JoachimogMalene Startet 19.April.2009 Del på Facebook Startet 19.April.2009 Hei. Som overskriften sier så lurer jeg på hvor mye en 12 fots with jolle fra tidlig 70 tall,den med trelist rundt veier. Mistenker vann i dobbelbunn,da jeg og min samboer ikke klarer å dra den opp en slipp vi har på utsiden. Jeg klarte greit å dra opp en 12 fots terhi jolle med 5hk alene. with`en har 9,9hk. Og er det noen grai måte å finne ut om det er vann i dobbelbunnen ev å få ut vannet? Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Polarn Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Greier du å vugge den fra side til side da? Hør om det skvulper.. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 (redigert) eg tror den båten veier ca 160 kg, bror min hadde en like for mange år siden som vi veide. husker ikke hvorfor bare gjorde de Redigert 19.April.2009 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hans-Petter Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 regner med at det ligger skumm i dobbelbunnen som er trukket med vann. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 regner med at det ligger skumm i dobbelbunnen som er trukket med vann. Hvordan får man lettest tørket opp dette vannet? Kan ikke høre at det skvulper. 160 kg var tyngre enn jeg hadde trodd. Burde den plane med to voksne? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Den skal fint plane med to voksne! er de bare dobbelbunn eller er de også dobbelskrog?? Hvis de bare er dobbel bunn så skal den vere lettere en de som eg sa lengre oppe i tråden. Hvis den har dobbelskrog også så må du løyse fenderlista rundt hele båten for så løse skruer/poppnagler sånn at du greier å dele båten din, de er ein skikkelig drittjobb. Hvis de bare er bunnen som er dobbel, så kan du borre deg et hull i bakant av øsegropa, finn deg et kobberrør som er rundt 10-12 mm og stikk innover, hvis du treffer skumme da vil noe skumm komme inn i røret, dra ut røret igjen så har du kanskje greid å få med deg ein skummprøve som du kan blåse ut av røret for så å se om den er våt.. Håper du skjønner hva eg meinte her nå er håpløs til å forklare meg skiftlig Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Skjønner greit hva du mener Det er bare av og til den planer når vi er to voksne (ca 170kg) Det er laget en "luke" i bakkant pga tidligere skade i bunnen (se bilde) Vil alt vannet renne gjennom skummet eller er det flere kamre hvis du skjønner. Var en som sa til meg at det var 3 adskilte kamre. Når båten ligger på land ligger den slik Vil ikke da vannet renne ned i bunnen ved "luka"?' Takker for alle innspill Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Mye av vannet vil nok renne bak, men de vil ligge mye igjen som skummet har Absorbert Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Ingar Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Bunnen består av kun ett kammer og her er det ikke spørsmål om det er vann, men hvor mye vann. Er ikke bare skummet som trekker, den finérplata er også garantert fullstendig mettet med vann. Vannet renner ikke gjennom selve skummet, men finner veien gjennom utallige små sprekker. Deretter trekker skummet til seg vann, men dette tar lang tid. Uansett hvor mye vann den har trukket vil du ikke høre noe skvulping. Eneste måten å fikse dette på er å fjerne finerplate og skum og så bygge ny dørk. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Det var det jeg fryktet. Får se om jeg får et hav av arbeidslyst til høsten og deler båten. hvis er vel alternativet større motor takk for alle svar.. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 21.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2009 Kjenner nå at jeg får mer og mer lyst til å ta jobben med å fjerne gammelt skum. Men spørsmålet er da: Kan jeg fylle med noe annet som ikke eventuelt trekker til seg vann som en svamp. Eller kan man la være å fylle også helle stive opp med glassfiber. Og har noen en idè om hvordan en kan lage et slags dreneringshull for å tømme dobbelbunn. Noe ala såå som på f.eks en gh14 Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Ingen som har noen gode tips på dette? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Verrie Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Ingen som har noen gode tips på dette? Løfter opp en tråd fra 2009, ingen som har svar på det JoachimogMalene lurer på? Jeg har hørt om flere som fjerner skummet og ikke erstatter det med noe, noen fare forbundet med dette? Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Kan informere om at dørken er kuttet bort og skummet var gjennomtrekt med vann. Skummet er nå fjernet og har fått tak i vannfast kryssfinersom skal kappes og støpes inn som spant (hvis det er det det heter). Er dette en plan som kan funke? Likte godt den båten så jeg vil gjerne få satt den i stand igjen.Kanskje få tak i en 20-25 hk motor. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Wicma Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 (redigert) På min With skar jeg ut huntunitt plate som som var over skummet,plata var dekket med glassfiber. Når du fjerner skummet mister bunnen litt av sin stivhet. Det løste jeg ved å ta to lengder med 50mm avløpsrør, dele det i to. De fire delene som jeg da satt igjenn med støpte jeg fast i bunnen av båten, i fra for til til akter. Rørene her markert med rodt og glassfiber sort. Jeg har 30 hk min, går godt. Men pga dekk på min båt så er den uansett tyngre en din. Link til byggetråd. Redigert 6.Oktober.2011 av Wicma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.