Jump to content

Saga 27 med vinduslister av gummi.

Philonica III

Recommended Posts

Hei

Kjøpte i fjor en av de første Saga 27 som er produsert. Båten har kun hatt en eier før meg. Før han døde lakkerte han alle listene,ca. 3 år siden. Han tulla litt som dattera sa. Nokk om det . Problemet nå er at lakken flakker av og det skjemmer ut hele båten. Har noen gode tips om hva jeg kan gjøre er jeg takknemmelig for det. Snakket med Saga og de anbefalte meg aluminiumslister. Greit nokk det ,- men ca. 35 000 for hele greia er ikke det jeg har lyst å bruke akkurat nå. Hvilken lim kan jeg bruke på taktrekk/veggbekledning ?,skai-myk ca. 2/3mm.

Reidar

Har du forsøkt å fjerne lakken på listene? Lakk på gummi kan vel ikke sitte særlig godt?

35.000,- for nye aluminumslister høres ut som en fantasipris (eller båtdelpris :lol:)

Et annet alternativ er kanskje å skifte ut gummilistene. En lokal bilglassforhandler vil nok være adskillig mer nøysom med prisoverslaget.

Lim til skai kan jeg ikke hjelpe deg med, men min skottbekledning er stiftet (på baksiden) av finerplater, som igjen er skrudd fast.

Lykke til  :lol:

Trond M.

Er det den vanlige typen gummilist med låselist hadde jeg tatt jobben med å ta de ut og få rensa de skikkelig. Jeg hadde masse skjemmende malingflekker på listene og har etterhvert hatt samtlige av. Noe gikk enkelt av ved bare å bende gummien litt mens noen steder skrapte jeg reint med kniv. Smurte opp all den gamle gummien med Molikote 111 og den er klar for de neste 20 åra...! Om du tar den jobben, anbefaler jeg deg å enten få lånt eller invistere i redskapen som er beregna for innsetting av rute og låselist.  Insetting går som en lek etter at du får nødvendig trening med den første ruta.

Hva som er beste lim for invendig trekk har jeg ingen mening om, men jeg tror det har vært diskutert ganske mye både her og hos Båtmagasinet.

Hei

Det var vel ikke riktig og si at det flasser av,- det sprekker, blir hvit og er hart som bein.

Kanskje en roterende stålbørste er tingen. Tenkte på lakkfjerner men er ikke sikker, kanskje den ødelegger gummien.

Reidar

Kunne kanskje prøvd med sitrusrens? Mulig det "bløter opp" litt slik at den blir lettere å skrape av? Ellers ville jeg prøvd med fint vannslipepapir og sett om det ga noen effekt. Stålbørste er kanskje litt hardt å gå ut med. Kan tenke meg at dette gjør at lista blir stygg.

Litt overraskende at Saga foreslår at du skal bytte listene. Jeg ville tro at en av de første Saga'er som er produsert, i dag vil ha status som "Veteranbåt", og da gjelder det jo tvert i mot å holde den så nær opp til det opprinnelige som mulig. HAdde selv en Saga27 som var en av de første som hadde annet enn gummilister, og den fikk sa status som "ikke-veteran" da jeg solgte den.

Hva har Trudeluttt??

Laholm

Litt overraskende at Saga foreslår at du skal bytte listene. Jeg ville tro at en av de første Saga'er som er produsert, i dag vil ha status som "Veteranbåt", og da gjelder det jo tvert i mot å holde den så nær opp til det opprinnelige som mulig. HAdde selv en Saga27 som var en av de første som hadde annet enn gummilister, og den fikk sa status som "ikke-veteran" da jeg solgte den.

Hva har Trudeluttt??

Hei.

Trudelutt er en "ny"  :cool: Saga 27 fra -86 med aluminiumslister og lekkasje i babord frontvindu til salongen. Foreløppig tetet med aluminium-tape. Gruer meg til å ta ut vinduet og skifte pakningen.

Lars H.

hjemkommet etter 4 herlige dage i båten i pinsen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...