Jump to content

Reiseradio eller bilstereo i båten

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Jeg tenkte å kjøpe meg en reiseradio i båten, men jeg fant ingen som passet mitt formål. Kunne tenke meg en RDS radio med CD spiller. De som selges i dag er litt "gammeldags" og de har innebygget kassettspiller. Kassettspiller er gammeldags.

Nei, jeg blir vel tvungen til å kjøpe meg en bilstereo i stedet.

Hva bruker dere til underholdning i båten (TV får jeg ikke plass til)?

:lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Litt god musikk fra radio`n til et par  :lol: hører med.

(Vanlig bilstereo)

Mens unga sitter som klistra til TV hjemme, glemmer de den helt i båten. Har med en liten TV, men den blir aldri brukt, noe jeg er glad for.

:lol:

GipsyGirl

Jeg satt inn Sony radio/CD med høytalere ute og inne på båten. Spilleren har front som jeg kan ta med hjem - det reduserer tyveri risikoen.

Vi hadde reiseradio første året med båten. Den brukte vi aldri. Nå har vi på radio/CD mye oftere.

Det samme har jeg. En Sony med CD-spiller og radio RDS. Savner værmelding til sjøs. Får den på VHFen men kunne gjerne hatt den på radioen. Værmelding til sjøs sendes forøvrig på digitalradio, med suveren kvalitet. Har dette hjemme.

Har montert en splitter som skiller VHF-signalene og radiosignalene. Denne kjøpte jeg hos Seatronic i Moss. Dermed slipper jeg en ekstra antenne for mottak av radio. :lol:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det samme har jeg. En Sony med CD-spiller og radio RDS. Savner værmelding til sjøs. Får den på VHFen men kunne gjerne hatt den på radioen. Værmelding til sjøs sendes forøvrig på digitalradio, med suveren kvalitet. Har dette hjemme.

Digital "bilradio" er etter hvert overkommelig. Riktignok får du vanlig bilstereo til vel 1.000-lappen (kanskje billigere også), men er du først villig til å betale noe mer for kvalitet får du kombinert FM/AM/DAB for få kroner mer enn en kvalitets-bilradio/CD. Under 4.000 for siste modell fra Blaupunkt.

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=685&PHPSESSID=cc491192235aab02d8a3d93988a30e58 ://http://www.bilradiospesialisten.no/...a3d93988a30e58 ://http://www.bilradiospesialisten.no/...a3d93988a30e58 ://http://www.bilradiospesialisten.no/...a3d93988a30e58 ://http://www.bilradiospesialisten.no/...a3d93988a30e58 ://http://www.bilradiospesialisten.no/...a3d93988a30e58 ://http://www.bilradiospesialisten.no/...a3d93988a30e58 ://http://www.bilradiospesialisten.no/...a3d93988a30e58 ://http://www.bilradiospesialisten.no/...a3d93988a30e58

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Kjøpte meg en slik til båten:

Bilde

Spiller Cd med MP3 og digital radio, men nok uten RDS. Fjernkontroll er også et must synes jeg. Denne kan stå frampå dekk hvis vi sitter på land og vil ha litt musikk. Har ikke prøvd å koble den til 12V enda, men jeg er ganske sikker på at dette skal gå greit. Mener å huske du kan få den for ca 1500 kr.

Her er også den urgamle kasett spilleren fjernet! Forstår ikke hvorfor de fremdeles tviholder på kasettene  :lol:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Har montert en splitter som skiller VHF-signalene og radiosignalene. Denne kjøpte jeg hos Seatronic i Moss. Dermed slipper jeg en ekstra antenne for mottak av radio. :lol:

Dette var interessant. Jeg trodde disse var svindyre, men Seatronic sin er et godt alternativ til dedikert FM-antenne. Fungerer det bra?

Trond M.

her er min variant:Bilde

Den er teknisk avansert, har en super bra mottager, og tar inn det meste.

Dessuten er den 4-dobbelt så bra som Lasse sin !   :sailing::flag:

Den kan kjøpes for en bra pris på leverandør sidene, Malfix har tilbud på denne..

Suzuki

No boat needed..

Dette var interessant. Jeg trodde disse var svindyre, men Seatronic sin er et godt alternativ til dedikert FM-antenne. Fungerer det bra?

Trond M.

Er godt fornøyd. Splitteren sitter rett bak VHFen. Kjøpte en meter skjøtekabel med plugg som gikk rett i bilradioen. Kabelen som går fra splitteren er relativ kort.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Her er min variant. En gammel sony reiseradio. Bruker lite strøm og fungerer stort sett greit.

