Jump to content

Defekt topp, salvannskjølt Yanmar 3QM30


skoppy

Recommended Posts

Hei håper på og få noen fornuftige synpunkter

Har en Yanmar 3QM30 med sprukken topp denne er salvannskjølt,motoren har gått 1700 timer resten av motoren ser egentlig veldig bra ut.Manifoild er jo noe rustent,men ser ikke ut som det er noe alvorlig har også en komplett lik motor som er ombygd til ferskvannskjøling den også med sprukken topp den ser også bra ut ellers.

Ny topp med pakninger vil koste ca 28000.- ny motor koster vel ca 90000.- eller mer bytter en toppen og det som hører med og bygger den om til ferskvannskjøling burde en vel kunne ha en god motor i mange år har som sagt en delemotor med ferskvannskjøling og kan gjøre jobben selv.

hva menner derre håper på raske og gode svar fra dere.Eventulet tips til hva en bør gjøre og eller anbefalling av ny motor

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Defekt topp Yanmar. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

har sett på dene før men da sitter jeg jo med tre gammle motorer så lenge alt annet er tilsynelatende bra og har en komplett delemotor så burde det vel teoretisk være like lønsomt (ulønsomt)og bare kjøpe en ny topp ???? :eek::eek::cryin:

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

Jeg ville vært meget skeptisk til å legge ut over 30.000,- på en gammel sjøvannskjølt motor! Riktignok er det toppen som pleier å ryke på disse motorene, men resten tæres også. Så selv om dette problemet blir løst, så kan det jo fortsatt skje litt forskjellig. Men nå har du jo fordelen med å ha en ekstra motor da, så da har du jo litt å hjelpe deg med. Ikke lett dette her, alternativet er vel en brukt motor i samme prisklasse som du ikke kjenner tilstanden på. Så kanskje en ny topp kan være lurt likevel? Hvem vet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

har et alvorlig problem ja men en annen gammel motor til samme pris får jeg ikke lov og kjøpe av min bedre halvdel hun går for en ny motor,men den koster jo nesten like mye som båten er verdt har en sollux 24 som er ny oppusett :headbang:

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

Ikke lett dette nei! Selv holder jeg på å bytte til ny gammel motor nå, etter at den forrige havarerte etter kun ett års bruk. Kunne aller helst tenke meg helt nytt, men med de prisene som er på denslags så er det desverre ikke aktuelt. En ny motor vil koste mer enn båt og motor vil være verdt etterpå, og det synes jeg er litt for drøyt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

ok har en 38 hk yanmar som ikke er pakket ut av kassen den har stått i en kjeller i to år og da får jeg en sollux 24 ac med på kjøpet for 70000.- båten har vært under vann men det må jo gå an og får solgt den til en som vil ha en billig båt går kansje for den

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

Vi hadde samme problemet med vår 3qm30.

Vi var så heldige å få tak i en delemotor hvor toppen var forholdsvis bra.

Den var ikke sprekt,men den hadde stått med saltvann i så det ble noen timer med slipepasta og drill på ventilsete ringene.

Den virket problemfritt forrige sesong og vi håper den varer noen år til.

Byttet også samtlige pakninger,stempelfjører osv.

Totalt kostet dette oss ca 6000,-

delemotor ga vi 1500 for :cheers:

 

Uansett lykke til!

 

Mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

Link to post

En topp kan vel kanskje skaffes billigere fra utlandet?

 

Med ny topp, og ombyggning til ferskvannskjøling, så vil denne motoren gå svært lenge ennå siden den kun har 1700 timer på baken.

Er anodene skiftet sånn passe regelmessig, så er det trolig lite tæring i den motoren, så hvorfor kjøpe ny? Vil den nye motoren gå i 1700 timer uten feil? Hvem vet.

Trolig går den i 1700 timer til om den får en ny topp.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

sinkanoder er byttet hvert år og motoren ser ikke ut som den er tæret noe ser heller ikke ut som den er slit i sylinder foringene heller og 1700 timer på en slik motor er jo ikke mye så jeg får prøve og få tak i en ny topp

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

Vet du hvorfor toppen er sprukket, skoppy? Er det på grunn av for høy kjølevannstemperatur?

 

Når man snakker om sprekker i toppen på saltvannskjølte motorer fra Yanmar, kommer det ofte av at eksosmanifold er full av saltavleiringer og/eller rust. Dette fører i neste omgang til for høy driftstemperatur på motoren som kan ta knekken på toppen. Et forvarsel på tilstoppet eksosmanifold kan være at man må skifte impeller ofte. Det er enkelt å unngå for høy kjølevannstemperatur ved å demontere og rengjøre eksosmanifolden. Man kan skrape ut saltavleiringene/rusten, legge den i en oppløsning med Systemrens og/eller syrevaske den. Deretter er det bare å montere den på plass igjen med ny pakning og bruke motoren ca. 10 år til neste rengjøring! Dette vedlikeholdet er meget billig og enkelt, men det blir tydeligvis slurvet mye ettersom man klarer å havarere toppen. Toppakningen på disse motorene fra Yanmar, har også små hull for kjølevannsgjennomstrømning som kan gå tette eller delvis tette. Systemrens løser dette problemet. Saltavleiringer/rust er vanlig på de fleste sjøvannskjølte motorer, enten de eksempelvis heter Yanmar, Volvo Penta, Bukh eller Sabb.

 

Et metode man med fordel kan benytte i tillegg, er å stenge sjøvannsinntak, koble fra slangen fra sjøvannsinntaket og sette denne ned i en oppløsning med Systemrens. Motoren vil da suge inn denne blandingen som vil løse opp salt og rust både inni motor og i eksosmanifold.

 

Mitt inntrykk er at moderne ferskvannskjølte dieselmotorer med høy ytelse i forhold til vekt/slagvolum, og som har varmeveklser, ladeluftkjøler og oljekjøler, og gjerne også giroljekjøler, krever hyppigere rengjøring/rensing av saltvannsdelen av kjølesystemet enn hva som er tilfellet med rene sjøvannskjølte motorer for å holde normal driftstemperatur. Ferskvannskjølte motorer krever etter mitt syn like mye eller endatil mer vedlikehold enn rene saltvannskjølte.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Hei og takk for tipset har sendt han en mail nå litt rart ikke jeg fant den da jeg søkte på finn.no i går

noen som har overhalt disse motorene før

Hørte noen snakket om at de rustet eller iret noe veldig i mellom sylinder foringene

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

ja men har ikke budsjett nå til og kjøpe så dyr motor restaurerte nesten hele båten i fjor sollux 24 ac med nye stoler og puter ny kalesje og nytt skai trekk inne i helle båten så båten er jo som ny ellers med en ny kina motor så er båt sesongen i gang med en ny topp ok men bør nok ta ut motoren og rense den for drit i kjøle kanaler og diverse

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...