Jump to content

Hvordan ankre mot svaberg?


coco

Recommended Posts

Hei, i dag var første gang vi gikk i land på et svaberg fra båten..

Vi kom oss på land, tror båten hadde det greitt - men vi er litt usikre

på hvordan dette egentlig skal gjøres.

 

Var ca 7 meters dybde hvor jeg slapp ankeret på vei mot svaberget, beregnet ca 25 meter synketau,

så til at ankeret hadde fått ok feste etter at madammen hadde kommet seg på land med 2 tau :smiley: .

Deretter meldte spørsmålene seg.. for jeg mener å ha sett båter fortøyd på tilsvarednde måte men 4-5 meter fra land (anker akter).

Dette virker som en bedre løsning, men jeg har ikke prosessorkraft til å forstå hvordan dette går til :crazy:

 

Vi lå altså for tett mot land følte jeg, men vi skulle jo også i land, og komme oss tilbake uten og svømme :smiley:

 

Noen gode råd til en nybegynner?

Askeladden 705, 4,2L Mercruiser

Link to post
Tja, ankervinsj med fjernkontroll har jeg hvertfall....

 

Jepp dette er helt overlegent og løser det typisk dillemmaet (så sant det ikke er vindstille og blikkstille vann):

Båten må ligge langt nok fra land slik at ikke bølger/hekksjø/vind gjør at båten går i fjellet, samtidig som at

den må ligge såpass nærme at man ikke må drive risikosport for å komme iland...

:giggle:

Link to post

Når du har lagt deg til slik som du gjorde nå så tar du en daumann (noe tungt) og firer ned ankerlinen slik at den henger en meter eller så over bunn. Slakk på fortøyningen framme og båten siger ut til daumannen ligger på bunn. Selv bruker jeg en sammenslått paraplydregg som jeg hekter på ankerlinen med carabinkrok til daumann, da har jeg reserve anker også om jeg skulle være uheldig.

 

Og ja, det hjelper mye selv om det kommer kraftig hekksjø rett bakfra......

Redigert av Suzumar (see edit history)
Link to post

Slippe dreggen i passende avstand til dybde, vindrettning og avstand til omgivelsene.

Slippe båten fram til berget, "matrosen" kan bremse, dersom vind, kast ankret derfra vinden kommer fra.

NB: Landtauet bør være dobbelt lengde, ta tauet i en festeanordning og tilbake til båten.

Da slipper dere å gå på land igjen... og kan regulere hvor langt dere ligger fra land.... :yesnod::drink:

Har dere sett de gammle hurtigrutene legge til, og fra kai i litt vind ---- og til storm? (Uten "Brunvoll" baugpropell)??

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post

Jeg har endel "båtregler" nå det gjelder å legge til, enten det er til svaberg eller kai.

Regel 1: Det er vanskelig å legge til - dette betyr at det alltid må gjøres mye forarbeid med vurdering av bunnforhold, dybder, vind, bølger, strøm, mannskap, løsninger ombord, bruk av forkatting, bruk av fender for å vise ankerutlegg, o.a.

Regel 2: Det er ingen skam å snu - det er bedre å avbryte ankringen enn å utsette mannskap og båt for skader.

Regel 3: Planlegg ankringen en gang til.

Link to post

Ser ut som du har gjort helt rett. Er det smult farvann behøver ikke båten ligge langt fra land. Du har lagt dreggen/ankeret i grei avstand, men om du føler deg usikker er det bare å legge den litt lenger ut og som over nevnt vil en daumann trekke båten ut om du slakker fortøyningene foran. Er det så utrygg havn at jeg må legge båten 4-5 m fra land velger jeg en annen havn. En slik havn vil jeg i alle fall ikke velge for overnatting.

Link to post

Der vi ligger er det somregel 4-8meter dypt der vi slipper ankeret og vi ender somregel opp med å ha ute 30-40meter (ankarolina med bruce og ingen kjetting) så sklir vi stille og rolig inn og jeg går på land og trekker tauet tilbake ombord (viktig for å kunne forlate enklest mulig , vi legger oss med baugen en halvmeter fra berget og om natten slipper vi oss gjerne ut en halvmeter til sånn ca , har en ca 10kilos daumann som fires ned på ankerlina.

