Jump to content

CE-kategori A vs B; hva betyr det egentlig i praksis?


jupan

Recommended Posts

Hei sveis.

 

Jeg ser at følgende 2009-modeller båter har følgende merking:

 

- Jeanneau Sun Odyssey 30: B

- Beneteau Oceanis 31: B-6 D-10

- Beneteau First 31.7: A-6

- Hanse 320: A

- Bavaria 31: A

 

Ser at kategori A betyr alle hav. Men hva betyr de andre merkingene, og hva har det å si i praksis egentlig?

 

JRO, som har vært på båtmesse :)

Link to post

Kategori A – ”havgående fartøy”

Båter konstruert for lange reiser der vindstyrken kan overstige 8 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan overstige 4 meter, og der fartøyen i stor grad er selvhjulpne.

Dvs.: Tåle sterkere vind enn 21 m/sek. og bølger høyere enn 6,8 m.

 

Kategori B – ”fartøy til bruk utenfor kysten”

Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8

(på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter.

Dvs.: Tåle vind inntil 21 m/sek. og bølger inntil 6,8 m.

 

Kategori C – ”fartøy til bruk langs kysten”

Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m.

 

Kategori D – ”fartøy for beskyttet farvann”

Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp

i 4 (på Beafort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter.

Link to post

Den videre merkingen har med last å gjøre , min båt f.eks er i kategori A med 12 personer ombord og 1500kilo om jeg husker rett og om det lastes mer enn det så faller den til B osv osv.

 

Mange "A" båter tåler så lite last før de faller til B at de i realiteten ikke er noen A båt med en gang de er ferielastet

Link to post

En ting er maks vekt for å beholde klassen, men like viktig er hvor den plasseres. Folk har en tendens til å putte masse oppe på dekk. Og når man kanskje i tillegg har hovedseil i masten og radar osv, så kan stabiliteten bli skrekkelig dårlig selv om den er aldri så mye klasse A. Eller mener jeg helt klart at en gammeldags langkjølet, smal båt av den tunge typen vil være vesentlig tryggere ut fra et stabilitetsynspunkt. Dessuten er den mer robust og har høyere lastekapasitet.

Redigert av Sahara (see edit history)
Link to post

Det er en eller annen lang formel som gir en verdi, som avgjør hvilken klasse båten havner i. Viktigste faktor er lengde (det er lettere å oppnå klasse A i en lang båt). I tillegg er det masse faktorer som skal beskrive forskjellige forhold som påvirker stabiliteten. Teoretisk sett kan jo både klasse A og klasse B båten ligge helt på grensen, slik at det i praksis er veldig liten forskjell. Blir jo ellers vanskelig å si noe om hva som er forskjellene uten å vite utregningen til produsentene. Er vel neppe spesiellt stor forskjell på stabilitetskurven til de enkelte båten.

Link to post

Det er ikke slik at bare klassen forandres dersom du overskrider tillatt vekt. Du har over hodet ikke lov til å overskride tillatt vekt.

Dessuten: det er en rekke konstruksjonsdetaljer som er med på å avgjøre klassen, for eksempel lamineringen i skroget, minstetykkelse på vindusglass, ... etc.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Det er ikke slik at bare klassen forandres dersom du overskrider tillatt vekt. Du har over hodet ikke lov til å overskride tillatt vekt.

 

Dette er ikke korrekt for alle båter. Feks:

 

Beneteau Oceanis 31 som er ratet B6 /C8 /D10.

Jeg klarer ikke å følge deg i din argumentasjon her..... Sahara... Kan du forklare hva som er ikke er korrekt med innlegget til NIlsPils her... når han sier at en overhodet ikke har lov til å overskrive tillatt vekt(last i dette tilfellet). Hva viser så din link om Oceanis 31 her, annet enn at antallet personer endres med kategori enrding..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ok, jeg tolket det dithen at en kan har forkjellige kategorier basert på antall personer, men den totala lasetn kan ikke overskrides...

 

Så om en ser på Sun Flyer sin båt så har den klasse A for ett gitt antall passasjerer, og klasse B for et ett høyere antall passasjerer, men uansett så kan en ikke overstige 3000kg som er samlet vekt for passasjerer og last uansett kategori for denne båten... Det er det siste her jeg tolket NilsPils til å mene.... men mulig det ikke er riktig...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...