Jump to content

Problemer med å få av baugpropell

BårdK

Recommended Posts

Hei, og takk for sist :smiley:

Jeg byttet anode i fjor vår på vår Sleipner SP 4hk. Det var forsåvidt ikke mye igjen av den anoden jeg skulle erstatte, men jeg bare skrudde ut skruen og satte på den nye anoden, uten noe mer mikk-makk enn det.

Vil ikke ha skylden for at du ødelegger noe, men jeg mistenker at det skal gå an å kakke den løs hvis du har tatt ut skruen.

Propellen sjekket jeg ikke hvordan de har festet, men det ser du vel når anoden er borte.

Mvh Arne Armoa

PS

Hvis baugpropellen på Seaco'n bortenfor Baltic'en min ligner på Sleipner sin, kan du jo ta en titt der. Tror selve baugpropellen, som nå ligger løst inni der, skal festes med mer enn en skrue. Det er nok et annet merke, siden den er rød, så det er ikke sikkert det er all verdens hjelp i å se der.......

Jeg vil tro at sinkanoden har korrodert litt, og utvidet seg noe. Det som holder den er da høyst sannsynlig nærmest å regne for "bøss" og gammel vane. Sinkanoden har en sekskantet tilpasning på innsiden som går utenpå mutteren for selve propellen. Det er vel der den sitter litt fast.

Gi den et kakk eller to, så burde det løsne.

Min propell er forøvrig en Sleipner SP60, men det så veldig likt ut (vet ikke hva du har). Jeg har også kun den ene umbrako skruen i anoden som holder den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...