Jump to content

Reiseradio eller bilstereo i båten

John_Kr

Recommended Posts

Jeg hadde bilstereo i den forrige båten, men den ble rett og slett aldri brukt. Under gange så bråket Sabben såpass mye at vi ikke hørte musikken skikkelig uansett, og når vi lå til lands så ble det for bråkete... :rolleyes: . Godt med litt ro når først motoren ble stoppet :wink: .

Så i den nåværende båten har jeg kun en liten bærbar batteriradio, lett og ta med seg dit man sitter samt at man kan ha den rett foran seg og slipper dermed å spille så høyt. Fungerer utmerket, og blir mye mer brukt.

Merkelig egentlig, når jeg kjører bil alene så elsker jeg høy musikk, men i båten synes jeg det blir helt feil!! Ungene har Discman og MP3 spillere med seg, mens vi voksne koser oss med radioen. Herlig å ha det litt rolig i blandt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har valgt bilstereo med anstendige høyttalere. Dette gir ok lyd for en rimelig penge, og det fungerer godt på lavt volum. Angrer veldig på at jeg ikke prioriterte fjernkontroll. Jeg tror kanskje jeg vurderer Tivoli Audio PAL + MP3 neste gang; -hendig løsning. Ellers har jeg alltid 2-3stk. Lee Oscar Major Diatonic i beredskap.

Anbefaler bærbar DAB radio.

Perfekt lyd og mottaksforhold uansett vær, beliggenhet etc.

Du sier beliggenhet, hva med når vi er 4 uker på ferie i Sverige, vet du om de sender DAB der, og funker det med "norsk" DAB radio?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du sier beliggenhet, hva med når vi er 4 uker på ferie i Sverige, vet du om de sender DAB der, og funker det med "norsk" DAB radio?

Lars H.

Foreløpig dårlig dekning på din del av svenskekysten. Dekning har du her, men disse radioene går vel automatisk over på FM båndet, der hvor det ikke er DAB dekning.

Vi har mp3 stereoanlegg, har ikke prøvd lyden enda da vi begynte å montere dette i sommer , å har ikke hatt flere turer i ettertid, båten står nå på land klar til siste finich..

Ellers så har vi et 17" tv med flat skjerm, den tar utrolig liten plass og er kanon godt :yesnod:

• 5 måneder senere...

Ny sesong og tid for nye dupeditter. Dermed løfter jeg denne frem igjen.

Vi ser på radio til båten. Den skal være fastmontert, stå innendørs. Det er en fordel om fronten kan tas med hjem/ skjules annetsteds i båten. To høyttalere inne, to på akterdekket. Skal høre værmelding og musikk til bruk i båten, ønsker ikke å ødelegge stemningen i fredlige uthavner. Musikkønsket er klassisk og rolig populærmusikk. Diskotek har vi vokset fra.

Har DAB hjemme og er svært fornøyd med lyden på den. Ser av annen tråd at ASTOR i alle fall i forrige båt hadde DAB-radio.

Høyttalerne på akterdekket skal kunne gi meg litt kulturinput når jeg er alene ute og fisker på vinteren, men skal selvsagt kunne slås av når vi ligger i båthavn og vil ha litt lyd til lesetoffet på kvelden.

Hva er herskapets anbefalinger?

Laholm

Jeg har en tivoli radio i båten som jeg tar med hjem når jeg ikke er der... Den rekker til mitt bruk som stort sett er reiseradioen og litt nyheter med vær.... Men den egner seg neppe til fast monering med høytalere rundt omkring

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har munnspill ombord men får jo bare kjeft av lettmatrosene når jeg tar det i bruk.  :lol:

Jeg har også munnspill, har dog ingen lettmatroser ombord så jeg spiller stort sett når jeg har lyst...

Foreløpig dårlig dekning på din del av svenskekysten. Dekning har du her, men disse radioene går vel automatisk over på FM båndet, der hvor det ikke er DAB dekning.

Helt riktig, er det ikke dekning for dab, så vil den fungere som en "vanlig" FM radio...

Har en Alpine bilstereo (RDS radio og CD) montert i dashbordet, med to høyttalere. Montert av forrige eier. Den har blitt brukt i 4 sesonger uten problemer, men den varer nok ikke evig i fuktig miljø.

En gang jeg kjørte litt friskt ble en CD-plate som sto i spilleren sprekt, så nå tar jeg ut platene ved pådrag.

Den gir veldig god lyd. NB jeg er påpasselig med å ta hensyn til andre.

Når det gjelder DAB, er det forsåvidt OK, men jeg ville nok ikke betalt så mye ekstra for dette. FM funker 100% der jeg ferdes.

Har også sett at en del spiller kan ta minnekort direkte med mp3/wma, dette kan også være kjekt å ha etter hvert.

Nå er bilstereo blitt så billig at vi kan tillate oss litt "bruk og kast" dersom saltet tar knekken på elektronikken

Medion RDS/CD til 495,- fra Komplett.no! Medion er et stort merke i Tyskland, og kvaliteten er helt upåklagelig.

