Jump to content

Reiseradio eller bilstereo i båten

John_Kr

Recommended Posts

Forurensning

Kjøp deg heller et trekkspill eller en gitar.

Eg studerte i ved Agder Ingeniør og distriktshøgskule i Grimstad først på 90-talet.  Dykkarklubben arrangerte båttur ut i skjergarden natt til 17. mai.

Ute på øya som var målet for turen var det ein som hadde rigga seg til med ei gammal fiskeskøyte med agregat og eit digert PA-anlegg.  Han blåste fletta av dei fleste av oss, vi kunne ikkje føra ei normal samtale 150m unna båten.  Eg vil tru han som eigde båten og stod for svineriet fekk sin dose av ukvemsord den dagen.

Det triste var at livbåten som frakta oss ut fekk motortrøbbel, og vi mått be han med lydanlegget om fint vèr for i det heile å komma oss til land etter endt fest...

Elles er piano og eit fint instrument....

Har prøvd blokkfløyte, men det funka veldig dårlig.

Kan værken synge eller spille, men når de andre er med på sangen blir det bra stemning  :wink:.

Jeg opplevde en gang en nabobåt hvor man stilte med gitar og fiolin. Damen med fiolinen var såvidt jeg husker svensk. Hun spilte helt nydelig, alt fra klassisk til evergreens og "listepop". Selv med et så uvanlig instrument ble det en meget minneverdig kveld på en kaikant i Kvitsøy.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg opplevde en gang en nabobåt hvor man stilte med gitar og fiolin. Damen med fiolinen var såvidt jeg husker svensk. Hun spilte helt nydelig, alt fra klassisk til evergreens og "listepop". Selv med et så uvanlig instrument ble det en meget minneverdig kveld på en kaikant i Kvitsøy.

mvh

Poseidon

Live musikk skaper mer stemning enn vanlig stereoanlegg. Da jeg studerte i Trondheim var vi en gjeng som møttes i skogen en gang for hyggelig samvær. Jeg hadde med gitar og tussefløyte, mens to andre stillte med trekkspill og karsk. Vi satt og koste oss en stund med Egil Storbekken låter, og hadde det riktig så sosialt. Da vi skulle gå oppdaget vi at det hadde samlet seg en masse (ca 20) folk rundt oss for å høre på. Litt forbauset tuslet vi hjem og fortsatte nachspillet med blues.

Elles er piano og eit fint instrument....

Men vær oppmerksom på at piano kan føre til forlis hvis det blir tiltykning med skodde og dårlig sikt.

Alle som har gått båtførerkurs hos meg har hørt den sanne historien fra Ryfylke . . .  :wink:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har bestandig gitar med i båten. bruker den ofte etter et par  :wink: for da både spiller jeg og synger så myyye bedre.  ( syntes jeg selv da) men liker også å høre radio når jeg seiler avgårde...  spennende hva som befinner seg i den nye båten jeg ikke har funnet enda..

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Men vær oppmerksom på at piano kan føre til forlis hvis det blir tiltykning med skodde og dårlig sikt.

Alle som har gått båtførerkurs hos meg har hørt den sanne historien fra Ryfylke . . .  :wink:

Du gjer meg nysgjerrig.  Kan vi få historia, eller må eg melda meg på båtførarkurs?

mvh

Poseidon

Piano kan faktisk føre til forlis. Snakket en gang med en kar fra Australia som fortalte følgende historie:

Han var ombord på et skip som hadde plukket opp en familie fra en redningsflåte

Familiens båt hadde fått slått hull i skutesiden fordi pianoet hadde løsnet og rullet fritt rundt   Dette var en engelsk familie på jordomseiling, og de hadde med piano for at datteren ikke skulle gå glipp av pianotreningen.

Høres nokså fantaskisk ut men ..

Jeg glemte det kuleste av alt. Siste anskaffelse i Kornelia er en iPOD (mp3-spiller, som også tar AAC-format) Der har vi lagt inn hele CD-samlingen (20 GB harddisk, plass til ca 5000 sanger) Med en liten radiosender som kobles til høretelefonutgangen kan signalene sendes på FM-båndet og tas inn på en vanlig radio. Rekkevidde +- 10 meter (eller var det 10 fot?) How cool is that!  :lol:  :lol:  :wink:

Post og teletilsynet tygger litt på om dette er lovlig eller ikke, så inntil videre er salg av slike stoppet i Norge, men man har jo mulighet for å bestille fra utlandet, da... Det er uansett ikke rare sendereffekten, så veldig mye galt kan man mao ikke få gjort. Det er ikke akkurat snakk om å jamme NRK. Man finner en ledig frekvens, og setter igang. Hvis signalene tas opp av nabobåten, javel - hva så? Det oppleves bare som enda en kanal som sender musikk, forskjellen er bare at denne "kanalen" sender bra musikk :wink:

Noen linker:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Med en liten radiosender som kobles til høretelefonutgangen kan signalene sendes på FM-båndet og tas inn på en vanlig radio. Rekkevidde +- 10 meter (eller var det 10 fot?)