Bilde

Gledesdreper. Nå som jeg hadde funnet en ny nødvendighetsartikkel ombord. Men jeg ser du har gjemt en gledesspreder bak brusflasken - det lille glasset avslørte deg  

Men, jeg må inrømme at min løsning er den samme. Batteriprisene er allikevel stive, så en bilstereo og antennesplitter blir det nok etterhvert. Etter et kjapt overslag betaler en slik investering seg etter ca 25 år.   :sailing:

Her er min variant. En gammel sony reiseradio. Bruker lite strøm og fungerer stort sett greit.

Bilde

Har en enda mindre variant + bilstereo (med CD som jeg fant på dynga som ikke fungerte helt som den skulle, pella den i frahverandre og satte den sammen og da fungerte som den skulle)

Men den lille radioen, da jeg bestandig våkner tidlig når jeg er i båten, står gjerne opp ved halv seks -sekstiden, DA tar jeg med meg  den lille radioen ut på brygga for at min bedre halvdel skal få sove ut. DET er den beste tiden på døgnet å høre på radioen for da får en gjerne med seg det som som kommer ut av den :sailing::flag:

med en morgenpil..... :flag:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Sangean har flere modeller, denne er anskaffet i dag:

dwr_ats-818_pict_large.pjpeg

Det er ikke alltid man kan få hørt værmeldinger i ro og mak, jeg legger vekt på å kunne ta opp værmeldingene. SANGEAN ATS 818 ACS kan programeres til å ta opp fra bestemte stasjoner til ønsket tid. Ergo, om man er opptatt med å føre sitt skip, eller sover sin fortjente søvn, radioen får det du ønsker inn på kasetten!

Har så vidt fått testet denne, er imponert over følsomheten. Båtradioen i Fredrikstad på 98,1 på FM gikk inn hjemme i stua! Har en meget god stasjonær Denon FM radio med ekstern antenne med forsterker, den får ikke inn båtradioen! Dette lover bra!

Det er ikke alltid man kan få hørt værmeldinger i ro og mak, jeg legger vekt på å kunne ta opp værmeldingene. SANGEAN ATS 818 ACS kan programeres til å ta opp fra bestemte stasjoner til ønsket tid.

Slett ikke dumt, men hvor enkelt er det å programmere et slikt opptak?

Har ikke hatt tid til å prøve. Men av det lille jeg har sett i bruksanvisningen, får jeg inntrykk av at *anlegget* er lettbetjent.

For min del dreier det seg om å ta opp værmeldinger som går til faste tider, det regner jeg med blir kurrant å få i boks! :yesnod:

Får overdose av musikk og lyder hver dag, så har gått til anskaffelse av en (billig) god gammeldags reiseradio som skal brukes i båten. Fortrinnsvis værmelding og roooolige programmer på P1.  :yesnod:

Er på vannet for å slappe av og nyte freden og roen!  :smiley:

Bilde

Bilstereo med kodekort til og ta  med og 500 watt forsterker med 12" subwoffer + 2 stk 6x9"  i tillfelle det skulle bli en fest så er det ok med litt musikk da  :yesnod:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Forurensning

Kjøp deg heller et trekkspill eller en gitar.

Ok med det også , men dem speller så dårlig aleine .Må lissom ha en til og spille da . Må jo ikke ha bånn gass på musikkannlegget da selv om det er nok og dra på med . Er bare det at det blir "litt" bedere lyd med en forsterker på . Men smaken er som baken den  :wink:

PS: Vi er som oftest i land og griller og koser oss , og det er uten musikk  :wink:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hadde løs Sony ICF-7600. Ble for stusselig når det blåste siden jeg liker å høre på radio når jeg seiler. Har nå bilstereo med CD-veksler pluss en Yaesu FRG-100. Det ser ut til å bli bra.

Synes det er vrient dog å finne en god antenneløsning for bilstereo i båt, så det eksperimenteres litt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Det er like vanskelig som å programmere en vanlig klokkeradio til å vekke deg om morgenen :wink: Det er forøvrig en suveren funksjon!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei !

Har bilstereo, men tar gjerne med gitaren (Har prøvd blokkfløyte, men det funka veldig dårlig) når vi er flere og skal kose oss med noen  :wink:.

Kan værken synge eller spille, men når de andre er med på sangen blir det bra stemning  :wink:.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...