Jump to content

Defekt topp, salvannskjølt Yanmar 3QM30

skoppy

Recommended Posts

Har hatt 2QM22 som er samme mtor men med kun to syl. Her røk toppen på samme måte. Ny topp fra Yanmar ble kjøpt :sad: til den nette sum av 23' lapper. Dette var for ca 15 - 20 år siden. Svogeren overtok båten og bygget om til ferskvannskjøling. Motor ble renset etter alle kunstens regler før dette ble montert. Men etter noen få år og få gangtimer begynte denne å tape seg, mistet gradvis effekt. Endte opp med at han la ut 75' lapper for ny 33 hk. Vetus motor.

Det ble "ny" båt med denne motoren, støy, vibrasjoner osv. Alt ble bedre og verdien økte. Ved salg gikk budene oppover og det med en 29 år gammel båt !!!!

Lagt til...

Han som kjøpte den gamle motoren hadde selv en defekt 3QM33/30 som hadde defekt topp. Motoren ble solgt etter to annonsedager...

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Har undersøkt World Wide må nok kjøpe ny topp igjenom forhandler sitter delvis med telefonen i hånder og lurer på og ringe sverige for en ny kina motor de skryter en del av den har vært i kontakt med andre også som sier den er grei eller ringe yanmar og få ny topp og sitte med en gammel motor som en ikke vet om en må gjøre noe mer med

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

ja sikkler på ny motor pr dags dato får en alt en trenger av deler i norge og sverige vanlige ting som oljefilter og dieselfilter burde ikke være noe problem og tar en godt vare på den burde der ikke være så mye som skulle gå i stykker på en ny motor

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Det kunne vært interessant å få høre hvorfor toppene på deres omtalte motorer sprakk, LA3939, 880 og skoppy. Jeg hadde blitt takknemlig for å få vite dette, og kanskje også eksisterende eiere av disse motorene kan ha interesse av denslags informasjon slik at de kan sette i verk eventuelle forebyggende tiltak.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Det kunne vært interessant å få høre hvorfor toppene på deres omtalte motorer sprakk, LA3939, 880 og skoppy. Jeg hadde blitt takknemlig for å få vite dette, og kanskje også eksisterende eiere av disse motorene kan ha interesse av denslags informasjon slik at de kan sette i verk eventuelle forebyggende tiltak.

Ventilsetene løsnet og sprekken i toppen var mellom eksos, innsugsventilene og dyse hullet.

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Capitaine, hvorfor vet jeg ærlig talt ikke, men jeg kan fortelle hva som skjedde med min motor.

Litt historikk først, 3QM30 har aldri så vidt jeg vet vært levert som annet enn saltvannskjølt. Min ble montert inn i båten i 1982, og på ett eller annet tidspunkt mellom da og 1998 da jeg kjøpte båten ble den bygget om til ferskvannskjøling. Forrige eier gikk dessverre bort like etter at jeg kjøpte båten så jeg vet ikke når ombyggingen skjedde.

Ferskvannskjølingen var et lukket system, med kjøleribber under båten. Ferskvannet sirkulerte "internt" i motoren, og når en termostat ble varm nok shuntet den ferskvannet gjennom kjøleribbene under båten. Ekspansjonstanken var en støpejernstank med en propp i og i proppen var det et hull for å slippe luft inn og ut. Mooren hadde ikke timeteller, så det er fullstendig ukjent.

La meg spole frem til oktober 2005. Nydelig søndag, skulle ut på tur. Etter ca 10 minutter på marsjturtall (ca 2400 rpm) gikk kjølealarmen. Ekspansjonstanken var tom, og det kom steam ut av hullet i proppen. Etterfylte med vann og gikk lykkelig videre. Ca 2.5 time senere skjer det samme, kjølealarm. Stopper motoren, og konstaterer at det på nytt er en "tekjele" under motorromsluken. Skrur ut proppen, som farer til værs som var den en romferge - men den faller rett ned igjen i båten. Det var "kjøle" varmt ja! Etterfyller vann igjen, og går hjem (ca 30 minutter) på redusert turtall. Prøver å bytte termostat, til ingen nytte. Prøvetur viser at ved mer enn 2000 omdreininger på motoren står kjølevannet som en fin sprut ut av hullet i proppen. Kontakter merkeverksted som konkluderer med at toppen er "gåen". Får tre tilbud fra merkeverkstedet, ny topp, ny 38hk Yanmar som skulle passe de eksisterende motorfestene og ny 72 hester. Gikk for 72 hesteren.

