Jump to content

Kjøp av Orrskär 27, 280 drev med duoprop?


blackdev

Recommended Posts

Hei folkens, ny sesong er i full gang og vi er i byttemodus :sailing:

 

Vi har nå ett tilbud om å bytte vår 1993 Nor-Dan 6100 i en 1978 Orrskär 27 med Volvo Penta AQA 40 med 280 drev og duoprop.

 

Jeg vet ikke hvilken VP motor det er men satser på at det er 130 hk utgaven, så ikke noe idmerke på motoren da jeg besiktiget den, hvor sitter dette?

 

En annen ting jeg funderer på er at på Orrskärs hjemmesider står det at båtene er levert med forskjellige motorer, forskjellige drev, enten VP 260 , 280 ELLER duopropdrev, dette er altså tre forskjellige drev, problemet mitt er at på den båten som vi ser på så sitter det ett drev med 280 merke, MEN det er duoprop instalasjon? Finnes det altså 280 drev med duoprop originalt selv om dette er to forskjellige drev i katalogene? :confused:

 

Er det ellers noen som har erfaring med disse båtene, er det trygge og gode båter, ett ok kjøp eller en "uselgelig" båt i markedet?

 

Må innrømme at jeg ikke hadde hørt om dette merket før den dukket opp i min e-post kasse, men jeg liker linjene på den, har sans for store båter med v-bunn og klassiske skipslinjer! :yesnod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Du har også 280 duoprop, det eneste som er ulikt er undervannshuset. Ved og ta av SP huset så kan du montere DUO huset på. Dette huset er likt på 290 . Du kan se at det er duoprop på en kort tykke aksel utenpå den tynne lange.

Inne på forumet her ligger det en oversikt på alle Volvo drevene Her er URL: https://baatplassen.no/i/index.php?act=atta...post&id=363

Redigert av Draco20 (see edit history)
Link to post

Hei!

Min forrige båt var 1978 Orskær 28. Den hadde 280 singel og VP AQD40 - 130 Hk. 19-20 knop max og kruserfart 16 kn.

Trygg og solid båt. Bare fine greier mens jeg hadde den. Stillegående. Orskær var først ute med dobbel motorkasse. Sjekk gummitettingen bak rundt transom. Kan oppstå lekkasje der. Ellers er ekshaustbendet etter turboen en sak som kan trøble hvis den er tæret. Men bend kan skaffes. Det går hauevis av D40-er enda. Vi hadde mange trivelige turer gjennom flere år med båten. Lykke til hvis du handler!

Link to post

Takk for nyttig info og gode svar!

 

Jeg tittet på båten i dag, har ett spørsmål til når det gjelder drevet, innenfor innerste propell så var det en ca 1 cm bred ring i tilsynelatende samme materiale som resten, iallefall når det gjelder farge, men denne hadde det eiret hull i flere steder, er dette en form for sink beregnet på drev?

Har aldri vært borti hekkagregat/drev før, håper at det er en form for sink, hvis ikke kan det jo fort bli dyrt?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Alt er omsettelig bare prisen er rett! Så da er det bare om å gjøre at du betaler rett pris selv da.. :wink:

 

Ellers har jeg sett at disse båtene har fått hederlig omtale i svenske båtblader, men de er nok ikke like vanlige her til lands. Men etter hva jeg har lest så skal det i alle fall være skikkeligs saker..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...