Jump to content

Litt uheldig i dag...


Onkel Donald

Recommended Posts

Var litt uheldig i dag. På vei ut fra havna fikk jeg sidevind og båten havnet lenger vekk fra utløpet enn det som er vanlig. Dette resulterte i at propellen gikk nedi og traff en stein. :sad:

Motoren stoppet med det samme, men propellen fikk kvestet alle tre bladene. Kjørte drevet opp og innspiserte, alle bladene fikk avhøvlet noen m.m. Propellen er en vanlig Mercury Black Max alluminium.

 

Testet båten etterpå, merket ingen vibrasjoner av noen slag, hverken i toppfart, cruising eller "tøffing"... Mitt spørsmål er om jeg bør skifte propell, kan styringen bli verre seinere?

 

O.D.

:ghost:

Link to post

Propellen kan ha fått skader som ikke umiddelbart vises. Eksempelvis kan gummien (hvis der er gumminav på denne propellen) blitt overbelastet og den vil kunne slippe på et senere tidspunkt. Eksempelvis kan propellblader fått brist som gjør at de vil ryke av på et senere tidspunkt- osv osv.

Link to post

Få en kyndig person til å ta en avgjørelse. Jeg gikk på med propellen i fjord.

Fikk beskjed at det ikke var nødt til å bytte propell ut fra synelig skade, men det som er det skummleste er det han kallte microvibrasjoner.

Det er vibrasjonene som man ikke kjenner, men som er skadelig for giret og lager.

Jeg valgte å bytte da.

Dette gjelder en F250 Yamaha

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Link to post

Tror jeg satser på en ny propell, ja.. Den gamle leverer jeg inn til reparasjon og kan brukes som reservepropell. Bestiller en ny i morgen.

 

Tenkte å skifte mens båten er på vannet. I dag var det 9 grader og fikk nesten krampe da jeg stakk hånden i sjøen.. Håper det hjelper med gule oppvaskhansker. :smiley:

 

o.d.

Link to post

Winrace propellers,,utenfor Arendal,, det var akkurat der jeg kjøpte min propell. De klarte å regne ut hvilke type, størrelse og pitch. Passet perfekt til båten. Kom opp i anbefalt RPM, i.h.t. instruksjonsboken, og ønsket fart. Viktig med rett propell..

 

o.d.

Link to post

Først hadde jeg denne:

fb7e_1.jpg

 

Mye trøbbel med denne karen. Mercruiser 170HK, 4cyl - bråkte som et uvær og drakk fuel som en hest drikker vann :drink:

Runt 28-30 knop (med hørselvern)

 

Som et ledd i oppussingen og krav om ny motor fra kona, byttet jeg til denne:

cimg2574.jpg

4.3 MPI, 220 HK, 6cyl, V6. Som natt og dag. Klarer å komme opp i 34-35 knop med flatt jern.

Deilig grom lyd og stille gange.

 

O.D.

:sailing:

Link to post

Åh, Sukk. V6/V8 bensin, deilig lyd og lite vibrasjoner!

 

Jeg hadde en Marex 2300DC (forløper til Gambler) med Mercruiser 230 HK V8 injection, snakk om akselerasjon og godlåt. Toppfart 41 knop. Eneste problemet var bensintanken på kun 200 liter :-)

Redigert av microship (see edit history)

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...