Som jeg tidligere har nevnt var det mest "peace of mind" faktoren som slo inn med tanke på at jeg ikke reparerte den gamle motoren. Det var en eiegod motor så lenge jeg hadde den, dieselforbruket var lite, og på 2400 rpm gikk den veldig pent, man kunne ikke merke at det var en tresylindret motor. Men så var det dette med tilliten til den, jeg spurte meg selv, hva var neste som kunne ryke? Hadde den "stått i hjel"? Forrige eier brukte den kun noen uker på sommeren, da jeg fikk fingrene i båten ble den brukt året rundt. Men så ble det noe langpendling på meg, båten lå ubrukt på sjøen halve 2002, hele 2003 og tre fjerdedeler av 2004.

Det hører med til historien at gammelmotoren ble solgt, men jeg vet ikke om den fikk en skjebne som delemotor eller om ny eier fikset den.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

heisann!!har en liten historie angående akkuratt det der :cheers: selv har jeg en hanto 24 med fire sylindret bmc(36 hk),kjøpte den i fjord juni måned.hadde noe småplukk ut sesongen men jamnt over gikk den greit.Jeg fikk såvidt greie på at toppen ++ skulle hvere såkalt overhalt(overmalt!!!!!)utpå høsten når tempraturen falt begynte den og halte på den ene sylinderen,så jeg begynte med det enkle altså glødeplugger.Det hjalp ikke,over til neste dyser(brennstoff ventiler)da begynte morroa,han som overhalte de reagerte sterkt på at spesielt en dyse var veldig utsatt for varme,og anbefalte meg og sjekke opp i litt diverse ting.tok en titt nedi hullet med lomme lykt,der var jaggu hele forkammeret brent opp!!!!!!!! :headbang: trolig forde at dysa har hvert på jorde osv!!!!tok av toppen og fikk beskjed om at det ikke var no og fikse :headbang: men blokka den var jo omtrent som ny :smiley: kjøpte ny splag ny topp med ventiler fjerer osv,pluss slanger og ny sjøvans pumpe+at jeg bygde om litt på kjølinga pga ny pumpe,total kostnad ca 15 lapper :smiley: fyra`n opp i går,kjempe resultat :smiley:

konklusjonen er at jeg kan fortsatt beholde den gamle steinknuseren noen år til forhåpentlig,istedenfor og kjøpe en såkalt ny symaskin :cheers: men jeg må jo si at tanken på en helt ny motor streifet innom,hadde jo hvert nyderlig og kunne hatt noe som lukta nytt :smiley: jeg tittet også på den kinesiske motoren,så igrunn veldig enkel og grei ut,ikke no elektronikk osv :smiley: men jeg vurderte ut i fra pæng,ble da som sagt til at jeg fiksa steinknuseren :cheers: men klart det er vurdering sak i et hvert tilfellet....

Jeg takker så mye for svar, LA3939 og 880. Det høres ut som for høy kjølevannstemperatur tok knekken på toppen på din gamle motor, LA3939.

Mitt inntrykk er uansett at en sjøvannskjølt Yanmar 3QM30 nærmest er evigvarende så lenge man er påpasselig med å skifte sinkanodene i kjølesystemet jevnlig, og i tillegg renser dette kjølesystemet, inkludert eksosmanifold, med systemrens eller lignende. På de fleste sjøvannskjølte Sabb, Yanmar, Volvo Penta og Bukh som har fått sprukket topp, skyldes dette som regel at kjølesystemet og eksosmanifold ikke har blitt rengjort, slik at kjølevannstemperaturen har blitt for høy.

Da er båten tatt på land og toppen demontert det viste seg at topp pakningen var defekt toppen så førøvrig bra ut lite grod og lite rust denne motoren har gått uten termostat i mange år nettop pga over opphentning har snakket med flere eldre yanmar mekanikere og de sier at hvis toppen er hel så er resten bortimot uslitelig min motor har bare gått 1700 timer og det er jo ikke mye.Ser den har sottet til en del,men det har vel med termostaten og gjøre,motoren har vel kansje hatt for lav arbeids tempratur.Er veldig i tvil om jeg skal sette i termostat nå,eller bar la den væresom den er vant til,håper og få båten på vannet igjen om ei uke da er den ny polert og vokset ny topp pakning og rein gjort så da håper jeg den holder i mange år til.Ble foresten anbefalt og ta av toppen etter 5-7 år for og reingjøre kjølekanaler i topp og motor dette kan jo være ok så får en skjekket at alt er i orden og eventuelt slippt ventiler. :cheers::lol:

Det som slår meg er at de fleste jeg hører om som har 3qm30 med defekt topp, er at de er ombygget til ferskvannskjøling!?

