs, men jeg får prøve å komme med ned på dagtid og spørre om å låne et eller annet fra AB Marineservice som kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Tok av en slik ifjor. På den var det umbrakoskruer som holdt den selv om mutteren var av. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Jeg vil tro at sinkanoden har korrodert litt, og utvidet seg noe. Det som holder den er da høyst sannsynlig nærmest å regne for "bøss" og gammel vane. Sinkanoden har en sekskantet tilpasning på innsiden som går utenpå mutteren for selve propellen. Det er vel der den sitter litt fast. Gi den et kakk eller to, så burde det løsne. Min propell er forøvrig en Sleipner SP60, men det så veldig likt ut (vet ikke hva du har). Jeg har også kun den ene umbrako skruen i anoden som holder den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.