Jump to content

Isolasjon av varmekanaler!

Stein-Erik

Recommended Posts

Hei

Har installert en Eber D4 i båten min, og har dermed en god del meter med 90 mm rør igjennom båten!!  Deter av disse går på plasser hvor jeg ikke ønsker varmetap!

Noen som vet hvem i Oslo-området som har gode priser på isolasjonsstrømpe til denne typen rør?  Vet Malfix har til 75mm, men det blir litt for lite......

mvh

Stein-E

Bavaria 32

Hei!

Armaflex får du til omtrent alle rørdiametere. Finner du ikke akkurat din diameter kjøper du den litt større og tilpasser enkelt med en tapetkniv. Flexibel og lett å jobbe med og godkjent til bruk i båt. Jeg har brukt mye 15mm plater til isolasjon i båten. Relativt dyrt....har ikke prisene i hodet, men her får du valutta for pengene etter min mening. Jeg vet ikke hvor du får kjøpt armaflex i Oslo, men finner du et firma som driver med varme/kjøleteknikk kan de helt sikkert hjelpe deg.

Revidert..... Var akkurat en tur i masinrommet og sjekka med Chiefen, og det vi bruker ombord på jobben heter Rubatex. Klin likt Armaflex. Du får den som helt eller splitta rør. 3 og 1/8" invendig diameter strekkes enkelt til 90mm. 15mm tykkelse.

lykke til!

Jeg har nettopp isolert en del varmekanaler og jeg brukte lamellmatter. Dette er mineralullmatter med tykkelse 25, 30 40 eller 50 mm med 10 cm brede lameller som er limt til en armert plastfolie. Du skjærer den bredden av lamellmatten som er nødvendig for å rekke rundt kanalen (ruller matten rundt kanalen) og fester det hele med armert aluminiumstape. Når kanalene er ferdig isolert så er det den armeret aluminiumsfolien som blir den synlige yttersiden. Det er slike matter som i stor grad brukes ved isolasjon av ventilasjonskanaler. Mattene leveres både med Rockwoll og Glava-isolasjon (jeg brukte 25 mm glava). Jeg tviler meget sterkt på at du får tak i rimeligere isolasjon til å isolere kanalene.

Lamellmattene fås vel hos større byggevareforhandlere (må ofte bestilles) eller kanskje heller hos VVS grossister e.l.

Jeg har nettopp isolert en del varmekanaler og jeg brukte lamellmatter. Dette er mineralullmatter med tykkelse 25, 30 40 eller 50 mm med 10 cm brede lameller som er limt til en armert plastfolie. Du skjærer den bredden av lamellmatten som er nødvendig for å rekke rundt kanalen (ruller matten rundt kanalen) og fester det hele med armert aluminiumstape. Når kanalene er ferdig isolert så er det den armeret aluminiumsfolien som blir den synlige yttersiden. Det er slike matter som i stor grad brukes ved isolasjon av ventilasjonskanaler. Mattene leveres både med Rockwoll og Glava-isolasjon (jeg brukte 25 mm glava). Jeg tviler meget sterkt på at du får tak i rimeligere isolasjon til å isolere kanalene.

Lamellmattene fås vel hos større byggevareforhandlere (må ofte bestilles) eller kanskje heller hos VVS grossister e.l.

Sikkert billig men Roger hos Malfix frarådet meg dette i fjor fordi det kan trekke vann.

mvh

Barsk II :lol:

Sikkert billig men Roger hos Malfix frarådet meg dette i fjor fordi det kan trekke vann.

Dette kan jeg vanskelig forstå. Det er jo mineraullisolasjon vi snakker om - et uorganisk materiale. Jeg kan ikke se hvordan den skal kunne trekke vann - da må jo i så fall kanalene ligge i vann. Dette er jo det mest brukte isolasjonmateriale for kanaler/ventilasjonskanaler - det blir til og med brukt til isolasjon av utvendige ventilasjonskanaler.

Dette kan jeg vanskelig forstå. Det er jo mineraullisolasjon vi snakker om - et uorganisk materiale. Jeg kan ikke se hvordan den skal kunne trekke vann - da må jo i så fall kanalene ligge i vann. Dette er jo det mest brukte isolasjonmateriale for kanaler/ventilasjonskanaler - det blir til og med brukt til isolasjon av utvendige ventilasjonskanaler.