Har gjort det slik i mange år og det fungerer veldig fint.

Det viktigste er å ikke stresse og å ikke være redd for å angre og prøve på nytt om man ikke er fornøyd med hvordan man blir liggende , vi går altid helt in der vi tenker å ligge for å sjekke at det ser perfekt ut og at vi har dybde nok før vi begynner å lefle med anker.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Min daumann er 3-4 kg, til 3600 kg båt. Høres latterlig lite ut, men det skaper det der lille draget i ankertauet som skal til for å skape litt fjæring og holde båten vekke fra svaberget. Har brukt denne i mange år, med god erfaring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Jeg har endel "båtregler" nå det gjelder å legge til, enten det er til svaberg eller kai.

Regel 1: Det er vanskelig å legge til - dette betyr at det alltid må gjøres mye forarbeid med vurdering av bunnforhold, dybder, vind, bølger, strøm, mannskap, løsninger ombord, bruk av forkatting, bruk av fender for å vise ankerutlegg, o.a.

Regel 2: Det er ingen skam å snu - det er bedre å avbryte ankringen enn å utsette mannskap og båt for skader.

Regel 3: Planlegg ankringen en gang til.

Bare sånn at du ikke skal føle deg alene roaldj. Så gjør jeg det akkurat som deg. Noen synes kanskje at jeg overforsiktig, men det er bedre enn å få skader. :yesnod:

Link to post

Jeg såg engang en som hadde en slags trinse i enden av kjettingen på ankeret. Han kastet ankeret, hadde så to tauender fra ankeret der han festet den ene enden i båten (akter) og den andre tok han med seg i land slik at han kunne trekke båten utover fra land mens han stod på land. Manuell ankervinsj ??

Han hadde altså to tau i land, det ene fra trinsa på ankeret (som igjen var fast akter på båten), og det andre direkte fra baugen på båten (slik vi vanligvis gjør).

Vet ikke om dette er en god løsning, kanskje er det noen andre som har sett/benyttet noe slik?

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

Å ankre opp mot berget er ikke allid så lett nei. Spesielt om en har en båt med litt vindfang og det blåser. Utenbordsmotor gjør det også ekstra vanskelig fordi en slipper ankeret forran propellen og motoren er i veien om hekken dreier litt. Det er en fordel å være tre personer. En som står til rors, en som står på baugen og går i land og en som står akter og passer på at tauet ikke går i propellen.

 

Men det går å lage seg til systemer som gjør at en klarer dette alene med båter i trådstarter sin størrelse, selv med utenbordsmotor. For meg så krevde det litt ekstra utstyr:

1. monterte dreggsenker (kjøpt på Biltema) Dreggsenker er en slik sak en henger ankeret på som løser seg ut når en drar i en tråd eller trykker på en knapp ved styreposisjon.

2. en taulåser som ofte blir brukt på seilbåter (sealclamp?)

 

Framgangsmåten for å klare dette alene selv med vind og stor avdrift er som følgende:

- heng ankeret på senkeren før en begynner å manøvrere seg mot svaberget. Fest også fortøyningstauene i baugen og legg det slik at det er lett å ta med seg når du går i land

- Ha ankerlinen klar slik at den kan renne gjennom hånden din

- styr båten mot svaberget og løs ut ankeret (feil som ofte gjøres er at en slipper ankeret for sent, altså for nærme svaberget)

- la ankerlinen gli gjennom hånden din. Hold hånden så høyt at linen kommer over utenbordsmotoren om en har det

- samtidig som ankerlinen glir ut går en mot svaberget. Ha så stor fart at du ikke driver av. Ved vind forfra eller fra sidene er det spesielt viktig å ikke stoppe båten under prosessen slik at den driver av

- når en er kommet så nær at en kan stige i land har en ikke mye tid før en driver av. Legg tauet i taulåsen ( å slå knuter tar ofte for lang tid, og å la ankerlinen ligge løst uten feste fører til stress når en skal feste båten i land, linen regger ut...)

