jupan Startet 19.April.2009 Del på Facebook Startet 19.April.2009 Hei sveis. Jeg ser at følgende 2009-modeller båter har følgende merking: - Jeanneau Sun Odyssey 30: B - Beneteau Oceanis 31: B-6 D-10 - Beneteau First 31.7: A-6 - Hanse 320: A - Bavaria 31: A Ser at kategori A betyr alle hav. Men hva betyr de andre merkingene, og hva har det å si i praksis egentlig? JRO, som har vært på båtmesse :) Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Kategori A – ”havgående fartøy” Båter konstruert for lange reiser der vindstyrken kan overstige 8 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan overstige 4 meter, og der fartøyen i stor grad er selvhjulpne. Dvs.: Tåle sterkere vind enn 21 m/sek. og bølger høyere enn 6,8 m. Kategori B – ”fartøy til bruk utenfor kysten” Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 21 m/sek. og bølger inntil 6,8 m. Kategori C – ”fartøy til bruk langs kysten” Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m. Kategori D – ”fartøy for beskyttet farvann” Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp i 4 (på Beafort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Den videre merkingen har med last å gjøre , min båt f.eks er i kategori A med 12 personer ombord og 1500kilo om jeg husker rett og om det lastes mer enn det så faller den til B osv osv. Mange "A" båter tåler så lite last før de faller til B at de i realiteten ikke er noen A båt med en gang de er ferielastet Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Jeg har letet litt etter denne lastekapasiteten men finner ikke så mye om det. Noen som vet? Betyr f.eks. A-6 at man kan ha 6 personer ombord på åpent hav? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 CE merkete båter SKAL ha et skilt ("builders plate") som angir design kategori, antall personer og lastekapasitet med lett forståelige symboler. Det er dette skiltet som også skal vise CE symbolet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
BMP Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Merkene forteler jo om hvordan båten sikerhetsmessig er konstruert serlig med hensyn til stabilitet. Jeg personlig ville aldrig ha kjøpt en båt som ikke tilfredstilte kategori A med det manskap og last som er aktuelt for mit bruk. Min båt er merket kategoti A med 8 pasasjerer og om jeg husker rett 1200kg last. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Slik jeg tyder merket mitt skal samlet vekt av mannskap og "bagasje" ikke overstige 3000 kg for å beholde kategori A. Dette har kun med stabilitet å gjøre, tror jeg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jupan Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Okei jeg forstår :) Er det ikke litt rart at Hanse 320, Jeanneau First 31.7 og Bavaria 31 Cruiser er kategori A, mens Jeanneau SO 30 og Beneteau Oceanis 31 er kategori B? Er de ikke likeverdige når det kommer til dette aspektet kanskje? JRO Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Løfter denne tråden , kanskje det kan være noen forklaringer der Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Håper ikke dette blir en ny Bavaria-tråd altså :p ;) Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 For god ordens skyld vedlegger jeg her en info hva CE er for noe/standard. http://www.standard.no/no/Standardisering/CE-merket/ Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Må være pga hvor dyp kjølen er at noen av de er A og andre er B da....? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 (redigert) En ting er maks vekt for å beholde klassen, men like viktig er hvor den plasseres. Folk har en tendens til å putte masse oppe på dekk. Og når man kanskje i tillegg har hovedseil i masten og radar osv, så kan stabiliteten bli skrekkelig dårlig selv om den er aldri så mye klasse A. Eller mener jeg helt klart at en gammeldags langkjølet, smal båt av den tunge typen vil være vesentlig tryggere ut fra et stabilitetsynspunkt. Dessuten er den mer robust og har høyere lastekapasitet. Redigert 19.April.2009 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Jeg bare lurte på hva som er forskjellen på disse NYE båtene siden de er sånn ca samme størrelse osv, men ikke samme CE kategori. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Det er en eller annen lang formel som gir en verdi, som avgjør hvilken klasse båten havner i. Viktigste faktor er lengde (det er lettere å oppnå klasse A i en lang båt). I tillegg er det masse faktorer som skal beskrive forskjellige forhold som påvirker stabiliteten. Teoretisk sett kan jo både klasse A og klasse B båten ligge helt på grensen, slik at det i praksis er veldig liten forskjell. Blir jo ellers vanskelig å si noe om hva som er forskjellene uten å vite utregningen til produsentene. Er vel neppe spesiellt stor forskjell på stabilitetskurven til de enkelte båten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Det er ikke slik at bare klassen forandres dersom du overskrider tillatt vekt. Du har over hodet ikke lov til å overskride tillatt vekt. Dessuten: det er en rekke konstruksjonsdetaljer som er med på å avgjøre klassen, for eksempel lamineringen i skroget, minstetykkelse på vindusglass, ... etc. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jupan Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Er det i forhold til forsikring man i så fall for problemer hvis man overskrider det båten er CE-godkjent for da? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Mulig du kan få problem med politiet hvis det er flere i båten enn den er godkjent for eller åpenbart har lastet for mye. Tror også forsikringsselskapet vil lage problemer dersom en skade åpenbart skyldes overskridelser. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sahara Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Det er ikke slik at bare klassen forandres dersom du overskrider tillatt vekt. Du har over hodet ikke lov til å overskride tillatt vekt. Dette er ikke korrekt for alle båter. Feks: Beneteau Oceanis 31 som er ratet B6 /C8 /D10. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Fant forøvrig direktivet: CE sertifisering og et sammendrag: CE Proof Så vidt jeg kan se i farten, er reglene egentlig ganske vage og det er i stor grad opp til produsent å argumentere for sitt syn. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Det er ikke slik at bare klassen forandres dersom du overskrider tillatt vekt. Du har over hodet ikke lov til å overskride tillatt vekt. Dette er ikke korrekt for alle båter. Feks: Beneteau Oceanis 31 som er ratet B6 /C8 /D10. Jeg klarer ikke å følge deg i din argumentasjon her..... Sahara... Kan du forklare hva som er ikke er korrekt med innlegget til NIlsPils her... når han sier at en overhodet ikke har lov til å overskrive tillatt vekt(last i dette tilfellet). Hva viser så din link om Oceanis 31 her, annet enn at antallet personer endres med kategori enrding.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sahara Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 @Sydvesten: Mulig jeg mistforsto NilsPils. Jeg leste innlegget hans som at en båt ikke kan ha flere klasser, men som eksempelet viser kan en båt kategoriseres i forskjellige CE klasser avhengig av last. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Ok, jeg tolket det dithen at en kan har forkjellige kategorier basert på antall personer, men den totala lasetn kan ikke overskrides... Så om en ser på Sun Flyer sin båt så har den klasse A for ett gitt antall passasjerer, og klasse B for et ett høyere antall passasjerer, men uansett så kan en ikke overstige 3000kg som er samlet vekt for passasjerer og last uansett kategori for denne båten... Det er det siste her jeg tolket NilsPils til å mene.... men mulig det ikke er riktig... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Trodde vekten var i tillegg til personene , trodde personer regnes som standard 75kilo pr stk eller så og så kommer lasten i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Enzo, jeg er enig. Kan tyde på at lasteevne og personer regnes separat. For hvis din båt er klasse A med 12 peroner og 1500kg, så er det da merkelig når min båt er klasse A med 8 personer og 1850kg. Den er for øvrig klasse B med 10 personer og 2000kg. ( Jeanneau SO 35 ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.