Bare til orientering:

Glassvatt= Stort sett gul, (var hvit i gamle dager)= Glava. Trekker vann.

Steinull= Grønnaktig, kanskje grågrønn, =Rockwool. Trekker ikke vann idet hele tatt, og er mere brannsikker enn Glava. I grunnen et viktig moment synes nå jeg.  :lol:

Kan vanskelig skjønne at det blir noe særlig fuktig rundt varmekanalene, hvis de ikke ligger i bunnene av skott e.l. og en har en vannlekkasje da. Men det vil en sikkert merke på andre måter allikevel.

Bare til orientering:

Glassvatt= Stort sett gul, (var hvit i gamle dager)= Glava. Trekker vann.

Steinull= Grønnaktig, kanskje grågrønn, =Rockwool. Trekker ikke vann idet hele tatt, og er mere brannsikker enn Glava. I grunnen et viktig moment synes nå jeg.

Ja, men kanskje litt upresist formulert. Jeg siterer derfor fra Byggforsks Byggdetaljer.

"Det meste av fuktopptaket i varmeisolasjonsmaterialer skjer ved diffusjon og de suger lite eller ingenting kapillært ( i direkte kontakt med vann)" -- "Polyuretanskum, ekstrudert polystyren og skumglass har lukket cellestruktur. Fuktopptaket er derfor lavere enn i ekskpandert polystyren, mineralull og celluloseisolasjon med åpen struktur. Alle de viktigste isolasjonsmaterialene, med unntak av cellulosefiber, som er et hygroskopisk materiale, har lav likevektsfuktighet. Det betyr at de tar opp/avgir lite fuktighet."

Videre vedr. brann. "Steinull er ubrennbar. Vanlige typer steinull (det vil si Rockwool) kan utsettes for temperaturer opp til ca. 250 grader Celsius over lang tid".

"Glassull er ubrennbar. Vanlige typer glassull (det vil si Glava) kan på samme måte som steinull brukes ved temperaturer opp til ca. 250 grader Celsius over lang tid".

Min anmerkning. Ved temperaturer over 250 grader Celsius må man bruke spesialprodukter både ved bruk av Rockwool og Glava.

De fleste produkter av polystyren og polyuretanskum er brennbare. De begynner nok ikke brenne før ved ca. 250 grader Celsius, men de begynner å mykne ved 100 - 140 grader. Maksimal brukstemperatur over lang tid er nok ikke mer enn 80 - 110 grader for mange av disse produktene.

Hei.

Jeg monterte Eber D5 med 90 mm kanaler i fjor høst. Kjøpte isolering hos Malfix, i lengder på

2m beregnet for 80mm. Splittet disse og strakk dem rundt kanalene og tapet med elefant tape. Måtte bore 120mm hull for å få plass til ferdig isolert slange.

Resultatet er kjempebra, og slangene er helt kalde på utsiden selv etter lang tids kjøring.

Jarle

Ja, men kanskje litt upresist formulert. Jeg siterer derfor fra Byggforsks Byggdetaljer.

"Det meste av fuktopptaket i varmeisolasjonsmaterialer skjer ved diffusjon og de suger lite eller ingenting kapillært ( i direkte kontakt med vann)"

Videre vedr. brann. "Steinull er ubrennbar. Vanlige typer steinull (det vil si Rockwool) kan utsettes for temperaturer opp til ca. 250 grader Celsius over lang tid".

"Glassull er ubrennbar. Vanlige typer glassull (det vil si Glava) kan på samme måte som steinull brukes ved temperaturer opp til ca. 250 grader Celsius over lang tid".

Min anmerkning. Ved temperaturer over 250 grader Celsius må man bruke spesialprodukter både ved bruk av Rockwool og Glava.

Kan godt konkretisere litt, det er bare å gjøre en enkel liten test. Man trenger et par "dotter" med ull fra hvert fabrikat, litt vann og en lighter.

1. Prøv å dypp en "dott" fra hvert fabrikat i vann, og du vil nok oppdage at den ene trekker vann etterhvert. (Hvis det da ikke er gjort noen store endringer med materialet i det siste da.)

2. Fyr opp lighteren og prøv flammen på de andre "dottene". Den ene liker varmen dårlig.

Jeg har sett vanlig Rockwool bli brukt som underlag til grilling. Vet ikke hvor sunt det er, :wink: men ulla tok ikke skade av å ha glødende kull rett på seg.  :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...