Kjell E Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Nå er malingen flasset litt av Sun Flyer sitt skilt, men det viser en person + en koffert = 3000kg, så jeg tror nok folket er inkludert i de tre tonnene. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Sydvesten Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 så jeg tror nok folket er inkludert i de tre tonnene. Tror gjør jeg normalt bare i kirken, men jeg deler din oppfatning her... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Jeg oppfatter dette skiltet slik at uansett hva jeg laster ombord må vekten ikke overstige 2.7 tonn og i farvannstype B kan jeg ha 12 personer ombord. I tillegg kommer en spec over hva jeg kan plassere fast i båten som generator, vaskemaskin, strikkemaskin o.a. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Må nok være med på at vekt av personer og last må regnes samlet. Ikke at det betyr noe for mitt bruk av båten. Det måtte ellers være hvis jeg skulle dra ombord noen strikkemaskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Nå er malingen flasset litt av Sun Flyer sitt skilt, men det viser en person + en koffert = 3000kg, Stemmer. Så tre tonn er grensen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Aadne Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 (redigert) Hei JRO Min SO 35 er i kategori A med inntil 2000 kg last. Med mer enn det blir den en B Aadne Redigert 21.April.2009 av Aadne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Er det noen som vet om Sun Flyer kan ha fulle diesel og vanntanker(ca 600kg) i tillegg til 3000kg samlet vekt av last og passasjerer? Eller regnes vann og diesel som en del av lasten? Jørgen Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Det har jeg ikke funnet dokumentasjon på. Men siden tankene er plassert lavt antar jeg at det er en fordel om de er så fulle som mulig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Popeye83 Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) Googlet litt og har klippet ut disse avsnittene fra http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...20031120:en:PDF 2.2. Builder's plate Eachcraft shall carry a permanently affixed plate mounted separately from the boat hull identification number, containing the following information: — manufacturer's name, — CE marking (see Annex IV), — boat design category according to section 1, — manufacturer's maximum recommended load derived from section 3.6 excluding the weight of the contents of the fixed tanks when full, — number of persons recommended by the manufacturer for which the boat was designed to carry when under way. 3.6. Manufacturer's maximum recommended load The manufacturer's maximum recommended load (fuel, water, provisions, miscellaneous equipment and people (in kilograms)) for which the boat was designed ►M1 ◄ shall be determined according to the design category (section 1), stability Sånn jeg forstår det kan man fylle fastmonterte vann og dieseltanker i tillegg til den maksimale lasten som står på CE skiltet. Noen som leser det på noen annen måte? Redigert 16.Mai.2009 av Popeye83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 14.Desember.2010 Del på Facebook Svart 14.Desember.2010 Sånn jeg forstår det kan man fylle fastmonterte vann og dieseltanker i tillegg til den maksimale lasten som står på CE skiltet. Noen som leser det på noen annen måte? Jeg leser dette som deg. Båtens maximale last (Load) skal beregnes ut i fra hvilken category den er sertifisert til. Dette er ikke samme vekt som står på plakaten. På plakaten (Builders Plate) skal innehold i faste tanker ikke regnes med. (vann og diesel) Dette betyr at plakaten angir vekt av folk, bagasje,proviant,sikerhetsutstyr, dinghy, outborder og alt annet! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Er det ikke litt rart at Hanse 320, Jeanneau First 31.7 og Bavaria 31 Cruiser er kategori A, mens Jeanneau SO 30 og Beneteau Oceanis 31 er kategori B? Nei, deter det ikke, det er jo avhengig av hvordan båten er konstrurt, bl.a m.h.t sabilitet, utforming av vinduer/luker etc. Det betyr at de som er klasse A i utgangspunktet er bedre rustet som havgående seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Det var snakk om forsikring over her.. Mener det stod i Gjensidigepapirene at siden båten var en kategori C, så kan man ikke ferdes lenger ut mot havet enn så og så mange nm fra en eller annen grense/ linje.. Dette var spesifisert med et gitt antall nm. Ser for meg at dersom det skulle oppstå en nødsituasjon eller et forsikringstilfelle utenfor denne grensen, og man med viten og vilje har navigert dit, så kan det vanke smekk på pungen og avkortning i forsikringen. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Ja, bryter du betingelsene i din forsikring kan du oppleve avkortting. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
shaukaas Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Jeg ser også at det "kreves" at seilbåten er CE A for å få lov til å delta i en rekke "havgående" regattaer... ISAF OSR cat 2: - utdrag - 3.03 Hull Construction Standards (Scantlings) 3.03.1 a) A yacht of less than 24m in hull length (measured in accordance with ISO 8666) with Age or Series Date on or after 1 January 2010 shall have: • been designed and built in accordance with the requirements of ISO 12215 Category A * ... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Jeg ser også at det "kreves" at seilbåten er CE A for å få lov til å delta i en rekke "havgående" regattaer... Hvilket vel er helt naturlig etter mitt syn... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
shaukaas Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Hvilket vel er helt naturlig etter mitt syn... ...Og verdt å ta med i vurderingen ved kjøp av ny båt?! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 I den grad det er relevant for kjøper, så ja... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 (redigert) Har noen av klassifiseringene noen grense i nm mil fra land? Har en azimut 47 ved siden av, og han mener sin baat er klasse b og maks kan befinne seg lovlig 25 nm fra land. Min baat er fra 1986, men jeg har aldri sett noen papirer knyttet til klassifisering av den, saa jeg antar det ble bygget foer slikt ble vanlig. Naboen mente dog at "alle" motorcruisere normalt var i klasse b, men at dette likevel er slik at overfart til Danmark, eller mellom Norge og Sverige et stykke ned, ikke blir lovlig med en slik klassifisering. Redigert 16.Juli.2012 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 CE-merking har ikke noe med hva som er lovlig bruk, men hva båten er konstruert for. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.