- vær rask frem, ta med deg fortøyningstauene og gå i land

- fortøy, klips på daumannen på ankerlinen og juster slik at båten ligger fint. Om en ordner seg slik at alle tauendene er på båten slipper en å forlate båten under justeringene.

 

Av og til kan det være like enkelt å sleppe ankeret fra baugen og la båten ligge utpå og ta gummijollen til land.

Redigert av Suzumar (see edit history)
Link to post
Hvor stor/tung er båten din Enzo?

Har ny båt nå som er 6,9tonn , båtene tidligere som jeg altid har gjort det slik på har vært 4tonn, 5,7 tonn og 5,4tonn , bruker samme oppsett på den nye båten , tror det vil holde greit på den også. har hatt bruceanker på 10 og 13kilo , nå på den tyngste båten har jeg 10kilo og tror nok det rekker greit nok

Link to post
Der vi ligger er det somregel 4-8meter dypt der vi slipper ankeret og vi ender somregel opp med å ha ute 30-40meter (ankarolina med bruce og ingen kjetting) så sklir vi stille og rolig inn og jeg går på land og trekker tauet tilbake ombord (viktig for å kunne forlate enklest mulig , vi legger oss med baugen en halvmeter fra berget og om natten slipper vi oss gjerne ut en halvmeter til sånn ca , har en ca 10kilos daumann som fires ned på ankerlina.

Har gjort det slik i mange år og det fungerer veldig fint.

Det viktigste er å ikke stresse og å ikke være redd for å angre og prøve på nytt om man ikke er fornøyd med hvordan man blir liggende , vi går altid helt in der vi tenker å ligge for å sjekke at det ser perfekt ut og at vi har dybde nok før vi begynner å lefle med anker.

Jeg gjør det samme uten daumann. Dvs. strammer ankeret etter at de andre er på land - er fortsatt den sprekeste i familien hva angår å hoppe i land :diving: Når det er sagt er det sjeldent noe problem grunnet baugspydet.

Link to post

Veldig interessant lesning, spesielt for meg som er fersk.

 

Min båt er ikke store greiene, men alikevel har jeg ennå ikke turt å legge til noe svaberg/holme av to årsaker. Frykt for å skade båten, samt at jeg rett og slett ikke har noen erfaring / noen rundt meg med erfaring. Så hvis det er noen gamle sjøulker fra Sandefjord her inne, så får dere være med ut en dag og vise meg hvordan ting skal gjøres! :D Føler liksom jeg går glipp av endel kos ved å bare duppe rundt i skjærgården og ikke legge til noen steder...

Link to post

Forstår deg godt TomasK, men det er bare å finne fram utstyret, gå til en egnet plass uten tilskuere og øve. Det verste er at det ser så forbaska lett ut for alle andre. Samtidig så er det greit å huske på at ved litt vind er det faktisk mye lettere for dem som har båt med kjøl, avdriften blir så mye mindre.

Med din båt og en fin sommerdag kan du, selv om det ikke ser så elegant ut, klare deg lenge med å hive dreggen uti etter noen har gått på land og har kontroll på de tampene. Er det vind og om du har litt lengde på de tampene kan du sogar bakke litt ut igjen og sleppe ankeret og personen på land hjelper til å holde baugen inn mot land.

 

To ting som skal til for at du lykkes en fin sommerdag med mange tilskuere med skadefro i blikket: Utstyret klart og øving!

Link to post
Jeg såg engang en som hadde en slags trinse i enden av kjettingen på ankeret. Han kastet ankeret, hadde så to tauender fra ankeret der han festet den ene enden i båten (akter) og den andre tok han med seg i land slik at han kunne trekke båten utover fra land mens han stod på land. Manuell ankervinsj ??

 

Dragtau/Dragfortøyning er mye brukt i nord, der tidevannsforskjellen stort sett umuliggjør vanlig ankring med baug mot svaberg. Mye av det samme, men med enda en tauende å holde oversikt over. Etter noen forsøk er jeg endt opp med å legge alt klart i baugen, før jeg sender en på land med en tauende (bukta av et dobbeltkveilet tau), for så å bakke utover mens dragfortøyningen stort sett legger seg selv. Ser veldig enkelt ut når det virker :)

 

dragtau.jpg

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...