Høres ut som en artig sak det der. Men kvaliteten på signalet blir nok litt dårligere når du tar det inn på radio. Ikke sikkert man hører forskjell da etter noen  :wink:

MP3 er kommet for å bli hos oss. Både i båten og hjemme. Slenger inn en CD med 180 til 200 sanger. Da slipper man å høre sangene om igjen hele tiden eller bytte Cd-er. :lol:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

her er min variant:Bilde

Den er teknisk avansert, har en super bra mottager, og tar inn det meste.

Dessuten er den 4-dobbelt så bra som Lasse sin !   :wink: :wink:

Den kan kjøpes for en bra pris på leverandør sidene, Malfix har tilbud på denne..

Suzuki

Hei Suzuki

Hvor mye koster denne radioen da? Jeg syntes denne var litt tøff.

:lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

sjekk leverandørinfo, som nevnt i innlegget. Tror jeg betalte rett i underkant av 2 lapper.

Mye penger for en radio, men den er jo markedets beste så. Alt kan være Sony GR 7600. Den kjenner jeg til et tilbud på rett over 1500 på. Bra radio det også..

Suzuki

No boat needed..

sjekk leverandørinfo, som nevnt i innlegget. Tror jeg betalte rett i underkant av 2 lapper.

Mye penger for en radio, men den er jo markedets beste så. Alt kan være Sony GR 7600. Den kjenner jeg til et tilbud på rett over 1500 på. Bra radio det også..

Suzuki

Hei Igjen

Siden til Malfix er under konstruksjon......

Fant den hos Seatromic til kr.2200,-.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

• 1 år senere...

Jeg glemte det kuleste av alt. Siste anskaffelse i Kornelia er en iPOD (mp3-spiller, som også tar AAC-format) Der har vi lagt inn hele CD-samlingen (20 GB harddisk, plass til ca 5000 sanger) Med en liten radiosender som kobles til høretelefonutgangen kan signalene sendes på FM-båndet og tas inn på en vanlig radio. Rekkevidde +- 10 meter (eller var det 10 fot?) How cool is that!  :cool:  :cool:  :cool:

Post og teletilsynet tygger litt på om dette er lovlig eller ikke, så inntil videre er salg av slike stoppet i Norge, men man har jo mulighet for å bestille fra utlandet, da... Det er uansett ikke rare sendereffekten, så veldig mye galt kan man mao ikke få gjort. Det er ikke akkurat snakk om å jamme NRK. Man finner en ledig frekvens, og setter igang. Hvis signalene tas opp av nabobåten, javel - hva så? Det oppleves bare som enda en kanal som sender musikk, forskjellen er bare at denne "kanalen" sender bra musikk :wink:

Noen linker:

Jeg ser at slike er til salgs i norske butikker igjen, så da har vel PTT funnet ut at det ikke er så farlig. Husk bare å finne en frekvens som ikke brukes av andre stasjoner. Husk og at dette skifter etterhvert som du beveger deg langs kysten. Jeg gjør det alltid til en vane å sjekke frekvensen på radioen FØR jeg skrur på senderen. Er det bare sus på den aktuelle frekvensen, fyrer jeg opp min egen radiostasjon.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

prøv Tivoli Audio Sin PAL ! den er fin i båten og kan lades opp og vi har den med inn på land.Har den selv ca. 1500.- hos expert.

mvh vannmann

Tiltredes!

Den er sprutsikker, har imponerende lyd til å være en så liten tass, har kjempegod batterikapasitet på det innebygde oppladbare batteriet, og har i tillegg inngang for 12V. Har også line-inngang, slik at den kan brukes med cd-walkman/mp3 spiller , eller man kan ha musikk lagret på kartplotter pcen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har for øyeblikket, en pioneer cd-spiller på 4x50watt. 2 pioneer 3" på 150w Rms og 2 kassehøyttalere fra aiwa som skal spille 8 ohm. Men det ligger 2 6x9" og venter hos brodern og så blir det vell innkjøp av forsterker. Har sett litt på forsterker på clas, er det noe å ha eller er det andre forsterkere som kunne vært bedre til en overkommelig pris?

Har for øyeblikket, en pioneer cd-spiller på 4x50watt. 2 pioneer 3" på 150w Rms og 2 kassehøyttalere fra aiwa som skal spille 8 ohm. Men det ligger 2 6x9" og venter hos brodern og så blir det vell innkjøp av forsterker. Har sett litt på forsterker på clas, er det noe å ha eller er det andre forsterkere som kunne vært bedre til en overkommelig pris?

Er det ikke bedre da å kjøpe noe med høretelefoner da, dette anlegget virker som litt overkill på meg da. Du har jo lite støy å overdøve. Strøm har du vel ikke i ubegrensede mengder av heller.

Er det ikke bedre da å kjøpe noe med høretelefoner da, dette anlegget virker som litt overkill på meg da. Du har jo lite støy å overdøve. Strøm har du vel ikke i ubegrensede mengder av heller.

overkill? neida. Spiller ikke høyt viss det ikke er noe å spille for, dessuten så er det nedi båten så det lager ikke så veldig høy lyd....

Strømmen ja, har ett lite solcellepanel på dekk+ lading på motor. Så skal jeg kjøpe inn 2 nye 60ah batterier

Strømmen går bare til dette, foreløpig så har jeg verken belysning inni båten eller innstrumenter, lanterner har jeg jo sefølgelig, men de skal jeg ha på eget batteri

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...