Jump to content

Litt uheldig i dag...

Onkel Donald

Recommended Posts

Var litt uheldig i dag. På vei ut fra havna fikk jeg sidevind og båten havnet lenger vekk fra utløpet enn det som er vanlig. Dette resulterte i at propellen gikk nedi og traff en stein. :sad:

Motoren stoppet med det samme, men propellen fikk kvestet alle tre bladene. Kjørte drevet opp og innspiserte, alle bladene fikk avhøvlet noen m.m. Propellen er en vanlig Mercury Black Max alluminium.

Testet båten etterpå, merket ingen vibrasjoner av noen slag, hverken i toppfart, cruising eller "tøffing"... Mitt spørsmål er om jeg bør skifte propell, kan styringen bli verre seinere?

O.D.

:ghost:

Få en kyndig person til å ta en avgjørelse. Jeg gikk på med propellen i fjord.

Fikk beskjed at det ikke var nødt til å bytte propell ut fra synelig skade, men det som er det skummleste er det han kallte microvibrasjoner.

Det er vibrasjonene som man ikke kjenner, men som er skadelig for giret og lager.

Jeg valgte å bytte da.

Dette gjelder en F250 Yamaha

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Tror jeg satser på en ny propell, ja.. Den gamle leverer jeg inn til reparasjon og kan brukes som reservepropell. Bestiller en ny i morgen.

Tenkte å skifte mens båten er på vannet. I dag var det 9 grader og fikk nesten krampe da jeg stakk hånden i sjøen.. Håper det hjelper med gule oppvaskhansker. :smiley:

o.d.

Først hadde jeg denne:

fb7e_1.jpg

Mye trøbbel med denne karen. Mercruiser 170HK, 4cyl - bråkte som et uvær og drakk fuel som en hest drikker vann :drink:

Runt 28-30 knop (med hørselvern)

Som et ledd i oppussingen og krav om ny motor fra kona, byttet jeg til denne:

cimg2574.jpg

4.3 MPI, 220 HK, 6cyl, V6. Som natt og dag. Klarer å komme opp i 34-35 knop med flatt jern.

Deilig grom lyd og stille gange.

O.D.

:sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...