Enzo Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 (redigert) Jeg gjør det samme uten daumann. Dvs. strammer ankeret etter at de andre er på land - er fortsatt den sprekeste i familien hva angår å hoppe i land Når det er sagt er det sjeldent noe problem grunnet baugspydet. Det er et par andre fordeler med daumann for oss som ikke bruker kjetting og det er at trekkpunktet for ankeret flyttes nærmere bunnen og det andre er at tauet kommer seg raskere ned under overflaten og dermed er muligheten for at noen forbipasserende kjører den inn i propellen mindre , den fungerer også som en rykkutjevner Redigert 19.April.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg bruker daumann i tillegg til noen meter kjetting nederst. Med daumannen får en båten lenger ut fra svaberget enn med kjetting, Det er også lettere å regulere hvor langt ut en vil ha båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Takk Tjhe!!! Skulle ønske alle var like flinke til å visualisere hva de mener. Jeg er utdannet styrmann, men har aldri hatt småbåt, så sånne ting er litt gresk for meg, inntill jeg ser slike visuelle forklaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Jeg bruker også daumann. Veier vel knapt 1 kilo, men gjør jobben for meg i min Nidelv 24. Er egentlig bare en midlertidig sak som varte i hele fjor: En stein, et tynnere tau og en carabinkrok som vandrer nedover dreggtauet. Fester den på ca 3-4 meters avstand fra hekken, avhangig av bunnforholdene. Burde egenlig vært tyngre. Tipper en 3 kilos metallklump hadde vært bedre... Her er en illustrasjon for å vise hvordan det fungerer. Tok inn solen for å forutsi hva slags vær vi får i år... Max slakk = Max slakk på dreggtauet. Jeg sørger alltid for at båten holder ok avstand til svaberget. Med det mener jeg alt fra 0,4 til 1,2 meter fra nærmeste glassfiber til nærmeste stein over vannlinjen. Under vannlinjen kan det godt være mindre svstand. Dette bestemmes av hvor urolig farvannet er, dvs hvor urolig liggeplassen er. Jeg har kun erfaring fra steder med relativt liten endring mellom høy og lavvann. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kasund Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Skal daumennen ligge på bunnen, eller litt over? La oss sei at det er ca 7meter under hekken på båten... Har enda ikke turt å legge til slik... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Jeg lar den skjelden ligge på bunnen (da skal det være grunt). Poenget er at daumannen skal trekke båten din så langt ut fra svaberget som du ønsker. Poenget mitt over er at daumannen ikke skal være det eneste som holder båten din borte fra svaberget. Jeg strammer alltid inn dreggtauet nok til at båten (uten daumannen) aldri vil dunke i svaberget. Daumannen er kun til for å trekke båten litt ekstra vekk fra land. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mons Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Daumann skal fortrinnsvis henge fritt i vannet. Den fjærer ikke like fint hvis den ligger på bunnen. Du får mest effekt ut av den hvis den ligger midt mellom båten og dreggen hvis det er dypt nok til at den fortsatt henger over bunnen der. Kommer an på bunnforhold og vinkel på tauet. Langt dreggtau med daumann midt på gir best effekt. Hvis du har god plass på svaberget ditt kan du fortøye med baugen tett inntil land. Når du er ferdig med å "losse" flytter du fortøyningsfestet på land noen meter til siden. Båten kommer da litt lenger ut. Hvis det er riktig vanskelig med båter som passerer og lager sjø kan du ha en liten daumann på lina til land også for å unngå kraftige rykk i landfestet. Med litt lengde på tauene og gode daumenn tåler du å ligge fortøyd selv om det kommer store båter med mye sjø.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.