Jump to content

Tips om godt ankerfeste?

Patton

Recommended Posts

SITRAP fra innlandet: Mjøsa og Vorma stiger fort, ligger over årsnormalen, så kanskje vi kan sette ut båtene ganske tidlig i år. Grunnen til at jeg venter ivrig på tilstrekkelig vannstand er at vi slo til på Båtmessa i år, det ble en Askeladden C6 m/220 Mercruiser fra konkursboet som Lundegruppen kjøpte. Tidligere har jeg hatt maxfart på mine båter fra 6 - 13 knop, så nå antar jeg at 4 timersturen fra Eidsvoll til Hamar blir noe redusert.... :-)

I vårt nye båtkonsept inngår stor henger og en firhjulstrekker som godt klarer båt og utrustning. Tanken er at vi drar til saltvann når sjansen byr seg, det burde være lettvint med denne type båt m/henger. Tidligere har vi måttet leie lastebil for å få oppleve vår herlige kyststripe.

Imidlertid trenger jeg tips til godt ankringsfeste for denne type båt. Tidligere har jeg hatt elektrisk ankervinsj på båtene mine m/bruce ploganker. Vår nye båt leveres med paraplydregg. Jeg har i første omgan ikke tenkt å investere i ankervinsj. Hvordan kan jeg på en relativt lettvint måte sikre litt bedre feste enn det paraply dreggen gir ved overnatting i uggent vær? Jeg tenkte at jeg kunne ha et ekstra anker liggende i en kasse i båten som kan nyttes ved behov. Tips fra det kunnskapsrike forumets medlemmer?

Mvh

Patton

Redigert av Patton (see edit history)

I Mjøsa er det mye mudder og sand/leire. Men det er ikke der utfordringen er størst, jeg er godt kjent med forholdene der. Langs kysten er min erfaring at værforholdene er litt vanskeligere mer ustabile enn på innlandet. Takker derfor for tipsene ang 7,5 kg bruce for å sikre at "skippersøvnen" blir god nok.

Patton

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...