Jump to content

Helt ny Glomex VHF-antenne funker ikke

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Monterte idag en helt ny Glomex RA106 VHF-antenne for AIS-mottakeren. Men jeg får ikke inn "en dritt". Kobler jeg fra og kobler til antennen som normalt brukes til VHF'n, vises alle båter på fjorden helt nydelig på kartplotteren.

Har sjekket kabel og plugger, og det er hverken brudd eller kortslutning i kabelen. Og det er rett type 50ohm RG58 kabel som ikke er mer enn 4,5m. Men når jeg måler rett inn på kontakten til antennen, måler jeg null ohm. Jeg vet at noen antenner kan ha en spole mellom senterleder og skjerm som da vil gi null ohm ved måling. Så enten har denne antennen slik spole, eller så er det kortslutning i den.

Det skulle vel ikke være noen av dere som vet om Glomex RA106 antennen har spole?

Lars H.

pt. på Kommersøya

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skulle vel ikke være noen av dere som vet om Glomex RA106 antennen har spole?

Lars H.

pt. på Kommersøya

Siden det er en halvbølgeantenne, så har den vel en spole for å kunne spille uten jordplan/radialer. Jeg tror jeg har en slik antenne selv, og om jeg husker det skal jeg måle om jeg får samme resultat som deg i morgen.

Jeg vil nok tro at det kan være fabrikasjonsfeil, spesielt om samme antennekabel fungerer på den andre antennen.

Man kan også få problemer med slike antenner om de står for nær hverandre, men jeg tror ikke det ville blitt så galt at du ikke fikk inn noe som helst.

Du kan også trekke pluggen bittelitt ut av antennen, slik at bare senter på pluggen har kontakt, får du da inn signaler må det være feil på antennen.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Hvis det blir helt doedt naar du kobler til denne antenna, kan jeg ikke tenke meg annet en at det er full kortsluttning for VHF signalet. Har du mulighet for aa koble antennen til VHFn din, skru ned squelshen og lytte paa stoeyen du faar... Er det veldig svak og jevn stoey over hele kanal spekteret sammenlignet med samme testen gjort mend primaer antennen din, kan du regne med at antennen er "gone bonkers

Per

Stemmer nok det Lars H. at det er spole i denne antenna.

RA106 er ei halvbølgeantenne så det må ein spole til i enden for at den skal kunne tilpassast 50 Ohm kabel.

Målte på ei antenna av samme type som eg har liggande, og der målte eg 2 Ohm med ca 3m RG058.

Så vidt eg hugsar er det to typar av desse antennene, med og utan UHF kontakt.

Viss det er den utan UHF kontakt du har, der ein monterer koakskabelen rett inn i antenna, så kan det vera veldig lett å få kortslutning når ein monterer den.

(veit dette av eigen erfaring :wink: )

Kan sjølvsagt og vera feilproduksjon, du får fortelle korleis det går.

Helsing Rossicus

Hei igjen.

Her kommer rapport om antennen: Først, det er typen med "twist on" drittkontakt som lett kan lage kortsluttning fra løse cordeler.

Så, jeg sendte mail Til Glomex og fikk idag hyggelig svar med vedlagt tegning av innmaten i antennen.

Her er det selvfølgelig en spole, og den skal ha DC forbindelse mellom centerleder og skjermtilkobling. Så den første målingen min var OK

Men det er ingen kondensator noe sted, så når jeg målte uendelig motstand mellom senterpunktet på tilkoblingen og tipp'n på antennen, kan det ikke bety annet enn det er brudd et sted. Så da går den i retur til Seatronic!

antenne_ra106_kontakt.pngantenne_ra106_skjema.png

Lars H.

PS. nå kom det sannelig en mail til fra Glomex med et "kompendium" om antenner! For interesserte finnes det her. (6MB!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Okay, da er den saken oppklart.

Jeg var å målte idag da jeg ikke fikk gjort dette i helgen, og jeg fikk også 0 Ohm mellom senterleder og skjerm på antennen i mastetoppen, så det er ok.

Da får vi se hvordan det går når du får den nye antennen, og vi får håpe den fungerer bedre.

:seeya:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Først, det er typen med "twist on" drittkontakt

Bytt til RA 109 når du først bytter.

Samme antenne, men den har skikkelig UHF kontakt i enden. Var faktisk billigere også om jeg husker rett.

Drittkontakten på RA 106 skaper problemer før eller siden, er min erfaring.

• 1 år senere...

Bumper denne med et spørsmål. Skal koble til en Glomex RA106 og har rett og slett litt trøbbel med å tyde hvilken lengde glomex mener man skal ha på base, isolator og skjerm. Ref. bildet til Lars H. Siden tilkoblingen til antenna er er rimelig raklete (etter min mening) ser jeg det som viktig at ting blir 100% riktig.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...