Hvorfor skal man på død og liv gjøre dette?

Jeg har samme motor i snekka og den går som en klokke og er fremdeles saltvannskjølt.

Disse motorene er jo laget for å gå med saltvannskjøling....

There are two choices in life-Take it or leave it

Man skal være forsiktig med å bygge om saltvannskjølte motorer til ferskvannskjølte da det kan føre til for høy kjølevannstemperatur i forhold til hva de er konstruert for. Jeg kjenner til erfarne båtmotormekanikere som har advart mot dette. I tillegg koster det penger og fører til unødvendig arbeid, etter mitt syn. Her har du et meget godt poeng, Naver29! For høy kjølevannstemperatur kan som kjent føre til sprekker i toppen.

Jeg har i denne og andre tråder uttalt til det kjedsommelige at man enkelt kan forebygge og vedlikeholde kjølesystemt, inkludert eksosmanifold, på saltvannskjølte(og ferskvannskjølte) motorer ved å benytte systemrens eller lignende med jevne mellomrom, og i tillegg skifte sinkanoder når de er ca. 50% tært.

Ventilsetene løsnet og sprekken i toppen var mellom eksos, innsugsventilene og dyse hullet.

En lite bidrag til fra en Yanmar eier.

Begynte med en 3GM 22 Hk i helgen, og fant akkurat lignende sprekk. Fra dyse hullet til innsugsventilen. Det var derimot ikke derfor toppen skulle få en overhaling, men fordi jeg mistenkte tette kjølekanaler. Motoren er fra 82, og er nok ikke overhalt på en god stund. Jeg har ikke hatt noen driftsproblemer som skulle tilsi at jeg hadde sprekk i toppen.

Først å fremst fant jeg masse rust /rust flak på vanssiden i eksosmanifoilen, bak termostathuset og zinkplug huset. Videre var det flere kjølekanaler som var helt tilstoppet. Jeg synes det sier sitt om Yanmar, helt fantatisk at dette har gått så bra som det har gjort. Motoren ble masse brukt ifjor sommer, og den eneste grunnen til at jeg ville ta en sjekk var at jeg fikk høy temperatur hvis jeg prøvde å gå litt hard helt mot maks.

Det blir litt slipepasta på noen rimelig slitene ventiler og seter også nye pakninger/ventiltetninger.

Tilbake til sprekken på sylinder 2, en stor strek i regningen for en som har både båt og motor til en verdi av ny motor. Slik som jeg kan se det er dette ingen ny sprekk og den er foreløpig ikke gjennomgående. Den har såvidt krøpet over kanten på innsugsetet, men der stopper den. Jeg tror og håper at dette er sprekk som fortsatt vil bli som den er, selv etter jeg har strammet opp toppen (med riktig moment så klart). Det er ihvertfall verdt forsøket, også får man litt ekstra spenning i til sesongen

Men det er vel liten tvil, denne sprekken kommer av dårlig vedlikehold! Tette kjølekanaler og dermed høye og ujevne temeperaturer.

Til saken; Jeg ville gått for en ny topp. Mye billigere, mindre arbeid, også vet du hva du har.

Redigert av Dra til sjøs! (see edit history)

Jeg bygger nok ikke denne om til ferskvanns kjøling tror den holder like lenge som den er nå når det gjelder sprek i toppen så har naboen en motor en 3qm30 den er det en ca 5 mm lang sprek i fra der dyssen kommer ut og i retning mellom ventilene denne motoren har gått som ei klokke for det der ble byttet topp pakning for to år siden og gjort rein for avleiring og drit denne mooren er bygd tilbake til salt vanns kjøling pga temp og trykk og går fremdeles ok så og bygge om en gammel motor som har gått med saltvann og lav temp om tilet lukket kjølesystem tror jeg er bortkastet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...