Eller med minnekortleser til 799,- eller med blåtann handsfri innebygget til 1295,-

Et tips til dere som bor i Bergen: Flexi-data på Laksevåg er en slags forhandler for Komplett, er en webbutikk, men varene hentes fraktfritt på Laksevåg. Prisene er ikke alltid de samme som komplett sine, men altså gratis frakt og enormt god service.

Forskjell på motorbåtfolket og seilere (selv seilbåter som har motor, men fortsatt er seilbåter og ikke motorbåter!):

Motorbåtfolket må ha mange høytalere og stor forsterker for å høre musikken; les overdøve motorbråket. :headbang:

Seilere slår av radioen for å høre stillheten! :yesnod:

Jada, innrømmer at jeg har en liten reiseradio i båten, men det er kun for nyheter og værmelding!

:sailing::sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Motorbåtfolket må ha mange høytalere og stor forsterker for å høre musikken

Nja, dette gjelder vel ikke alle da.... Personlig så har jeg ikke så mye til overs for store annelgg og dunkende musikk på sjøen selv om jeg har motorbåt.....

En lite radio er jo hyggelig selskap så lenge en ikke forstyrrer de omliggende båtene i havnen er jo greit. Jeg liker stillheten særdeles, det er en gave til oss mennesker som dessverre ikke alle vet å verdsette like høyt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg elsker lyd og god musikk. Hjemmeanlegget i stua er min store hobby og koster nok mer enn en middels skjærgårds jeep med 90 hk.

Men på sjøen vil jeg ha det annerledes, og nøyer meg med en god reiseradio for værmelding, og kanskje litt P1.

Sjølivet skal være en kontrast til landlivet synes jeg. Natur, stillhet og tid til egne tanker.

Et fett stereoanlegg synes jeg rett og slett blir "Harry", -ihvertfall hvis det spilles høyt.

De værste eksemplene synes jeg blir å finne i Skagen, for eksempel under Hovdan-Skagen regattaen. I havna ligger typisk den ene 40 foteren etter den andre med hekken inn mot land med disco musikk på full pupp. Folk (stort sett i 30 åra) ombord hverken smiler, ler eller har det moro, de bare sitter der med pilsen i handa og ser helt "tomme" ut. :cryin: Mulig musikken i sådan stund fyller tomrommet?

Nei, fy. :nono: Nå ble jeg jævlig prektig og høymoralsk. Nevnte scene plager meg ikke, og ei heller høy musikk i en havn som dette. (Vi fortøyer som regel langt unna "støysentrum")

Bare la meg slippe disco i uthavna. :wink:

Morty

Mvh Morty

Nei, fy. :nono: Nå ble jeg jævlig prektig og høymoralsk. Nevnte scene plager meg ikke, og ei heller høy musikk i en havn som dette. (Vi fortøyer som regel langt unna "støysentrum")

Bare la meg slippe disco i uthavna. :wink:

Morty

Det er mulig du er høymoralsk, men du er ikke alene om det :wink:

Særdeles godt skrevet innlegg Morty

Ny sesong og tid for nye dupeditter. Dermed løfter jeg denne frem igjen.

Vi ser på radio til båten. Den skal være fastmontert, stå innendørs. Det er en fordel om fronten kan tas med hjem/ skjules annetsteds i båten. To høyttalere inne, to på akterdekket. Skal høre værmelding og musikk til bruk i båten, ønsker ikke å ødelegge stemningen i fredlige uthavner. Musikkønsket er klassisk og rolig populærmusikk. Diskotek har vi vokset fra.

Har DAB hjemme og er svært fornøyd med lyden på den. Ser av annen tråd at ASTOR i alle fall i forrige båt hadde DAB-radio.

Høyttalerne på akterdekket skal kunne gi meg litt kulturinput når jeg er alene ute og fisker på vinteren, men skal selvsagt kunne slås av når vi ligger i båthavn og vil ha litt lyd til lesetoffet på kvelden.

Hva er herskapets anbefalinger?

Anbefaler en hvlken som helst bilstereo med 4 høytaler utganger. Koble inne høytalerne på "Front" utgangene og ute høytalerne på "Rear" utgangene. så bruker du dare front/rear balanse til å velge høytaler oppsett. evt. en billig høytale veksler.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Jeg har sterke minner fra min barndomstid i mine foreldres Joda Tur 24. Da var det en gammel reiseradio, muligens en Tandberg, i nydelig utført treverk som liflig og ufortrødent løftet humøret ombord med både reiseradioen, nitimen og diverse værmeldinger. Mener også å huske at den gikk i dørken ved passering av en noe større fraktebåt, ved Brevik tror jeg. Dette bar den preg av i de neste 15-20 år, til den gikk på dynga :-) Gode minner :-) Ikke rart jeg MÅTTE ha båt jeg óg :-)

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...